NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

NÄIDEND INIMESE JA LOODUSE SUHETEST

Seda, et Nukuteater ei loobunud tõsiste probleemide käsitlusest, näitas prantslase Renê Pillot’ nukunäidend “œMeie majas” (1983). See väikene kahe näitlejaga (P. Sikkel ja T. Raadik, hiljem Ü. Vihma) ökoloogia valdkonda tungiv kammerlik lavalugu kõneles vajadusest säilitada, hoida ja kaitsta enda ümber loodust niisugusena, et seal oleks hea elada lapsel ja loomal. R. Lauksi lavakujunduses olid äratuntavad Tallinna uute linnaosade ebasõbralikud paneelelamud. Lavastuses oli kasutatud V. Luige, H. Runneli, B. Alveri ja L. Tungla meeleolukaid luuletusi. Lauluviiside autoriks oli T. Raadik.

“œ“œMeie majas” on sotsiaalne muinasjutt. Selle sisu sügavus avaldub nüüdisühiskonna aktuaalsetes probleemides nagu looduse ja inimese suhted ning inimese osa neis. (Kahjuks ei kohta nüüdismuinasjutte meie teatrilavadel just sageli.) Väikesed vaatajad viiakse selles kokku sündmuste ja olukordadega, millele nad seni on tõenäoliselt vähe mõelnud. Praegused uuslinnade noorukesed teatrisõbrad võivad vaid unistada nende isade-emade lapsepõlve mängumaast.” 910

ERN: ā€œMeie majasā€¯ (R. Pillot, 1983). Stseen lavastusest: (vasakult) P. Sikkel, T. Raadik. /Foto: A. Tenno/Nagu “œOkasroosikese” , nõnda oli ka “œMeie maja” puhul tegu lauateatriga. Seekord oli aga laud suur ja ümmargune ning täitis ühtaegu ka pöördlava funktsioone. Selle tühjale, veidi publiku poole kaldu pinnale rajatakse vaataja silme all loodusmaastik. Selles idüllis võiks kanake rahulikult muneda ja poegi välja haududa. Seda seni, kuni kuri Ehitaja oma müriseva ekskavaatoriga rohelise maastiku olematuks muudab. Etenduse ähvardavate helide saatel lammutatigi aiamaja koos seda ümbritsevate lillede, puude ja rohukamara minemapühkimisega. Üksteise järel kerkisid sellesse paika kõrged tornelamud ja tossavad korstnad kui hirmuäratavad monstrumid keset kõledat tühjust. Heitunult eksles majahiiglaste vahel kanake, otsides asjatult sobivat kohta munakesele.

Lavastaja R. Agur oli suutnud teatraalsete vahenditega teha täiskasvanute maailma globaalsed probleemid mõistetavaks kõige väiksematelegi teatrikülastajatele. Lavastuse kaudu püüti puudutada vaataja hingekeeli, teha teda osasaajaks väikese õnnetu linnukese muredest ja võitlusest loodusesõbraliku maailma säilitamise eest kalgi ja tundetu inimese – Kurja Ehitajaga. Pisikesed poisid ja tüdrukud, kes vaatasid etendust “œMeie majas” , on ju tuleviku maailma kujundajad, ja kui nad suudavad oma lapsesüdames tunda valu väikese linnukese vaevade pärast, siis ei saa neist kunagi Kurja Ehitajat – nii lootsid arvatavasti lavastuse tegijad.

R. Agur on oma lavastust pidanud hingele kalliks ja teatri repertuaaris olulisel kohal olevaks. Isegi paremaks, kui olid varem lavale jõudnud ja palju kiitust toonud “œTuhkurhobuse saatus” , “œPessi ja Illuusia” ning “œOkasroosike” .911

Sama aasta veebruaris jõudis Nukuteatri lavale valik Ellen Niidu lastelugusid pealkirja all “œKrõlliga ja Krõllita” . Lavastuse seadis kokku Anni Kreem, olles ühtaegu ka üks kolmest osalisest. Lisaks temale jutustasid, laulsid ja mängisid lavakavas veel Veiko Jürisson ja Taivo Niitvägi. Viimane hoolitses ka lavastuse muusikalise külje eest ning kirjutas ise mõned lauluviisid ja nende sõnad. E. Niidu kirjanduslikul materjalil põhinevat lavakava võis iseloomustada kahe sõnaga – rõõm, fantaasia. R. Agur ootas esinejailt suuremat emotsionaalsust. “œPraegu on etendus vaid heal “œkultuursel” tasemel ja ega seda olegi vähe. Muusika on hea. Niitvägi oskab laval olla, ka tema režissuur on toeks.” 912

Murest ja missioonitundest sündis teatri tollase koostööpartneri, koondise Tartu Autoveod initsiatiivil Mario Kivistiku liiklusteemaline nukunäidend “œTänavatund” (1983). H. Toompere lavastuse praktiliseks eesmärgiks oli kaasa aidata liiklusalaste teadmiste levitamisele laste seas. “œTänavatund” oli eelkõige puhtdidaktiline lugu sirmil, kus mängulis-illustreerivas vormis näidati lastele, milliseid vigu tänaval liigeldes kõige sagedamini tehakse, ning ühtlasi õpetati tundma liiklusmärke ja liikluseeskirju. Selle lavastuse kujundas R. Lauks ja muusika kirjutas E.-S. Tüür. Kaastegevad olid näitlejad O. Paesüld, K. Renel, M. Mander (Soomre), E. Uus, H. Gustavson. Koos liiklusinspektor Mare Arnaga käidi peaaegu kõigis koolides üle Eestimaa. Kuna liikluskasvatust peeti sel ajal väga oluliseks, järgnes sellele 1986. a M. Kivistiku “œVusserdused kooliteel” . Sellegi lavastas Tartu Autovedude toel H. Toompere ja kujundas R. Lauks.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)