NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD

TAAS KÜLALISLAVASTAJAD

1998. a suvelavastuseks oli Marius Lätte “œLegend printsessi sõrmusest” , mida reklaamiti kui romantilist seiklusdraamat täiskasvanuile. Näidendi tegevus leidis aset 1472. a Tallinnas, “œmil legendi järgi peatus siin üürikest aega kreeka printsess Sofia Palaiologos (mängis Katariina Lauk-Tamm Tallinna Linnateatrist või Tiina Tõnis – E.V.), kes oli teel oma tulevase abikaasa Ivan III juurde” .1027 Lugu raamis rändnäitlejate esinemine keskaegsele linnapublikule. “œAutor on lasknud fantaasial vabalt lennata: printsess armub rändnäitlejasse (Riho Rosberg – E.V.), keda ta kohtab vaid viivuks. Keerukad intriigid, rollivahetused, võitlusturniir, põgenejate püüdmine, üksteise ülekavaldamine – tegevus on hoogne ja humoorikas, taustaks romantilised laulud.” 1028

Kunstnik Vadim Fomitšev kujundas mängupaiga, kasutades omapärast pöördefekti: publik istus laval ning sai jälgida keskaegseid toimetusi ja võitlusstseene Toompea ehedal foonil, näitemäng aga toimus kohas, mis on olnud tavaliselt publiku kasutada. Kriitika nimetas Urmas Alliku lavastust poolikuks ning ka teksti dramaturgiliselt nõrgaks, mis “œmõjub hooletult kokkuklopsituna” .1029

Hinnatav oli A. Kressi püüd luua sidemeid teiste maade teatritega, kutsuda Eesti Nukuteatrisse külalislavastajaid. Kunstilise juhina pidas ta oluliseks taastada Balti riikide kultuurisuhteid.

Uut hooaega septembris 1998 alustaski Nukuteater koguperelooga “œMustlastüdruk Ringla” . Üle paarikümne aasta oli Nukuteatris taas lavastusmeeskond Eestist kaugemalt – lavastaja Vija Bluzma ja kunstnik Pavil Å enhov Läti Riiklikust Nukuteatrist. Ka muusika autor Unger Savicki on lõunanaaber.1030 Viimati oli meie Nukuteatris välislavastajaks olnud V. Fiekova Saksamaalt, kes lavastas siin 1980. a D. Peusti “œTill Eulenspiegeli seiklused” .

“œMustlastüdruk Ringla” on Daina Strelevica nukuteatri variant läti luuletaja Erik Adamsoni 1939. a ilmunud poeemist. Poeetilise sisu ja rohke muusikaga lastelavastuses mängisid-laulsid noored näitlejad Liivika Hanstin, Anne Velt, Kristi Aule ja Taavi Pedriks.

Ent mitme külalislavastaja töö ei tähendanud mitte uue lavastuse sündi, vaid lavastaja varasema töö mehhaanilist ülekandmist, arvestamata Eesti nukuteatri omapära ja publiku maitsega. Niisugusteks lavastusteks osutusid näiteks 1999. aastal “œNukumänguluguRimantas Driežise lavastuses ja “œVäike printsValeri Volhovski lavastuses.

Vilniusest kutsutud lavastaja ja kunstnik R. Driežis seadis lavale klassikalistel muinasjutumotiividel põhineva Antanas Gudelise “œNukumänguloo” tavatult lühikese ajaga – paari nädalaga. Sisuliselt oli tegu Leedu variandi ületoomisega meie lavale. Ka muusika oli leedulaselt Ramunas VaitkeviĨiuselt.

Voroneži nukuteatri juht Valeri Volhovski dramatiseeris, lavastas ja kujundas muusikaliselt prantsuse lenduri ja kirjaniku Antoine de Saint-ExupĆ©ry poeetilise ja omanäolise raamatu “œVäike prints” alapealkirjaga “œPihtimuslik mõistujutt” . Nädal enne esietendust Eestis oli V. Volhovski võtnud vastu Venemaa riikliku kultuuripreemia elutöö eest. Nukuteatritegemist oli V. Volhovski õppinud Leningradis koos R. Aguriga. Voroneži mees oli “œVäikese printsi” lavastanud 22 aastat varem Tšeljabinskis. Tema lavastatud “œVäikest printsi” mängiti ka Voronežis ja 1996. a Moskvas.

Eesti Nukuteatri lavastuse kohta kirjutas aga kriitik Meelis Kapstas: “œParaku kumab vanameistri professionaalsusest läbi paindumatus. Tunda annab, et ta on varem Venemaal tehtud valmis lavastusega Eestisse tulnud, seda siinsele trupile ja publikule kohandamata. Eriti ajast-arust on muusikaline kujundus ning varjuteatri põhimõttel koreograafilised vahenumbrid.” Veel märkis kriitik, et Volhovski taotleb “œVäikeses printsis” vene teatri traditsioonis läbielamiskunsti. Paraku see, mis aastate eest Tšeljabinskis läbi elama pani, “œvõib Eestis praegu mõjuda vastupidi – võõristavalt nagu Brechti teatris” .1031 Ka “œmust lavamaastik, mille ainsateks heledateks laikudeks valged nukud ja aeg-ajalt süttivate prožektorite valgusvood” 1032, võis 1970-ndate aastate keskel mõjuda uuenduslikuna, 1990-ndate aastate lõpul oli aga lihtsalt veider. Lavastaja seatud muusikaline kujundus Saint-Saënsi ja Bachi motiividel varjutas kohati näitlejate mängu. ” Eriti läheb näitlejatele pähe lajatava muusika nahka kogu Printsi (Tiina Tõnis) ja Rebase (Taavi Pedriks) taltsutamise dialoog. Visuaalselt on nukud vahvalt elama pandud, tekst aga kõmises mõttetult muusika alla müraks.

Sojuzmultfilmi aegu meenutavad valged nukud on iseenesest vahvad (kunstnik EKA diplomand Jelena Jemeljanova - E.V.). Ka on Volhovski lavastusjoonis selgem ja puhtam Nukuteatri keskmisest. Visuaalselt mõjuv raam on olemas /.../. Vene lavastaja tõsiusklik pühendumine näib olevat eesti näitlejad krampi ehmatanud. Selle asemel et leida vene läbielamisteatrile eesti vasted, tehakse lavastaja “œrõõmuks” lihtsalt pateetilist häält. Juba praegu on mängus ka elusamaid kohti, milles emotsioon kannab. Lõpus kogu kaevupildis, alates sellest, kuidas Prints ja Lendur (Riho Rosberg) käsikäes läbi kõrbe kõnnivad. Selles, kuidas Lendur käsi kuivatades viimase veetilga Printsile näkku pritsib, on rohkem tunnet kui mitmekordseks venitatud lahkumistes.” 1033

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)