NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

EESTI RIIKLIKU NUKUTEATRI KOLM AASTAKÜMMET

Aasta 1982 oli kolmekümneaastasele Eesti NSV Riiklikule Nukuteatrile kokkuvõtete tegemise aeg.

Neile kolmele aastakümnele tagasi mõeldes oli nii mõndagi, mille üle teatripere rõõmu ja uhkust võis tunda. Ent oli ka palju muret tegevat. Näiteks teatrit kolmkümmend aastat vaevanud ruumiprobleem. Oli küll lava, kus esineda, ent puudus proovisaal. Näitlejail polnud korralikke garderoobe. Jalutusruumgi jäi elavale publikule kitsukeseks. Väikese kodusaali tõttu oli pool teatrit peaaegu aasta läbi ratastel. 600 etendusest aastas anti umbes 400 väljaspool oma maja. Kolmekümne aastaga sõitsid Nukuteatri bussid näitetruppe vedades maha 1 602 890 kilomeetrit. See ei tähendanud aga lõbusaid ümbermaailmareise, vaid igapäevast väsitavat tööd: külmetamist, higistamist, sisse- ja väljaelamisi ning mis peamine – kunstitegemist ennekõike.907

Oma eksistentsi kolmandal kümnel püüdis Nukuteater visalt ületada arusaama temast kui pelgalt koolieelikute ja kooliea noorema astme teatrist ning tegi lavastusi teismelistele ja täiskasvanuilegi. Ent ikkagi näis noorele inimesele Nukuteatris käimine olevat niisama titalik tegevus kui nukkudega mängimine.

“œEriti valusalt sundis nukukunsti prestiižile mõtlema konkurss, mille teater kuulutas välja uute näitlejate saamiseks. Kui otsustada noorte näitlejapretendentide haridustaseme järgi, siis on pilt küll masendav. Enamikul pürgijaist oli varuks vaid viisipidamine ja (hull)julgus: peas ei ainsatki luuletusejuppi, proosapaladest rääkimata, keskkool pooleli – õpetajad ju nöögivad, küll “œõhtukas” veab läbi – teatrietendused tundmata. Neiu, kes väitis enda ainsaks hobiks olevat kirjanduse, teatas, kui tunti huvi ta lemmikautorite vastu: “œEesti kirjandust ma ei loe. Väliskirjandusest? Noh... noh see, kes kirjutas “œTriumfikaare” ” ... Mis siis tõmbas teatritööle? Ilmselt tubane töö, võimalik kuulsus (ikkagi laval), boheemlikud eluviisid (ikkagi näitleja!). “œTubasest ja lihtsast” tööst võiks jutustada iga näitleja, kes on äsja naasnud nädalapikkuselt ringreisilt mööda külmi kultuurimaju ja palavaid koolisaale, käed nukukantseldamisest surmväsinud. Võimalik kuulsus tähendab tihti seda, et mitte su kunsti, vaid iga su argielu sammu vaetakse läbi luubi. Boheemlikud eluviisid on aga tänapäeval ennemini lavapoiste kui näitlejate osa – lahtilastud jõutöömees leiab kohe uue tööpaiga, aga milline teater tahab kahtlaste elukommetega näitlejat... Isegi lõbu ja lust, mida mõnest artistist lavalt lausa purskub, on suure endaraiskamise ja samas -hoidmise tulemus. Rääkimata tööst endaga, lavastajaga, rolliga. Ja nii imelik kui see ka pole, kõik laste jaoks töötavad materiaalsed valdkonnad on võrdväärsed täiskasvanute omaga, kultuurivallas aga märkame tihti seisukohta, et lastele käib ka “œsakste vana” .” 908

Muret on tekitanud seegi, et kriitikute tugi ja tähelepanu on Nukuteatrile läbi aegade üsna pisuke olnud. Küllalt sageli on Nukuteatrist kirjutajad teatrile kasu asemel pigem kahju toonud. Nii kirjutas Rein Agur 1982. aastal murelikult: “œOn arvustajaid, kes tahavad lasteteatrist teha meelelahutusliku, käibekasvatuse retsepte jagava ettevõtte. Loomulikult ei sõnasta keegi oma soovi niimoodi, nagu siin on kirja pandud, kuid resultaat kujuneb selliseks. Varjatud mõtted heidetakse hoopis minema, ütlemata jäänud sõnad jäävadki tummaks, kus ilule vastukaaluks seatud inetu lubamatu on. Kõik lihtsustub eetilise informatsiooni kättejõudmise nimel. Tegelikult hävineb teatrikunst, kuna kunst ei ole siiski tükk nätsu, mis ennast lõputult tükeldada annab.”

Samas artiklis tõdes R. Agur kolmekümneaastase teatri ette kerkinud eriti teravat eakohasuse probleemi: “œKellele me oma etendusi teeme? Probleem on selles, kellele me oleme liiga targad probleemistiku ja vahendite valikult, ning kes meist targemad on. /.../ Iga laps on ju omaette individuaalsus. Vanusegruppidesse küll jaotatuna on nad ikkagi ka grupisiseselt erinevad /.../. On rumalaid ja tarku lapsi, nagu on rumalaid ja tarku vanainimesi. Kellele orienteeruda teatril? Ma arvan, et me teeme siiski õigesti, kui kõige sagedamini orienteerume targemale osale meie publikust. /.../ lastele on tarvis teha niisugust teatrit, kus lihtsustamine ja võltsimine on lubamatu. Etenduse teemaga seotud elulised probleemid, kas varjatud või varjamatud, peavad olema igas ausas lastele tehtud etenduses. Neid olematuks teha sellepärast, et osa lastest neid ei mõista, on väär ja ebaeetiline...” 909

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)