NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE VAHETUSEL (1968 – 1972)

“œKAVAL-ANTS JA VANAPAGAN” REIN AGURI NOORTETRUPI ALGUSTÄHISENA

R. Aguri lavastatud “œKaval-Ants ja Vanapagan” andis selgeid märke peatsest Eesti Nukuteatri uuenemisest. See J. Kangilaski näidendi lavastus erines suuresti varasemast sama teose tõlgendusest (1954). F. Veike traditsioonilisele tugevate näitlejatöödega sirmilavastusele seadis R. Agur vastu vabama, improvisatsioonilise lavastuse. See oli omapärane sünteeslavastus, kus oli kasutatud nii sirmi, elavplaani kui ka elavat musitseerimist. Selles lavastuses kasutas R. Agur “œtäna mängime” vormi, mida kohtab tema hilisemateski töödes küllalt sageli.

Tüki lavaletoomisega nähti tublisti vaeva, sest improviseeriv lavastus nõudis ka uue kooliga improviseerivat näitlejat. Kontrolletendusele järgnenud arutelul ütles V. Kivilo: “œEtendus ei ole praegu kaugeltki küps. Loominguline impulss on aga olemas. Otsingud on huvitavad olnud, teater soovib oma palet laiendada. Etenduse võib tingimisi lasta publiku ette, kui teater annab ausõna, et ta tööd jätkab. Tükk on bufonaadlik, rahvuslik, huvitav vormi poolest.” 624 Kriitik Koidula Soosalu arvustusest võib lugeda, kuidas näitlejad, rahvariietes näitsikud, laval ketravad, koovad ja laulu löövad ning nukke meisterdavad. “œTühjast tünnist Vanapagana kere, labakuist ja lõngakerast Jänes, rüiuvaibast Karu kere – oh mis tore on lastel seda saalist vaadata. Ükskord ometi on laval ja saalis ühised mängureeglid, ühine saladus; kui paljud on enne selletaolist teatrit mänginud suvel kuuri taga või talvel toanurgas. Ja kui paljud siit hoogu saades veel mängima hakkavad!” 625

Nagu J. Maisaare “œKureke ja Hernetont” , kuulub ka noore kunstniku Aime Undi värskelt mõjunud kujundus lavastusele “œKaval-Ants ja Vanapagan” Eesti nukuteatri läbi aegade paremate kunstnikutööde ritta. Koos oma põhielemendi – stiliseeritud talutare ning sinna juurde kuuluvate sõlgede, veimevakkade, näitlejate riiete ja muuga mõjus see rahvusliku ja fantaasiarikkana. Märkimist vääris sepiste ja dekoratsioonide viimistletud teostus Voldemar Ilvese poolt.

Lavastuses osalenud näitlejad said proovida mitte ainult häält ja nukuliigutamiskunsti, vaid kogu oma käsutuses olevat näitlejaarsenali – kehaplastikat, miimikat, suhet partneriga jne. Mitte kõik näitlejad ei olnud laval ühtviisi vabad ja loomulikud, sest lavalist vabadust ei saavutata üleöö, ent esimesed sammud selles suunas olid astutud. Kriitikud hindasid huvitavaima osalahendusena M. Korjuse Vanamoori. “œOn tunda, miks Vanamoor just nii astub, ütleb või mõtleb. Ka Kaval-Antsu on Raivo Kuremaa suutnud elama panna. Nii kavalust, laiskust kui ka riukaid on selles üht pikaripsmelist silma pilgutavas Antsus. (Ka nukk on üks õnnestunumaid.)” K. Reneli Vanapaganas “œon küll olemas kõik väline: kohmakas liikumine, õõnsa tünni klobin jooksmisel, kuid puudub /.../ karakteri sisemine loogika.” Andres Roosileht oli “œsuutnud Karu episoodilisest osast teha meeldejääva etteaste. Ilmekas mõmin, täpne karakteristika unest ärkavale ja tegutsevale Karule pluss vastav nuku käsitsus kutsusid saalis esile kõige soojema reageeringu.” 626

ERN: ā€œKaval-Ants ja Vanapaganā€¯ (J. Kangilaski, 1971). IV NƤitsik ā€“ M. Korjus. /Foto: H. Saarne/Lavastusele lisas värskust mänguga ühtesulav rahvalik muusika helilooja Harri Otsalt ning ehtne musitseerimine. Lisaks kandlemängijaile Maile Korjusele ja Renate Luhaveele laulsid nauditavalt ka teised näitsikud Evi Uus ja Ly Lippur, kellele laulud õpetas selgeks Ester Lepa.

“œKaval-Ants ja Vanapagan” ei kuulunud kergesti sündinute hulka. Nii mõnelgi lavastuse väljatoomisprotsessis osalenule oli lavastuse vormiline lahendus harjumuspärasest liiga erinev ning seepärast ka esialgu vastuvõtmatu ja raske. Aastaid hiljem, meenutades tolle lavastuse prooviperioodi, rääkis R. Agur: “œSeda vaeva ja diletantismi, mis kaasnes “œKaval-Antsu ja Vanapagana” lavaletoomisega, oli küllaga, aga oli kindlasti ka head. Näiteks noored näitlejannad Maile Korjus ja Renate Luhavee õppisid lausa kandlemängu selleks puhuks selgeks. Selle lavastusega oli tohutult palju vaidlusi, valitses niisuguse halva diletantliku teatri õhkkond.” 627

Prooviperiood jäi lavastuse täisküpsuse saavutamiseks lühikeseks. Seepärast jätkati tööd lavastusega veel pikka aega pärast esietendust. Sellise pideva töö tulemusena näitlejate mänguline orgaanika etenduste käigus arenes ja täienes tublisti, jäädes siiski valdavalt välise vormilise lahenduse tasandile. Välise mängulise vormi sügavama sisemise põhjenduseni, mis ilmneb R. Aguri hilisemates töödes, seekord veel ei jõutud.

Ometigi hakkas sellest lavastusest peale välja kujunema nn noortetrupp, st mõttekaaslaste ringkond, kes läksid kaasa R. Aguri uue, teatraalse teatritegemise suunaga. R. Agur: “œNoor Hendrik Toompere ilmselt huvitus nendest plaanidest ja mõtetest, mis mul olid. Pikapeale hakkas meie kahe ümber kogunema veel inimesi, keda huvitas teistsugune teatritegemise viis. /.../ Selge on, et ma tahtsin tuua näitleja oma kõikide võimalustega lavale.” 628

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)