NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE VAHETUSEL (1968 – 1972)

UUS BURATINO

“œKuldvõtmeke ehk Buratino seiklused” erines suuresti tollal repertuaari vallutanud lihtsatest nukukomöödiatest. See oli paljude tegelastega ja Peeter Linzbachi kinoliku lavakujundusega suurejooneline piltiderohke lavastus. Lavastaja R. Agur: “œSee oli raske periood, kus iga töö, mida ma tegin, ikka skandaali esile kutsus, kus iga idee, mis minu poolt tuli, harilikult ikka vastasseisu leidis. /.../ Need tekstid, mida meile kirjanikud tõid, olid tavaliselt lihtsalt illustreerivad, mingisuguse valmilikult lõppeva moraaliga. /.../ Tuli hakata ise instseneerima. Kas ma tegin seda paremini, oli seal midagi sügavat taga – seda ma ei tea. Aga igal juhul ma arvasin, et midagi muud ta oli.“œ582

Koos Buratino osatäitja M. Peedoga püüdis R. Agur leida oma, tol ajal teatris ja estraadil ülipopulaarsest F. Veike Buratinost erinevat. Selles Buratinos pidi olema rohkem seda tootsilikku poisilikku alget ja vähem mehaanilist nukulikkust, aga ikka A. Tolstoist lähtudes. Uuel Buratinol oli nii pooldajaid kui ka vastaseid, aga rohkem on “œKuldvõtmekest” siiski teatri õnnestumiste hulka arvatud.

Nagu ajakirjanduse vastukajadest võib lugeda, oli R. Agur “œpüüdnud võimalikult napilt anda sõna, jättes vaid selle, mis tegevuse käigus on kõige olulisem.” 583 R. Reiljani arvates oli lavastus hoogne, “œvõib-olla et ainult mõnes üksikus stseenis on läinud välise hoo taha kaduma osake karakterite sisemusest” . P. Linzbachi lavakujunduse põhielemendiks oli kolm raami, mis võimaldas kiiret ühest pildist teise üleminekut, luues sel teel kinoliku efekti. Nukukujundajad J. Maisaar ja E. Startšenko läksid traditsioonilist liini pidi. Need nukud olid juba läbi mitmete raamatute ja ERN: ā€œKuldvÅ‘tmekeā€¯ (L. Tolstoi, R. Agur, 1969). Stseen lavastusest: keskel Buratino (M. Peedov).lavastuste just sellistena lugejate-vaatajate mällu sööbinud. Külaliskriitik Irina Žarovtseva ei olnud rahul ei lavakujunduse ega nukkude teostusega.584 Kohalik kriitika on aga märkinud lavastuse rohkeid õnnestunud misanstseene ja näitlejatöid.

Lisaks M. Peedo Buratinole olid meeldejäävad osatäitmised H. Toompere Duremar ja kass Basilio ning V. Luubi Carabas Barabas. “œEraldi tahaksin lavastusest veel välja tõsta kass Basilio. Juba nuku ilmumine tekitab elevust. Ei saa pilku lahti tema uljastelt kollastelt mandlisilmadelt, paksudelt suurte vurrudega põskedelt, elegantselt lillalt keebilt. Ning kui siia juurde lisada Hendrik Toompere mänguoskus, on kõuts nii tore, et viiks selle võrukaela hea meelega koju kaasa,” 585 kirjutas R. Reiljan. Väljendusrikas oli Carabas Barabas oma toreda värviküllase habemega. Õnnestunud oli teatri õppestuudio õpilaste Reet Rootare ja Mare Soomre debüüt vastavalt Pierrot’na ja Malvinana. Positiivsest küljest märkis kriitika ka episoodilist konnade ansamblit, millele puhusid elu sisse Reet Rootare, Mare Soomre, Rein Savi ja Väino Luup.586

Buratinod eri aegadel: (vasakult) F. Veike, V. Luup, R. Kuremaa, M. Peedov. /Foto: E. Kƶster/H. Toompere: “œ” Kuldvõtmekeses” oli mul kaks huvitavat karakterit mängida – Duremar ja kass Basilio. Ja see oli minu jaoks (võiks nii öelda) päris esimene täisvereliste karakterite loomine. Duremari nukk oli juba kujundatud niimoodi, et seal pidi eriline karakter sees olema. /.../ Ja kuna kaks tegelast oli ühes tükis mängida, siis nad pidid paratamatult olema üsna erinevad. /.../ Tol ajal oli harjutud sellega, et Ferdinand Veike on Buratino. Rein Aguri lavastuses aga mängis Malle Peedo Buratinot. Esialgu oli see publikule vastuvõtmatu. /.../ Rein Aguri lavastuses oli Buratino täiesti erinev ja selles mõttes publikule üllatav. Aga see kohmetus ei püsinud kaua. Alguses võib-olla, kui Peedo Buratino hakkas häält tegema, oli natuke imelik, aga see läks üle. Peab ütlema, et “œKuldvõtmekese” lavastus võeti publiku poolt üsnagi hästi vastu.” 587

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)