NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
I osa. Algus

EELLUGU

ESIMESI KATSETUSI

Kahekümnenda sajandi alguse eesti teatripublik oli nukuteatriga tuttav vaid laatadel toimunud juhuslike etenduste vahendusel. Tavaliselt olid need meelelahutusliku kallakuga primitiivsed ettekanded ega andnud aimdust nukunäitekunsti tõelisest olemusest ja võimalustest. Esinejateks olid enamasti vene rändnäitlejad oma “œpetruškadega” . Esitati estraadlikke lühipalu groteskses klounlikus maneeris. Kolmekümnendate aastate alguses esinesid laatadel ka eestlastest tsirkuseartistid Alex (Aleksander Sihver), Magnus (Magnus Esko) ja Edy (Eduard Laas), kelle esinemisi raamis kaheosaline eeskava nukkudega.

Kolmekümnendatel aastatel vilksatab ajakirjanduses aeg-ajalt nurinat nukuteatri kui huvitava ja omapärase teatriliigi puudumise üle Eestis. Artiklites tuuakse õhutavas toonis näiteid Tšehhi ja Poola nukuteatrite tööst. Kirjeldatakse, kuidas loodi nukuteatrid Å veitsis St. Galleni ja Zürichi linnades ning soovitatakse võtta sealt eeskuju.6 Prahas käis nukuteatritega tutvumas ja seda ala õppimas tolle aja tuntud nukuvalmistaja Alla Orav. Teda üllatas nukuteatri suur populaarsus Tšehhoslovakkias, kuigi suuremalt osalt polevat need teatrid olnud kuigi huvitavad. Primitiivseks, kuid köitvaks pidas A. Orav prof. Skupa marionetiteatrit. Skupa populaarseimas nukutüübis Spejbl ´is nägi ta “œmidagi Chaplini taolist” nukkude maailmas.7 Nukuvalmistamist oli A. Orav õppinud Pariisis ja 1931. a toimus Tallinnas tema esimene nukunäitus, esimene taoline näitus Eestis. Tema nukud olid šaržid, mis kujutasid tolle aja tuntud riigi- ja ühiskonnategelasi, kultuuriinimesi, aga ka mitmeid kirjanduslikke tegelasi nagu Toomas Nipernaadi koos oma seiklusrännakutel kogutud kaaslastega.8 1931. a Tallinna ja 1933. a Pärnu näitustel võisid külastajad ära tunda K. Pätsi, J. Tõnissoni, J. Koorti, R. Kulli, A. Lemba, kirikuõpetaja Lattiku ja teiste tuntud isikute teisikuid nukkudena.9 1935. aastal Eestis külalisetendusi andnud Tšehhi nukuteatri inimestele oli esimeseks tutvumiskäiguks Tallinnas just A. Orava nukunäituse külastamine. “œEi näe mujal nii huvitavaid nukkusid, kui need on A. Oraval. Neid nukke muidugi ei saa kasutada nukuteatri jaoks, neil on dekoratiivne ülesanne ja sellisena on nad väga ilusad ning huvitavad,” ütles prof. Skupa ajakirjanikele.10 Prof. Skupale kingiti ka üks A. Orava valmistatud nukk – rahvariides eesti neiu.

A. Orava nukke võib vaadelda kui eelkäijaid meie esimestele teatrinukkudele – marionettidele. Tema nukkude ilmekast karakteersusest ja grotesksusest oli teatrikunstnikel nii mõndagi õppida.

Kutselistest teatriinimestest võib aga esimeseks nukuteatri loomise initsiaatoriks pidada tuntud näitejuhti Eduard Lembergi (Lemmiste) ja Töölisteatri kunstnikku Herbert Tamme. Eesti esimese nukuteatri loomise algatus rajanes puhtal kujul nende kahe mehe initsiatiivil ega olnud ühenduses ühegi teatri või organisatsiooniga.

Loodava nukuteatri esilavastusteks olid kavandatud E. Vilde komöödia “œPisuhänd” ja Tallinna Töölisteatri juhatuse liikme, teatriarvustaja Helmi Press-Janseni lastenäidend “œRahuingel” . 1933. aasta 6. juuni Esmaspäevas kõneldakse peatselt lõpule jõudvatest ettevalmistustöödest “œPisuhänna” lavaletoomisel. Selleks ajaks oli valmis tehtud 24 nukku, mida hinnati oma tüübistikult õnnestunuks. Kuigi fotod H. Tamme nukkudest puuduvad, võib oletada, et tegu oli huvitavate groteskselt karakteersete nukkudega. On ju H. Tamm teatriajaloost tuntud Töölisteatri omapärase kujundusliku laadi loojana, kelle töödes võis täheldada sümboolset, üldistava tähendusega kujunduslikku tinglikkust. Narvas ja Viljandis koos töötades oli Lemmistel ja Tammel “œkujunenud kunstis nii vajalik üksteise mõistmine, mis lubab loota, et meie nukuteatri katse annab häid tulemusi” 11. “œPisuhänna” kavatsetavast esietendusest kõneles ka Artur Adson Kunsti ja Kirjanduse 1933. aasta septembrikuu numbris. Selles on märgitud muu hulgas: “œ/.../ avatükiks valitud Ed. Vilde “œPisuhänd” – nähkem ses valikus initsiaatorite püüdu anda ettevõttele kirjanduslik-kunstiline tähendus. Nii-ütelda ristimistükiks on valitud meie seeniori klassikaline teos.” 12

“œPisuhänna” valimine nukuteatri debüütlavastuseks näitas, et E. Lemberg suhtus nukuteatrisse kui tõsiselt võetavasse teatrikunstiliiki. “œPisuhänna” esimene etendus kavatseti anda laulupeo puhul, kuid peagi oldi sunnitud esialgset plaani muutma ja esietendust 1933. aasta suvelt sügisele nihutama, sest “œliialt ülepeakaela ruttamine ei võimaldaks asja küllalt nauditavalt esitada” 13. Ometigi ei ole ajakirjandusest õnnestunud leida viiteid selle kohta, et “œPisuhänd” tõepoolest publiku ette oleks jõudnud. Mis võis aga olla põhjuseks, et nii paljutõotav ettevõtmine õnneliku finišini ei jõudnud?

Kõnealuses Esmaspäevas on toodud E. Lembergi enda mõningaid kõhklusi seoses nukuteatri loomisega. Nimelt oli raskusi vastavate ruumide leidmisega, sest “œnukuteatri asetamine harilikku teatrisaali ei oleks küllalt otstarbekohane. Nukuteater vajab hoopis isesugust meeleolu ja õhkkonda.” 14 Veel enam vaevas Lembergi aga küsimus, kas ikka leidub nukuteatrile küllalt asjatundlikku ja mõistvat publikut. Lemberg tähendas, et nukulavastuse mõistmiseks “œpeab olema soodne vaimuilm ning laad” . Ja veel “œpeab nukuteatri nautimiseks olema isesugust närvi” . Lemberg kahtles, kas eestlastel kui põhjamaalastel seda ikka piisavalt on. “œTa rõhutab, et olemasolevate andmete järele pole meid ümbritsevates põhjamaades kuskil nukuteatrit. Nähtavasti põhjamaalastel puudub see elav fantaasia, kujutlusvõime, mis omane neile rahvastele, kus nukuteater on erilises lugupidamises.” Võib ka olla, et sellise nõudliku komöödia valik nukuteatri esimeseks katsetuseks oli liiga ennatlik ja osutus üle jõu käivaks.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)