NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

LEEDULASTE TRAAGILINE MUINASJUTT

Leedulase Algirdas Mikutise lavastatud Marcelijus Martinaitise muinasjutt-näidend “œTuhapart ehk Põletatud piiga” andis meie vaatajale aimu leedulaste omapärasest ja rikkast nukuteatrikunstist.

“œTuhapart” jutustas vaeslaps Sigutest keset heade ja kurjade jõudude igikestvat heitlust. “œNäib, et kunagi juhtus see minu elus tõepoolest,” ütles M. Martinaitis oma näidendi kohta “œTuhapardi” kavalehel. “œMa olen paljajalu hallatanud mullal kõndinud, möödaratsutavaid sõdureid näinud, kurje inimesi tundma õppinud, ning mulle on paistnud, et nende pärast tuleb talv.” “œTuhapart” oli poeetiline ja sügavalt etnograafiline lavastus, kus oluline polnud mitte niivõrd sündmustiku publikule ettemängimine, kuivõrd tema tundeelu mõjutamine. Siin võlusid laulude rituaalsus (muusika leedulanna Snieguole DikĨiűtelt) ja näitlejate rituaalsus (eriti Aita Vaheri laul) nende avatud mängus nukkudega.

ERN: ā€œTuhapartā€¯ (M. Martinaitis, 1989). Nukkudega mƤngivad (vasakult) M. Kampus, A. Vaher, H. Seljamaa, H. Toompere. Ent ometigi ei küündinud “œTuhapart” leedulaste tipplavastuste tasemeni. Puudu jäi jõulisusest ja kontrastsusest, mis peaks eraldama positiivset ja negatiivset poolust. Näitlejate mängus oli jõulisus küll olemas, ent näitlejaid oleks tulnud visuaalsete vahenditega enam toetada. Meeldejääv oli negatiivsete tegelaste liin (H. Toompere, T. Ruubel, A. Presjärv) oma n-ö nurgelis-krigisevas liikumises. Sümpaatne oli positiivsete tegelaste (A. Vaher, H. Seljamaa, M. Kampus) mängu hell tundlikkus. Samas polnud lavastaja A. Mikutis suutnud ära kasutada näidendis peituvaid rikkalikke võimalusi müstika, kujundlikkuse ja sümbolismi vallas. Tundus, et näidendi tegijad olid püüdnud leedu muinasjuttudele omast elu julma pooluse peegeldust Eesti publiku jaoks pehmendada. Nii mõjusid punased puust ja kriginaga liikuvad nõidnukud pigem koomiliste tegelastena, kutsumata esile ohutunnet inimliku headuse maailmale.

“œTuhaparti” helipuldi tagant jälginud V. Luup: “œLeedulaste kirjandus, kunst, teater on tihedalt usuga seotud. Aga katoliku usk on ikka midagi muud kui luterlaste oma. Nendel on rohkem seda julmusemomenti. /.../ Minule isiklikult jääb see natuke kaugeks. Ja lastele ka. Kunstnik on selle tüki juures ikkagi eestlane: meie maa mees. Rein Lauks püüdis kõike seda mõista ja haarata, mida lavastaja suutis talle ette rääkida. Tema lavakujunduses ja puunukkudes oli taotletud leedupärasust, aga eks seal olnud midagi eestipärast ka. Lavastaja ise oli noor mees, alles tudeng. Ja mulle paistis, et tema jaoks oli kõik liiga selge, sest ta ei võtnud meilt vastu ühtegi ideed. Ta ei võtnud meid kuulda. Ja sellepärast mulle vahel tundus, et tal oli terve see lavastus paberile pandud ja et ta püüdis paberi järgi teha täpselt seda, mis oli juba ette kirjutatud. /.../ Seal oli mõeldud, et tuhast tõusnud pardikese näol jääb headus püsima, kujundlikult. Aga see ei tulnud nii välja, sest tüdruk ei saanud selles lavastuses headuse ja kangelaslikkuse sümbolkujuks. Ta oli lihtsalt kobakäpp, see loll Ivanuška, kelle eest kõik tehti... /.../ Muidugi oli teatri jaoks tähtis teise rahva folkloori lavastada. /.../ Leedulaste nukutükid koosnevad ainult sümbolitest. Ilma keelt tundmata saad nende mõttest aru ja see jätab isegi suurema elamuse, kui oleks hakanud teksti lugema.” 966

“œTuhapardis” oli mõjuvaim lõpukujund – kurja nõia põletatud tüdrukukese asemel tõuseb tuhast pardike kui headuse igavese kestvuse sümbol.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)