NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

UUDNE “œOKASROOSIKE”

ERN: ā€œOkasroosikeā€¯ (J. ja W. Grimm - P. Sikkel, 1982). Stseen lavastusest: (vasakult) P. Sikkel, T. Raadik. /Foto: A. Tenno/R. Aguri poolt detsembris 1982 lavale seatud “œOkasroosike” sai aga sootuks omapärase lavalise lahenduse. Vendade Grimmide muinasjutt näitleja Piret Sikkeli seades esitati lauateatrina. Muinasjutuvestjate Piret Sikkeli ja Tõnu Raadiku või hiljem ka Heino Seljamaa poolt avatavast võlulaekast sünnib terve muinasjutumaailm. Selle imelise võlulossi ja nukud meisterdas Estonia teatri kunstnik Lembit Roosa. Otse uskumatuna näis, et näitlejate käes võiksid need minimaalse liikumisvõimega humoristlikult kujundatud nukud elama hakata, aga nii see oli.

Ühe ja kahe näitleja teater oli küll maailmas juba ammugi laialt levinud, ent eestlased olid senini enamasti viljelnud mastaapsemaid teatrimänge suurejoonelise lava, paljude nukkude ja enam kui kahe näitlejaga.

R. Agur: “œTeatrisse olid tulnud noored näitlejad. Neile oli vaja kohe tööd anda. Ja üks nendest oli Tõnu Raadik, kelle peale tuli kohe hakata väga palju üles ehitama tänu sellele, et ta on kõigepealt muusikainimene. /.../ Tema sarmi juures näitlejameisterlikkus ei olnudki enam nii oluline. Meisterlikkuse vajakajäämise korvas ta oma orgaanika, sarmi ja muusikaga. Mul oli plaan teha “œOkasroosike” ja R. Pillot’ “œMeie majas” ühe plokina – üks vaatus on üks ja teine vaatus on teine. Ja nii me alustasime. Tol korral õnnestus see, mis nüüd ei ole mitte kuidagi õnnestunud. Alustasime ideest ja proovides nii-öelda sünnitasimegi lavastuse. Aga võib-olla kõige olulisem “œOkasroosikese” juures on see, et Lembit Roosa pakkus välja lauateatri võimaluse. Ma käisin Magdeburgis festivalil. Televisioonis rääkisin seal nähtud pisikesest teatrist, mida üks sakslane kasutas. Lembit Roosa, hea inimene, oli seda telekast kuulnud ja helistas mulle, et tule vaatama, mis tal kodus on. Tema koduriiulid olid täis paberist tehtud nukke ja lavakujundusi /.../. Tema proua mängis nendega oma lasterühmale lasteaias. See oli vaimustav avastus. Korrapealt leppisime kokku, et ta teeb kujunduse klassikalise muinasjutu materjalil. Ma palusin, et nukud ja mängulaegas (mõõdud me leppisime kokku) oleks niisugusest materjalist ja nii tugev, et näitlejate käes ikka aastaid vastu peaks. /.../ Jäime “œOkasroosikese” juurde. Stsenaariumi meil ei olnud. /.../ Kui kujundus ja nukud olid valmis, alustasime Piret Sikkeli ja Tõnu Raadikuga proove /.../. Lõpuks tuli välja täispikk tükk ja meie olime sellega väga rahul.” 904

“œOkasroosikese” lavastus polnud pelgalt ühe vana armsa muinasjutu lavaelu, vaid pilguheit teatrimaailma selle laiemas tähenduses. Näitlejad oma kaasakiskuvas, veidi salatsevas mängulustis avasid vaatajate silme ees teatri värvimaailma lumma. Sai näha, kuidas muidu kahvatu nukuprintsessi nägu värvus teatriprožektori valgel kord punaseks, kord roheliseks või koguni lillaks. Ja kuulda, kuidas õige lihtsate vahenditega sünnivad eriskummalised helid... Pärast niisugust sissejuhatust teatrimaailma algas muinasjutt. P. Sikkel oma pikas seelikus ja tanumütsis oli ühtaegu jutustaja ja võluv muinasjutuhaldjas.

“œOkasroosike” oli intiimne kammerlavastus, mida mängiti lastehaiglates, lasteaedades ja mujal, kuhu tavalise nukutükiga minna ei saanud. Lavastuse võlu pääses aga mõjule vaid siis, kui vaataja oli sellele lauale ja nukkudele väga lähedal. Suurtes saalides jäi lauake oma pisikeste nukkudega kaugeks, muinasjutulise teatriatmosfääri lumm ei jõudnud vaatajani.

“œOkasroosikest” mängiti palju väljaspool Eestit. Ülevenemaalise Teatriühingu kutsel esineti selle lavastusega 16. veebruaril 1983 Moskvas ÜTÜ väikeses saalis ja 17. veebruaril ajakirja Dekorativnoje Iskusstvo toimetuse kutsel toimetuse ruumides.

“œMeile näidati muinasjuttu just sellisena, nagu me seda lapsepõlvest mäletame: väga ilusa, mitte eriti hirmsa ja veidi naljakana. /.../ Lugu mängiti valgel laual, mida kaunistasid veiklevad mustrid, ja muinasjutusündmuste taustaks oli raamat, mille uhked illustratsioonid osutasid tegevuskohale; tegelasteks olid imekenad väikesed nukud, kes (nagu muinasjutule kohane) saladuslikult laual-laval edasi-tagasi liikusid, tuues meelde veel ühe muinasjutu, Pähklipurejast /.../. Ka selles etenduses jutustasid näitlejad oma kangelastest, jagades nendega muret, laulsid, mängisid pilli ja jalutasid, seljas vanaaegsed kostüümid. Ja raske oli uskuda, et näitlejaid on vaid kaks – P. Sikkel ja T. Raadik, ning muidugi ka kolmas osaline, lavastaja R. Agur –, kellest poleks tahtnud lahkuda, nagu poleks tahtnud lahkuda ka nähtud muinasjutust ja nagu me ei taha lahkuda lapsepõlvest. /.../ Sest Tallinna nukunäitlejad kinkisid imelise lapsepõlvetunde, pannes meid nagu lapsi uskuma teatri võlujõusse ning lastes tunda puhast rõõmu ja kurbust.” 905

“œOkasroosikese” pikaealisus on seletatav selle atmosfääri võluga. “œOn lausa uskumatu näha, kuidas väikene pisikene valge karp võib sisaldada lossitäie ilu ja hiilgust veel praegugi. /.../ Sa hoiad hinge kinni ja sisened ettevaatlikult Lembit Roosa valmistatud nukulossi /.../, kus väikesed nukud on elanud, head ja halvad haldjad tülitsevad, printsessid on ärganud oma 100-aastasest unest salasuudluse abil, mis nüüd on paljastatud kogu maailmale.

Kuigi see lavastus on olnud vaid osakeseks teatrikollektiivi kuue aasta repertuaaris, jätkab meie noor publik elava huviga selle vaatamist – järelikult on ta endiselt üks hea lavastus.” 906 Ja needsamad Avo Üpruse poolt aastal 1989 kirjapandud sõnad kehtisid ka 1995. aastal, kui toimus “œOkasroosikese” viimane, 359. etendus. Lavastuse sünnist oli möödunud rohkem kui kaks korda kuus aastat.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)