II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD
TAGASIVAADE 90-NDATELE AASTATELE
20. sajandi viimane aastakümme ja sajandivahetus oli
viiekümneaastaseks saavale Eesti Riiklikule Nukuteatrile keerukas
aeg nii majanduslikult kui ka kunstiliselt. Eesti Vabariigi
iseseisvuse taastamine ja oma raha – Eesti krooni kasutuselevõtt
ei jätnud mõju avaldamata Nukuteatri tegevusele. Ühelt poolt
tähendas see avatud maailma, paremaid kontaktivõimalusi teiste
maade teatritega, rahvusvahelisi festivale ja külalisesinemisi,
teisalt aga majanduslikke raskusi, mis sundis raha lugema ja
repertuaaris korrektiive tegema. Lavastada tuli põhiliselt
nukuteatri kõige agaramale publikule – mudilastele; ja
nii-öelda kindla peale minevaid lavatükke – klassikalisi
muinasjutte ja teisi üldtuntud lastelugusid. Vaeslapseossa jäid
keskastme ja vanemate klasside õpilased ning täiskasvanud publik.
Finantskaalutlustel vähenes ka riigisiseste ringreisietenduste
arv. Kui oma tegutsemise esimestel aastakümnetel olid Riiklikus
Nukuteatris ülekaalus etendused väljaspool statsionaari, siis
1995. a moodustasid statsionaarsed etendused etenduste üldarvust
69%.
Kui heita pilk üheksakümnendate aastate teise poole ja
sajandivahetuse repertuaaripilti, siis domineerivad eesti autorite
näidendid. Aastail 1995–2000 olid kolmekümne üheksast
lavastusest kakskümmend üks algupärandid. Võrreldes 90-ndate
aastate esimese poolega oli vähenenud klassikalise muinasjutu
osakaal – vaid viis lavastust (“Buratino” ,
“Punamütsike” ,
“Lumivalgeke” ,
“Pöial-Liisi” ,
“Luiged,
mu vennad” ). See-eest jõudsid lavale mitmed huvitavad
klassikalise kirjanduse töötlused nagu “Faustike”
Goethe järgi, Waechteri “Prints
Hamlet” Shakespeare’i ainetel ja Saint-ExupĆ©ry “Väike
prints” . Tšaikovski balletist inspireerituna sündis
nukuetendus “Luikede
järv” .
Eesti autoritest kirjutasid Nukuteatrile mitu
näidendit neil aastail teatris kirjandusala juhatajatena
töötanud H. Rand (“Saladuslik
tsirkus” , “Haldjaöö” ,
“Valge
kassi veski” K. Skalbe muinasjutu järgi, “Trollipere
talveuni ehk Ettevaatust, Jõul!” ), J. Põldma (“Koera pulm” ,
“Sõber
Kurk” ning “Kirp, täi ja üksik
lehm” ). Ühe näidendi lisasid teatri repertuaari veel
Andrus Kivirähk, Eno Raud, Reeda Toots, Leelo Tungal, Marius Lätte, Heljo Mänd, Evald Hermaküla, Edgar Valter, Enn Vetemaa jt.
Nukuteatri 90-ndaid aastaid jäävad iseloomustama pidevad
muutused teatri juhtkonnas ja näitlejate arvu vähendamine
püsitrupis. Ferdinand Veike oli Nukuteatri peanäitejuht
kakskümmend kaheksa aastat (1952–1980) ja Rein Agur üksteist aastat (1981–1992). Teatris
lavastajana töötas ta ühtekokku kolmkümmend üks aastat
(1963–1994). Pärast R. Aguri lahkumist peanäitejuhi kohalt on
aga kaheksa aasta jooksul Nukuteatris töötanud lühemat või
veidi pikemat aega viis peanäitejuhti või kunstilist juhti.
Kõige lühemat aega, vaid mõni kuu 1992. a oli kunstilise juhi
ametis selle teatri endine näitleja Ülo Vihma. Seni kõige kauem viimasest viiest oli
ametis Eero Spriit (1993–1997). Lavastajana tõi E. Spriit
teatrisse kaunid, vaatemängulised, fantaasiarikka lavastajaidee ja
kujundusega lavalood (“Alice
imedemaal” , “Lumivalgeke” , “Saladuslik tsirkus” ,
“Haldjaöö” jt) ega unustanud ka täiskasvanud publikut
(“Vanamehed
seitsmendalt” , “Faustike” , “Rikka õelusel
pole piiri” , “Elutarkus või
elukartus” ). Kokku tegi E. Spriit Nukuteatris viisteist
lavastust.
Lisaks Nukuteatris ametis olnud kunstilistele
juhtidele (peanäitejuhtidele) lavastasid ka 90-ndate teises pooles
teatri enda staažikad näitlejad-lavastajad H. Laas (“Töntsa-Täntsa” ,
“Onu
Remuse lood” , “Vepsa
muinasjutud laual” ), V. Luup (“Buratino” , “Valge kassi veski” ) ja
H. Toompere (“Ninatark
muna” , “Luiged, mu
vennad” , “Pintselsabade
jõulud” ). R. Tootsi debüütlavastusele “Sipsik”
järgnesid “Fredi
võlumaailmas” ja “Viplala” .
Lavastasid ka T. Tamm (“Kratt” ) ja J.
Põldma (“Kirp, täi ja üksik lehm” ).
Külalislavastajateks olid Ivo Eensalu (“Koera pulm” ), Tamur Tohver (“Klounide
kool” , “Prints Hamlet” ) ja Urmas Allik (“Legend
printsessi sõrmusest” ) ning Vija Bluzma Lätist, Rimantas Driežis Leedust ja Valeri Volhovski Venemaalt Voronežist.
90-ndate aastate esimese poole Nukuteatris oli eriti
tähtsustunud peakunstnik Rein Lauksi roll, kelle fantaasiarikkad,
suurejoonelised, vaimukate karakteersete nukkudega kujundused said
omaette väärtusteks-vaatamisväärsusteks. Suurepärased olid
Rein Lauksi lavakujundused lavastustele “Punga Mart ja
Uba-Kaarel” , “Hunt ja seitse
kitsetalle” , “Vanamehed
seitsmendalt” , “Alice
imedemaal” ja “Faustike” . R. Lauks töötas Nukuteatri
peakunstnikuna aastail 1982–1995. Ka pärast seda on ta loonud
kujundusi mitmetele lavastustele (“Rikka õelusel pole piiri” ,
“Tühjade
susside saladus” , “Luiged, mu vennad” , “Anni Manni” ,
“Babe” ).
Tundub, et nii nagu omal ajal R. Agur leidis liitlase ja
mõttekaaslase J. Vausis, nii leidis E.
Spriit oma ideede teostamisel tugeva liitlase R. Lauksis. Koostöö
(seitse lavastust) algas juba 1983. a “Imelise
imikuga” . Gerda Kordemets kirjutas “Alice imedemaal” lavastaja
ja kunstniku koostööst: “Koos kunstnik Rein Lauksiga on
nuputatud kaval süntees teatrivormidest: butafooride loodud
“peaaegu elus” suurte puude vahele on paigutatud black-box,
meil seni vähe kasutatud “musta kasti” teatrilava. Selles on
omakorda mitu mängupinda: treppe ja mademeid joosta-ronida ning
koguni topelt sirmiteater. Black-box võimaldab kasutada mitut
liiki valguse-, värvi- ja neoonefekte. Carrolli kuulus Irvik-Kass (Piret Sikkel) ilmub ja kaob kogunevate-lagunevate
neoondetailidena. See on tehniliselt teostuselt üks efektsemaid
“nukke” lavastuses. Ka Alice kasvab ja kahaneb publiku silme
all. Lavastuslikud “mustkunstitrikid” panevad suuri silmi
pilgutama. Pisikesed ei suuda pidada valjuhäälset imekspanekut.
Imeloos on kõik lubatud, reegleid pole. Inimesed ja nukud
segunevad võrratuks (elu)karusselliks.” 1061
“Rein Lauks arvab, et nukkudes kohtuvad mäng ja elu.
“Lapsele on seetõttu tema enda tehtud kaltsunukk kõige
lähedasem” .” 1062
R. Lauksi järglane peakunstniku ametis Kalju Kivi töötab sellel kohal (väikese vaheajaga)
tänaseni. Ta on kujundanud lavastused “Ninatark muna” ,
“Saladuslik tsirkus” , “Sipsik” , “Elutarkus või
elukartus” , “Fredi võlumaailm” , “Leonce ja
Lena” jt.
K. Kivi on rääkinud nukkude sünnist nii:
“Kui nukumeister nukku hoolega teeb, on hing servapidi sees enne
veel, kui ta näitleja kätte läheb. Kunstnik on nagu nuku isa,
kõik muu seltskond, nukumeistrid, on ema. Mina mõtlen hinge ja
iseloomu nukule juba joonistades sisse. Ja ta on minu sees juba
valmis. See, kes laval esineb, on aga tükk maad teistsugusem. Ja
see on paratamatus. Mida rohkem nukk inimeste vahet läbi käib,
seda rohkem iga isiksus sinna juurde paneb, võtab sealt minu hinge
ära ja paneb enda oma asemele. Lõplik hing tekib nukule siis, kui
näitleja ta kätte võtab.” 1063
Toredaid värvirõõmsaid, lastele silitamis-omastamissoovi
äratavate nukkudega kujundusi sirmilavastustele lõid 90-ndail
aastail veel külaliskunstnikud Gunta Randla (“Sookoll ja
sisalik” , “Metsakuninga
kroon” , “Buratino” , “Lumivalgeke” , “Valge kassi
veski” ), Marju Pottisep (“Timbu-Limbu ja
lumemöldrid” ), Juta Kübarsepp (“Roosa
muinasjutt” ), Raivo Järvi (“Lehmatari
lugu” ). Vaimukad olid G. Randla kavandatud kostüümid
lavastusele “Sünnipäev
esikus” . Omapärasena mõjus Liina Keevalliku teise planeedi asukate maailm
lavastuses “Seme ja maailm”
jne. 90-ndatel aastatel tegid Nukuteatris lavakujundusi ka Riina Vanhanen, Heiki Ernits, Hardi Volmer, Vadim Fomitšev, Mari-Ann Ahas, Maili Lepp, Pille Jänes jt. Alates 1995. aastast on Nukuteatris
mitu lavastust kujundanud veel L. Pirn (“Pöial-Liisi” , “Töntsa-Täntsa” ,
“Luikede järv” , “Onu Remuse lood” ) ja R. Raud (“Kratt” , “Kohtuasi
number null” ).
Muusikat lavastustele on neil aastail kirjutanud Tõnu Raadik, Margo Kõlar, Tõnis Kaumann, Sven Grünberg, Raimo Kangro, Andres Loigom, Olav Ehala, Mati Kuulberg, Toomas Lunge jt.
Näitlejaist kuulusid 90-ndatel aastatel Nukuteatri põhitruppi
Liivika Hanstin, Toomas Kreen, Helle Laas, Malle Peedo, Riho Rosberg, Meelis Sekk, Margus Tabor, Tõnu Tamm, Hendrik Toompere, Tiina Tõnis, Are Uder, Kristi Aule, Taavi Pedriks, Anne Velt jt.
Näitlejatöödest meenuvad üheksakümnendate aastate
algusest kõigepealt H. Toompere kirjanik August Kitzbergina lavastuses “Punga Mart ja
Uba-Kaarel” ja Vanaisa Nikolausena lavastuses “Vanamehed
seitsmendalt” , aga samuti T. Tõnis ja A. Presjärv minia Luulena (“Vanamehed
seitsmendalt” ), H. Seljamaa “Väikese
Muki” nimitegelasena, Külli Palmsaar (külalisena) südika Helenana
(“Suveöö
unenägu” , 1994) ja laulustaariks pürgiva lehmatar Maasikuna
(“Lehmatari lugu” ), Rita Rätsepp (külalisena) võluva, oma seiklusi
lustiva nimiosalisena lavastuses “Alice imedemaal” ja M. Tabor
Pierrot’d meenutava Kübarsepana, M. Kampus õukonnadirigent
Valge Küülikuna ning A. Vaher muheda unimüts Unihiirena samast lavastusest,
M. Peedo ja H. Laas oma virtuooslikes nukusirmimängu rollides
lavastustes “Roosa muinasjutt” , “Töntsa-Täntsa” jne.
|