II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL (1968 – 1972)
“KAVAL-ANTS JA VANAPAGAN” REIN AGURI NOORTETRUPI
ALGUSTÄHISENA
R. Aguri lavastatud “Kaval-Ants ja
Vanapagan” andis selgeid märke peatsest Eesti Nukuteatri
uuenemisest. See J. Kangilaski näidendi lavastus erines suuresti
varasemast sama teose tõlgendusest (1954). F. Veike traditsioonilisele tugevate näitlejatöödega
sirmilavastusele seadis R. Agur vastu vabama, improvisatsioonilise
lavastuse. See oli omapärane sünteeslavastus, kus oli kasutatud
nii sirmi, elavplaani kui ka elavat musitseerimist. Selles
lavastuses kasutas R. Agur “täna mängime” vormi, mida kohtab
tema hilisemateski töödes küllalt sageli.
Tüki lavaletoomisega nähti tublisti vaeva, sest improviseeriv
lavastus nõudis ka uue kooliga improviseerivat näitlejat.
Kontrolletendusele järgnenud arutelul ütles V. Kivilo: “Etendus ei ole praegu kaugeltki küps.
Loominguline impulss on aga olemas. Otsingud on huvitavad olnud,
teater soovib oma palet laiendada. Etenduse võib tingimisi lasta
publiku ette, kui teater annab ausõna, et ta tööd jätkab. Tükk
on bufonaadlik, rahvuslik, huvitav vormi poolest.” 624 Kriitik Koidula Soosalu arvustusest võib lugeda, kuidas
näitlejad, rahvariietes näitsikud, laval ketravad, koovad ja
laulu löövad ning nukke meisterdavad. “Tühjast tünnist
Vanapagana kere, labakuist ja lõngakerast Jänes, rüiuvaibast
Karu kere – oh mis tore on lastel seda saalist vaadata. Ükskord
ometi on laval ja saalis ühised mängureeglid, ühine saladus; kui
paljud on enne selletaolist teatrit mänginud suvel kuuri taga või
talvel toanurgas. Ja kui paljud siit hoogu saades veel mängima
hakkavad!” 625
Nagu J. Maisaare “Kureke ja
Hernetont” , kuulub ka noore kunstniku Aime Undi värskelt mõjunud kujundus lavastusele
“Kaval-Ants ja Vanapagan” Eesti nukuteatri läbi aegade
paremate kunstnikutööde ritta. Koos oma põhielemendi –
stiliseeritud talutare ning sinna juurde kuuluvate sõlgede,
veimevakkade, näitlejate riiete ja muuga mõjus see rahvusliku ja
fantaasiarikkana. Märkimist vääris sepiste ja dekoratsioonide
viimistletud teostus Voldemar Ilvese poolt.
Lavastuses osalenud näitlejad said proovida mitte ainult
häält ja nukuliigutamiskunsti, vaid kogu oma käsutuses olevat
näitlejaarsenali – kehaplastikat, miimikat, suhet partneriga
jne. Mitte kõik näitlejad ei olnud laval ühtviisi vabad ja
loomulikud, sest lavalist vabadust ei saavutata üleöö, ent
esimesed sammud selles suunas olid astutud. Kriitikud hindasid
huvitavaima osalahendusena M. Korjuse Vanamoori. “On tunda, miks Vanamoor just
nii astub, ütleb või mõtleb. Ka Kaval-Antsu on Raivo Kuremaa suutnud elama panna. Nii kavalust,
laiskust kui ka riukaid on selles üht pikaripsmelist silma
pilgutavas Antsus. (Ka nukk on üks õnnestunumaid.)” K. Reneli Vanapaganas “on küll olemas kõik väline:
kohmakas liikumine, õõnsa tünni klobin jooksmisel, kuid puudub
/.../ karakteri sisemine loogika.” Andres Roosileht oli “suutnud Karu episoodilisest
osast teha meeldejääva etteaste. Ilmekas mõmin, täpne
karakteristika unest ärkavale ja tegutsevale Karule pluss vastav
nuku käsitsus kutsusid saalis esile kõige soojema
reageeringu.” 626
Lavastusele lisas värskust mänguga
ühtesulav rahvalik muusika helilooja Harri Otsalt ning ehtne musitseerimine. Lisaks
kandlemängijaile Maile Korjusele ja Renate Luhaveele laulsid nauditavalt ka teised
näitsikud Evi Uus ja Ly Lippur, kellele laulud õpetas selgeks Ester Lepa.
“Kaval-Ants ja Vanapagan” ei kuulunud kergesti sündinute
hulka. Nii mõnelgi lavastuse väljatoomisprotsessis osalenule oli
lavastuse vormiline lahendus harjumuspärasest liiga erinev ning
seepärast ka esialgu vastuvõtmatu ja raske. Aastaid hiljem,
meenutades tolle lavastuse prooviperioodi, rääkis R. Agur:
“Seda vaeva ja diletantismi, mis kaasnes “Kaval-Antsu ja
Vanapagana” lavaletoomisega, oli küllaga, aga oli kindlasti ka
head. Näiteks noored näitlejannad Maile Korjus ja Renate Luhavee
õppisid lausa kandlemängu selleks puhuks selgeks. Selle
lavastusega oli tohutult palju vaidlusi, valitses niisuguse halva
diletantliku teatri õhkkond.” 627
Prooviperiood jäi lavastuse täisküpsuse saavutamiseks
lühikeseks. Seepärast jätkati tööd lavastusega veel pikka aega
pärast esietendust. Sellise pideva töö tulemusena näitlejate
mänguline orgaanika etenduste käigus arenes ja täienes tublisti,
jäädes siiski valdavalt välise vormilise lahenduse tasandile.
Välise mängulise vormi sügavama sisemise põhjenduseni, mis
ilmneb R. Aguri hilisemates töödes, seekord veel ei jõutud.
Ometigi hakkas sellest lavastusest peale välja kujunema nn
noortetrupp, st mõttekaaslaste ringkond, kes läksid kaasa R.
Aguri uue, teatraalse teatritegemise suunaga. R. Agur: “Noor
Hendrik Toompere ilmselt huvitus nendest
plaanidest ja mõtetest, mis mul olid. Pikapeale hakkas meie kahe
ümber kogunema veel inimesi, keda huvitas teistsugune
teatritegemise viis. /.../ Selge on, et ma tahtsin tuua näitleja
oma kõikide võimalustega lavale.” 628
|