NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
I osa. Algus

NUKUTEATER TAAS DRAAMATEATRI JUURES (1948 – 1951)

RAHVUSEEPOSE KANGELASED NUKULAVAL

Tõeliseks katsumuseks sai nukutrupile Muia Veetamme näidend meie rahvuseepose ainetel “œKalevipoeg ja sarviklased” . Tegu oli suurlavastusega, kus oli rakendatud rohkesti näitlejaid. Kontrolletendusejärgsel arutelul hinnati näidendi idee õnnestunuks. Avaldati arvamust, et M. Veetamme näidend viib lapsi eesti folkloori juurde ja “œõpetab seda eepost väga armastama” .229

Nukke oli palju ja mitmesugustes süsteemides. Hiiglasuured nukud ei tahtnud kuidagi alluda näitleja tahtele. Huvitavad olid selles lavastuses kasutatud miimilised nukud.

Mänguväljana kasutati tervet Draamateatri suurt lava nagu ka varem “œReinuvader Rebase” lavastuses. H. Vaag oma mälestustes on F. Veike lavastuse kohta kirja pannud järgmised read: “œKa selles lavastuses andis Veike oma tohutule fantaasiale piiramatu voli. Kasutati jälle suuremõõtmelist lava, dekoratsioon oli niivõrd rikkalik, et näitlejaile laval liikumiseks peaaegu ei jätkunud ruumi. Tegelaste arv oli väga suur; peale nukutrupi võeti kaasa mängima suur hulk Draamateatri näitlejaid. Etendus kestis üle normaalse pikkuse. Etendusi selle lavastusega palju ei suudetud anda, käis üle jõu. Repertuaarist pidi ta välja langema ka seetõttu, et näidend ise oli nukulavale sobimatu. Teksti oli liiga palju, tegevust vähe. Sarvikud ajasid lastele hirmu peale.” 230

Draamateater: ā€œKalevipoeg ja sarviklasedā€¯ (M. Veetamm, 1950). Stseen lavastusest.Lavastuse suurima puudujäägina märgiti nukkude puudulikku liikumistehnikat. Küllap oli selle peamiseks põhjuseks vähene jaava- ning miimiliste nukkude kasutamise kogemus. Mitmesuguses süsteemis nukke alles katsetati, et nende väljendusvõimalusi tundma õppida. Õnnestunumad olid lavastuses väikesed väledad loomkäpiknukud. Lavastaja F. Veike mälestus sellest tööst seostub kõigepealt A. Jõgi väga huvitava karakteerse kõnemaneeriga ja hästi liikuva Siili rolliga.231

Kunstinõukogus suhtus lavastusse eriti kriitiliselt tollane kultuuriametnik Jevgeni Porvatov: “œ/.../ loen tõsiseks puuduseks selles etenduses nukkude primitiivsuse, puuduliku nukukäsitluse, nukud on piiratud kahe-kolme liigutusega, kuid me teame, et sõrm-(käpik)nukud omavad väga palju võimalusi. /.../ Sellega seoses tekib individuaalsuse puudumine nii nukus kui osatäitjas endas. /.../ Soosorts (abiline), temal ainukesena on suu avamine. Ometi võiks kasutada sõrmi nii, et põsed liiguksid, silmad liiguksid. /.../ Ma ei näe näitlejate ja näitejuhi läbimõeldud tööd. Nukud on võrdlemisi puhtad oma väljatöötluselt. Liikumised on puudulikud. Kõnes teie ei tunne, kes räägib. /.../ – kuju individualiseerimist ei ole. Võitluses sortsidega võiks näidata, et Kalevipoeg ühe viskab alla kaljult, teise lööb pooleks, kolmanda... Siin oli rohkem rabelemine, siia-sinna jooksmine. See on töö kvaliteedi küsimus – süvenemine kuju välisesse väljatöötlusesse. See mõjub ka kuju sisemisele väljendusrikkusele. See osutus niivõrd puudulikuks, millega ei või leppida. Me peame nõudma paremat tehnilist lahendust.” J. Porvatov toob näitena merestseeni: “œ/.../ see oli näidatud nii, et Kalevipoega ei olnud näha. Lained olid nii kujundatud, et me neid ei usu, et need olid lained.” Illusiooni merest, “œillusiooni Kalevipoja püüdest saada kätte sortsi (Tuuslarit)” J. Porvatov lavastusest ei leidnud. R. Kuremaa Kalevipojale heitsid mitmed kunstinõukogul viibinutest ette tema hääle ning kogu esitatud kuju nõrkust, mittevastavust Kalevipoja kui rahvuskangelase klassikalisele tüüpkujule.232 Ent näitleja tähelepanu, kogu tema füüsis oli keskendunud kohmaka ja raskekaalulise nuku liigutamisele, jätmata talle võimalust psühholoogiliseks süvenemiseks.

Ajakirjanduses avaldatud lapsevanema (O. Rünk) arvamus Kalevipoja rollikäsitluse kohta ühtib kunstinõukogu omaga: “œKalevipoeg nukuna ei anna ega saagi anda publiku poolt oodatud-loodetud kangelaskuju: ta on selleks liig paindumatu, tema hõljuvad liigutused ebausutavad, tema kõne (eemaloleva näitleja suust) liiga nõrk, vajalik miimika puudub. /.../ Kaaskangelased – Olevipoeg (Edgar Vilba), Sulevipoeg (Olaf Paesüld) ja Alevipoeg (Hermann Iila) – esinevad näidendis millegipärast hoopis nigelate vennikestena, kes kaugeltki ei sobi Kalevipoja võitlus- ja võistluskaaslasteks, nagu nad esinevad eeposes.” O. Rünk ei pidanud õigeks ka “œpilkast pimedust Kalevipoja ja Sarviktaadi võitluse ajal, kus ainult kokkupõrkavatest mõõkadest paiskub sädemeid, mis annavad nõrku sähvatusi. On ju see Kalevipoja viimane otsustav võitlus tema võitluste sarjas sarviklastega. Just seda viimast otsustavat võitlust tuleks näidata üksikasjaliselt, et võitluskäigus selguks Kalevipoja üleolek Sarviktaadist nii jõu kui ka osavuse poolest. Kuidas võib siis pakkuda seda tähtsat stseeni nii, et sellest õieti mitte midagi näha pole!“œ O. Rünk kiitis küll Draamateatri nukutrupi julgust ja ettevõtlikkust nii keerulise lavastuse kavvavõtmisel, kuid arvas siiski, et "Kalevipoeg ja sarviklased" oleks olnud õigem tuua lavale elavate näitlejatega.233

Kontrolletendusejärgne kunstinõukogu hindas kõrgelt Villem Reimanni loodud “œrahvapärast, õnnestunud intonatsioonidega” muusikat, milles “œrahvamuusika moment on õigesti väljendatud” .234

Lavastuse “œKalevipoeg ja sarviklased” näol oli siiski tegu huvitava katsetusega. See võis oma suurejoonelisuses olla omas ajas väga huvitav ja otsinguline lavastus. Oli ju selles lavastuses kasutusel rohkesti erinevat süsteemi nukke. Rikkalikult oli kasutatud mitmeid lavatehnilisi võtteid nagu sädemed, tuli, merelained, äike, tuul jne. Paraku jäi kogumulje liiga kirevaks ja sisulises mõttes mitmeti arusaamatuks ning segaseks.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)