II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD
NÄIDEND INIMESE JA LOODUSE SUHETEST
Seda, et Nukuteater ei loobunud tõsiste probleemide
käsitlusest, näitas prantslase Renê Pillot’ nukunäidend
“Meie
majas” (1983). See väikene kahe näitlejaga (P. Sikkel ja T. Raadik, hiljem Ü. Vihma) ökoloogia valdkonda tungiv kammerlik
lavalugu kõneles vajadusest säilitada, hoida ja kaitsta enda
ümber loodust niisugusena, et seal oleks hea elada lapsel ja
loomal. R. Lauksi lavakujunduses olid äratuntavad Tallinna uute
linnaosade ebasõbralikud paneelelamud. Lavastuses oli kasutatud
V. Luige, H. Runneli, B. Alveri ja L. Tungla meeleolukaid luuletusi. Lauluviiside autoriks
oli T. Raadik.
““Meie majas” on sotsiaalne muinasjutt. Selle sisu
sügavus avaldub nüüdisühiskonna aktuaalsetes probleemides nagu
looduse ja inimese suhted ning inimese osa neis. (Kahjuks ei kohta
nüüdismuinasjutte meie teatrilavadel just sageli.) Väikesed
vaatajad viiakse selles kokku sündmuste ja olukordadega, millele
nad seni on tõenäoliselt vähe mõelnud. Praegused uuslinnade
noorukesed teatrisõbrad võivad vaid unistada nende isade-emade
lapsepõlve mängumaast.” 910
Nagu “Okasroosikese” , nõnda oli
ka “Meie maja” puhul tegu lauateatriga. Seekord oli aga laud
suur ja ümmargune ning täitis ühtaegu ka pöördlava
funktsioone. Selle tühjale, veidi publiku poole kaldu pinnale
rajatakse vaataja silme all loodusmaastik. Selles idüllis võiks
kanake rahulikult muneda ja poegi välja haududa. Seda seni, kuni
kuri Ehitaja oma müriseva ekskavaatoriga rohelise maastiku
olematuks muudab. Etenduse ähvardavate helide saatel lammutatigi
aiamaja koos seda ümbritsevate lillede, puude ja rohukamara
minemapühkimisega. Üksteise järel kerkisid sellesse paika
kõrged tornelamud ja tossavad korstnad kui hirmuäratavad
monstrumid keset kõledat tühjust. Heitunult eksles majahiiglaste
vahel kanake, otsides asjatult sobivat kohta munakesele.
Lavastaja R. Agur oli suutnud teatraalsete vahenditega teha
täiskasvanute maailma globaalsed probleemid mõistetavaks kõige
väiksematelegi teatrikülastajatele. Lavastuse kaudu püüti
puudutada vaataja hingekeeli, teha teda osasaajaks väikese õnnetu
linnukese muredest ja võitlusest loodusesõbraliku maailma
säilitamise eest kalgi ja tundetu inimese – Kurja Ehitajaga.
Pisikesed poisid ja tüdrukud, kes vaatasid etendust “Meie
majas” , on ju tuleviku maailma kujundajad, ja kui nad suudavad
oma lapsesüdames tunda valu väikese linnukese vaevade pärast,
siis ei saa neist kunagi Kurja Ehitajat – nii lootsid arvatavasti
lavastuse tegijad.
R. Agur on oma lavastust pidanud hingele kalliks ja teatri
repertuaaris olulisel kohal olevaks. Isegi paremaks, kui olid varem
lavale jõudnud ja palju kiitust toonud “Tuhkurhobuse
saatus” , “Pessi ja
Illuusia” ning “Okasroosike” .911
Sama aasta veebruaris jõudis Nukuteatri lavale valik Ellen Niidu lastelugusid pealkirja all “Krõlliga ja
Krõllita” . Lavastuse seadis kokku Anni Kreem, olles ühtaegu ka üks kolmest osalisest.
Lisaks temale jutustasid, laulsid ja mängisid lavakavas veel
Veiko Jürisson ja Taivo Niitvägi. Viimane hoolitses ka lavastuse
muusikalise külje eest ning kirjutas ise mõned lauluviisid ja
nende sõnad. E. Niidu kirjanduslikul materjalil põhinevat
lavakava võis iseloomustada kahe sõnaga – rõõm, fantaasia. R.
Agur ootas esinejailt suuremat emotsionaalsust. “Praegu on
etendus vaid heal “kultuursel” tasemel ja ega seda olegi vähe.
Muusika on hea. Niitvägi oskab laval olla, ka tema režissuur on
toeks.” 912
Murest ja missioonitundest sündis teatri tollase
koostööpartneri, koondise Tartu Autoveod initsiatiivil Mario Kivistiku liiklusteemaline nukunäidend
“Tänavatund”
(1983). H. Toompere lavastuse praktiliseks eesmärgiks oli kaasa
aidata liiklusalaste teadmiste levitamisele laste seas.
“Tänavatund” oli eelkõige puhtdidaktiline lugu sirmil, kus
mängulis-illustreerivas vormis näidati lastele, milliseid vigu
tänaval liigeldes kõige sagedamini tehakse, ning ühtlasi
õpetati tundma liiklusmärke ja liikluseeskirju. Selle lavastuse
kujundas R. Lauks ja muusika kirjutas E.-S. Tüür. Kaastegevad olid näitlejad O. Paesüld, K. Renel, M. Mander (Soomre), E. Uus, H. Gustavson. Koos liiklusinspektor Mare Arnaga käidi
peaaegu kõigis koolides üle Eestimaa. Kuna liikluskasvatust peeti
sel ajal väga oluliseks, järgnes sellele 1986. a M. Kivistiku
“Vusserdused
kooliteel” . Sellegi lavastas Tartu Autovedude toel H.
Toompere ja kujundas R. Lauks.
|