II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL (1968 – 1972)
“MAJAKE RATASTEL” JA “MEMME MUSI” – EDUKAD
RIIA FESTIVALIL
Taas sirmilavastusena esietendunud Bulgaaria autori Atanas
Pavlovi näidend “Majake
ratastel” oli traditsiooniline muinasjutt võlumajakesest,
mis liikus ainult laulu saatel. See majake oli laste päralt seni,
kuni nad olid head, kadus aga kohe, kui kellelegi ülekohut
tehti.565
Selle lavastuse puhul täheldas kriitika lavastaja
R. Aguri ja kunstnik A. Undi õnnestunud koostööd. “Lavakujunduse
kunstiline lahendus on terviklik ja põhjendatud. Kuna majake
ühtelugu edasi liigub, oleks pidev dekoratsioonide vahetamine
vägagi tülikas. Projektsiooniga tegevuskohtade markeerimine
on aga hästi paindlik ja operatiivne võte. Samal ajal ei jää
projektsioon ainuüksi taustaks, vaid sulab orgaaniliselt
tegevusega kokku. Nimelt on rida episoodilisi tegelasi samuti antud
projektsiooni abil,” loeme D. Normeti arvustusest. Kriitik jätkab samas:
” Nukkudest on kõige meeldejäävam onu Ai. Juba dramaturgilise
materjali poolest on ta huvitav ja ainulaadne, mida näidendi
teiste rohkearvuliste tegelaste kohta kahjuks ütelda ei saa. Karu
Mõmmikul ehk on veel individuaalseid jooni. Teised on kirjutatud
tavalise šablooni järgi: pai poiss Tõnu, vaene külmetav
Pääsuke, tragi koer Pontu, salakaval Rebane ja tema õel, kuid
rumal paarimees Hunt. Need kujud võivad südamerahuga ühest
nukunäidendist teise rännata ning igal pool vastavalt skeemile
otsekohe tegutsema hakata. Huvitavaks näitlejatööks kujunes
Lembo Mägi onu Ai. Nuku originaalne kunstiline
lahendus annab võimalusi ootamatuteks mängulisteks efektideks:
kui äkilise loomuga onu Ail järjekordselt hing täis
kargab, siis puhub ta ennast ka sõna otseses mõttes täis.
Kõhna, lotendavate rõivaste ja liikmetega vanamehe asemele tekib
järsku priske, pingul, seene- või vihmavarjutaolise kujuga
isik.“566
“Majake ratastel” sündis ajal, mil Nukuteatris
ansamblimäng oli veel välja kujunemata. Etendustes köitsid
tähelepanu ja pälvisid publikumenu mitmed eredad näitlejatööd.
F. Veike on meenutanud R. Kuremaa Karu, kes ülejäänud seltskonda kohati
“surnuks mängima” kippus: “Raivo Kuremaa nukuplastilisus oli
nii tugev, et varjutas need, kes ei osanud nii hästi nukku
liigutada. Ta tõmbas tähelepanu endale ega allunud
režiile.” 567
“Majake ratastel” oli karakteritetükk, hoolimata sellest,
et nii mõnegi karakteri ereduses jäi autoripoolselt vajaka. Ent
lavastaja ja näitlejad püüdsid omalt poolt mõndagi
huvitavat juurde pakkuda. Meta Jürgo: “Mina mängisin selles lavastuses
Pääsukest. Igal loomal oli võlumajas sõidu ajal midagi ette
kanda: kas laulda, trummi mängida või muud. Aga Pääsukesel
mitte midagi. Mina mõtlesin, et teen ka midagi. Läksin oma
Pääsukesega teistest ettepoole ja võtsin väga kõrgelt, oktaav
või kaks teistest kõrgemalt viisi üles. Pääsukese nokk käis
samal ajal hästi laialt lahti. Teised naersid ja plaksutasid ning
ka Rein Agurile see laul meeldis. Nii jäigi Pääsukese laul
sisse.“568
Lavastuses oli mitmeid õnnestunud stseene. “Etenduse
võluvaimaks momendiks on aga Pontu (Kalju Renel) kohtumine elevandiga (projektsioon). Väike
lontkõrv pärib hiiglaslikult loomalt, kus on Pääsukese ema.
Vastust aga ei tule. Elevant vaikib suursuguselt. Pontu aga seisab
tema ees, parem kõrv pingsaks kuulamiseks tõstetud. Järgneb veel
kord sama küsimus ja uuesti tõuseb kõrv
kuulamisvalmilt.” 569
“Majake ratastel” võeti kaasa Baltimaade nukuteatrite II
festivalile, mis toimus 23.–29. novembril 1968 Riias. R. Reiljan kirjutas teatri festivaliesinemisest
Nukuteatri hooaja ülevaates: “Kartsime pisut lavastuse “Majake
ratastel” pärast, sest see ei saanud viimastel proovidel kuidagi
hoogu sisse, tegelaste vahel ei tekkinud õiget kontakti või,
teatri keeles öelduna, “haakumist” . Kuid vastu ootusi toimus
festivalietendusel lausa ime. Etendus läks algusest peale toreda
hooga ja kulges tõusujoones.” 570 R. Agur pälvis selle lavastuse eest parima noore
lavastaja preemia ja R. Kuremaa ning K. Renel näitlejapreemia. Ka
S. Obraztsov hindas seda lavastust kõrgelt. Lisaks
väntas Kesktelevisioon lavastusest “Majake ratastel” filmi,
mille võtted toimusid Tallinnas vabas looduses.571
Teine lavastus, mida mängiti Riia festivalil, oli E. Kuusi “Memme musi” .
H. Toompere: “” Memme musi” oli niisugune
kangelasnäidend, kus kõige pisem jänku läks hundile ja rebasele
vastu – tooma tagasi äravarastatud kapsapead. Ja ainsaks
“relvaks” oli tal “memme musi” . “Memme musi” – see
oli niisugune ilus sümbol, mis tähendas kodukaitset ja
emaarmastust, mida see väike jänkupoiss endaga kaasas kandis.
/.../ Selles tükis oli juba tõsisem iva sees.” 572 “Näidendi mõte – suur armastus teeb ka
väikese ja abitu tugevaks ning annab talle jõudu kangelasteo
sooritamiseks – realiseerus lavastuses hästi,” nentis R.
Reiljan.573 F. Veike lavastuses oli südamlikku huumorit, isegi
sentimentaalsust. J. Maisaare kujunduses oli läbitunnetatud ruumilisust
ning nukkude armsust.
Riias sai “Memme musi” rohkesti auhindu: F. Veike
lavastajatöö eest, J. Maisaar kujunduse ja V. Tarkpea muusika eest. Näitlejapreemia said V. Luup ja M. Peedo. V. Luup Röövliselli-Rebase rollis
demonstreeris suurepärast nukuliigutamisoskust, M. Peedo
Pisipõnni osatäitmine oli kriitikute hinnanguil läbi mõeldud
– tunnetatud viimase detailini.574 V. Luup pidas eriti oluliseks nuku mehaanilist
täiuslikkust. “Röövliselli osa mulle meeldis. Ja see nukk oli
ka hästi õnnestunud. Igakord mind ei rahuldanud need nukud, mis
töökojas tehti. Seepärast ma hakkasin jälgima nukke juba nende
valmimise käigus. Ma püüdsin juba eos avastada vigu nende
mehaanikas, et poleks pärast ümbertegemist. “Memme musi”
Rebasele mõtlesin ma ise mehhanismi välja ja sain ta enam-vähem
liikuma, nagu ise tahtsin.” 575
Seega läks Eesti Nukuteatril Riias Baltimaade nukuteatrite II
festivalil juba tunduvalt paremini kui kaks aastat tagasi.
“Hinnati Eesti Nukuteatri kõrget näitlejakultuuri /.../.
Meeldisid teatri uute kunstnike tööd: Jutta Maisaare
läbitunnetatud ruumikujundus ja nukud (“Memme musi” ) ning Aime
Undi stiliseeritud, dekoratiivsed taustad (“Majake
ratastel” ).” 576 Puudujääke märgati meie festivalitükkide
dramaturgilises materjalis.
Kõik festivalil osalenud nukuteatrid, sealhulgas ka Eesti
Nukuteater, jäid aga Kaunase Nukuteatri varju. “Leedulaste
muusikaline programm nukulaval “Egle – Ussikuninganna”
jättis tervikuna väga sügava mulje,” nentis meie Nukuteatri
pedagoog E. Purje.577 “Sellest Leedu suure poetessi SalomĆ«ja NĆ©rise poolt kirja pandud muinasjutust olid
Kaunase Nukuteatri peanäitejuht S. RatkeviĨius ja kunstnik V. Mazuras loonud ereda, lüürilis-eepilise koega
klassikalises stiilis nukulavastuse, mis võlus lakoonilisuse,
musikaalsuse ja nukuteatrile omase sümboolikaga.
Dekoratsioonide ja nukkude kujundamisel oli kasutatud leedu
rahvapärast õle- ja kõrkjapunutise imitatsiooni, mis mõjus
väga maitsekalt ja väljendusrikkalt,“ meenutas O. Liigand.578 Seega oli meie nukuteatriinimestel leedulastelt nii
mõndagi õppida.
Nagu “Majake ratastel” , oli ka Riia festivali järgselt
lavale jõudnud R. Aguri lavastus “Tahan olla
suur” seikluslik nukukomöödia sirmil. G. Sapgiri ja G.
Tsõferovi näidendi tõlkis teatri tarvis E. Niit, muusika kirjutas V. Tarkpea ja kujundas J.
Maisaar. Kriitika heakskiitu ja tähelepanu pälvis eelkõige
lavastuse kujundus. See oli napp ja lakooniline ning nukud
pääsesid hästi mõjule. Siin oli maitsekaid värvikombinatsioone
ning lõbusaid leide, näiteks eri värvi lapikestest tilluke
päevavari lõvi aseme kohal. Nukud olid huvitavad ja nii
isikupärased, et kedagi ei häirinud musta kassi ja kollase
kaelkirjaku kõrval lilla elevandipoeg ja helesinine jänku.
“Täielikuks vastandiks lõvile on kaelkirjak. Lõvi suures
traagiliste kulmudega näos on olemas avanev suu. Kaelkirjaku
väikeses peas “ei liigu ükski närv” . Kuid see tõsiasi saab
selgeks ainult hoolikal vaatamisel, sest etenduse käigus tekib
kindel mulje, et kaelkirjaku nägu vägagi liikuv ja ilmekas on.
/.../ Näitleja Olaf Paesüld valdab oma nukku meisterlikult. Tema
käitumises avaldub aktiivne suhe kõigesse toimuvasse. Ta on
irooniline, agar, uudishimulik, innustunud ja rõõmus. Ja kui ta
solvunud on, siis väljendab kogu tema selg “südamepõhjani
solvunud olemist” .” 579
R. Reiljani arvates oli lavastuse suurimaks õnnestumiseks noore
näitleja, teatri õppestuudio kasvandiku Helle Laasi nüansirikas ja humoorikas
peaosatäitmine – väike vallatu, jonnakas kassipoeg.580 H. Laasi headest nukunäitleja eeldustest andsid
tunnistust meisterlik nukuplastika ning hääle ja liikumise
kooskõla. D. Normet heitis aga ette, et “lavastuses on
vähe rõhku pandud huvitavate misanstseenide loomisele” .581 Seetõttu mõjusid dialoogid staatiliselt ja jäid
publiku jaoks igavaks.
|