II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL (1968 – 1972)
UUS BURATINO
“Kuldvõtmeke ehk
Buratino seiklused” erines suuresti tollal repertuaari
vallutanud lihtsatest nukukomöödiatest. See oli paljude
tegelastega ja Peeter Linzbachi kinoliku lavakujundusega suurejooneline
piltiderohke lavastus. Lavastaja R. Agur: “See oli raske periood, kus iga töö, mida
ma tegin, ikka skandaali esile kutsus, kus iga idee, mis minu poolt
tuli, harilikult ikka vastasseisu leidis. /.../ Need tekstid, mida
meile kirjanikud tõid, olid tavaliselt lihtsalt illustreerivad,
mingisuguse valmilikult lõppeva moraaliga. /.../ Tuli hakata ise
instseneerima. Kas ma tegin seda paremini, oli seal midagi sügavat
taga – seda ma ei tea. Aga igal juhul ma arvasin, et midagi muud
ta oli.“582
Koos Buratino osatäitja M. Peedoga püüdis R. Agur leida oma, tol ajal teatris
ja estraadil ülipopulaarsest F. Veike Buratinost erinevat. Selles Buratinos pidi
olema rohkem seda tootsilikku poisilikku alget ja vähem
mehaanilist nukulikkust, aga ikka A. Tolstoist lähtudes. Uuel Buratinol oli nii
pooldajaid kui ka vastaseid, aga rohkem on “Kuldvõtmekest”
siiski teatri õnnestumiste hulka arvatud.
Nagu ajakirjanduse vastukajadest võib lugeda, oli R. Agur
“püüdnud võimalikult napilt anda sõna, jättes vaid selle,
mis tegevuse käigus on kõige olulisem.” 583 R. Reiljani arvates oli lavastus hoogne, “võib-olla
et ainult mõnes üksikus stseenis on läinud välise hoo taha
kaduma osake karakterite sisemusest” . P. Linzbachi lavakujunduse
põhielemendiks oli kolm raami, mis võimaldas kiiret ühest
pildist teise üleminekut, luues sel teel kinoliku efekti.
Nukukujundajad J. Maisaar ja E. Startšenko läksid traditsioonilist
liini pidi. Need nukud olid juba läbi mitmete raamatute ja
lavastuste just
sellistena lugejate-vaatajate mällu
sööbinud. Külaliskriitik Irina Žarovtseva ei olnud rahul ei lavakujunduse
ega nukkude teostusega.584 Kohalik kriitika on aga märkinud
lavastuse rohkeid õnnestunud misanstseene ja
näitlejatöid.
Lisaks M. Peedo Buratinole olid meeldejäävad osatäitmised
H. Toompere Duremar ja kass Basilio ning V. Luubi Carabas Barabas. “Eraldi tahaksin lavastusest
veel välja tõsta kass Basilio. Juba nuku ilmumine tekitab
elevust. Ei saa pilku lahti tema uljastelt kollastelt
mandlisilmadelt, paksudelt suurte vurrudega põskedelt, elegantselt
lillalt keebilt. Ning kui siia juurde lisada Hendrik Toompere
mänguoskus, on kõuts nii tore, et viiks selle võrukaela hea
meelega koju kaasa,” 585 kirjutas R. Reiljan. Väljendusrikas oli Carabas
Barabas oma toreda värviküllase habemega. Õnnestunud
oli teatri õppestuudio õpilaste Reet Rootare ja Mare Soomre debüüt vastavalt Pierrot’na ja
Malvinana. Positiivsest küljest märkis kriitika ka
episoodilist konnade ansamblit, millele puhusid elu sisse Reet
Rootare, Mare Soomre, Rein Savi ja Väino Luup.586
H. Toompere: “” Kuldvõtmekeses”
oli mul kaks huvitavat karakterit mängida – Duremar ja kass
Basilio. Ja see oli minu jaoks (võiks nii öelda) päris esimene
täisvereliste karakterite loomine. Duremari nukk oli juba
kujundatud niimoodi, et seal pidi eriline karakter sees olema.
/.../ Ja kuna kaks tegelast oli ühes tükis mängida, siis nad
pidid paratamatult olema üsna erinevad. /.../ Tol ajal oli
harjutud sellega, et Ferdinand Veike on Buratino. Rein Aguri
lavastuses aga mängis Malle Peedo Buratinot. Esialgu oli see
publikule vastuvõtmatu. /.../ Rein Aguri lavastuses oli
Buratino täiesti erinev ja selles mõttes publikule üllatav. Aga
see kohmetus ei püsinud kaua. Alguses võib-olla, kui Peedo
Buratino hakkas häält tegema, oli natuke imelik, aga see läks
üle. Peab ütlema, et “Kuldvõtmekese” lavastus võeti publiku
poolt üsnagi hästi vastu.” 587
|