NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD

NUKUTEATRI POEETILINE MAAILM

Kim Meškovi “œRõõm rohelisest laulust” jääb oma terviklikkuselt, puhtuselt, poeesiatunnetuselt ja teatrikeele täpsuselt “œMuumimuinasjutule” tublisti alla, kuigi näidend pidanuks R. Agurile hästi sobima. Võib-olla oli põhjus selles, et lavastaja ei töötanud seekord oma “œnoortetrupiga” (välja arvatud M. Toompere) ning näitlejad (mängisid veel H. Laas, L. Lippur ja P. Kuulpak) ei suutnud tabada või realiseerida lavastaja ideed või ei leidnud lavastaja seekord ise seda õiget võtit või olid põhjused milleski muus. Igal juhul pole ka kriitika lavastusele erilist tähelepanu pööranud. Vaid V. Kivilo kirjutas Nukuteatri 1974/75 hooaja ülevaates: “œ” Rõõm rohelisest laulust” jäi R. Aguri käe all paraku vaid eksperimendi tasemele. Lavastaja püüdis selles näidata inimest, kes otsib iseennast. Ent ta oli etenduse jaoks välja mõelnud liiga lakoonilise ja tingliku vormi, see jäi sisuliselt kõledaks ja väheütlevaks. Nimelt seetõttu, et näitlejad suutsid küll antud väliseid ülesandeid täita, ent ettekirjutatud vorm ei lasknud neil ennast näitlejaina “œvälja mängida” , nad jäid sisemiselt tühjaks.” 732

Lavastuse ebaõnnestumise põhjuste üle on juurelnud ka H. Laas: “œ” Rõõm rohelisest laulust” – seda lavastust me mängisime väga vähe. Selle tükiga ma Reinuga nõus ei ole. Tal oli väga ilus mõte, aga ma ei tea isegi, miks see mõte välja ei tulnud. Ma ei oska öelda. Võib-olla tõesti meie, näitlejad, ei kandnud seda välja. Reinul olid oma trupis tugevad näitlejad, aga meie tegime niisuguseid asju esimest korda. /.../ Näidendi süžee oli liiga lihtne selle suure mõtte väljendamiseks, mida lavastaja tahtis. Rein võttis mängu ka autori repliigid, mis dialoogi segasid. /.../ Seda tükki vaatas üks draamanäitleja. Ma küsisin, mis selles loos viltu on, et saal läheb käest ära. Ta ütles, et tähelepanu on täiesti valesti juhitud. Näiteks mina Karuna räägin oma vanaisast ja teine näitleja ütleb äkki vahele: “œJa siis hüppas jänes põõsast välja.” – jänes hüppabki põõsast välja. /.../ Aga vaataja tähelepanu oli juba lõhutud. /.../ Vähetähtis oli tehtud tähtsaks. Minu arvates oli niisuguseid patustamisi palju. Ka misanstseeniliselt. /.../ Selles lavastuses toimus mäng elavplaanis + nukud. Seal ei olnud peaaegu mingisuguseid dekoratsioone, ent oli üksikuid mänguliselt väga ilusaid kohti.” 733

Oluline oli ” Rõõm rohelisest laulust” aga Maie Toompere lavateel, kelle osatäitmist kriitika tunnustas. “œOmeti tuleb märkida, et M. Toompere suutis kõigele vaatamata (või kõige kiuste!) just selles lavastuses ennast toredasti maksma panna. Temas oli ootamatut enesekindlust ja iseseisvust, päris omanäolist mängulist ilmekust. Lausa tajutav kvalitatiivne hüpe selle näitleja loomingus,” kirjutas V. Kivilo M. Toompere Rohutirtsust.734

Poeetilises lavaloos “œRõõm rohelisest laulust” omas erilist tähtsust K. Singi muusika oma huvitava helikeelega. Oli ju Rohutirtsul eriline võime kuulata looduses peituvat muusikat ja seda oma viiulil teistelegi õpetada. Kenad ja väljendusrikkad olid ka kunstnik J. Vausi kavandatud suuresilmsed nukud.

Oscar Wilde`i kaunis ja poeetiline muinasjutt “œTähepoiss” oli eelduseks elamuslikule ning haaravale teatrietendusele. F. Veike kirjutas “œTähepoisi” kavalehel: ” Lavastus esitab küsimuse: Kas saab elu paremaks muuta hea sõnaga või heateoga?” Lavastus vastas sellele küsimusele jaatavalt.

Siiski ei suudetud kõiki muinasjutus kätketud võimalusi õigesti ära kasutada. V. Kivilo arvates jäi “œTähepoiss” juba dramatiseeringuna skemaatiliseks (dramatiseerijad F. Veike ja R. Reiljan), sest kõige olulisem murrang etenduse lõpus oli vähe ette valmistatud. “œJäi mulje must-valge tehnikast, pelgalt hea ja halva vastandamisest. See oht süvenes F. Veike lavastuses veelgi ja seetõttu läks kaduma areng, läbi katsumuste ja kannatuste oma eesmärgini jõudva poisi vaevarikas taassünd. Puudu jäi inimhinge liikumise ja arenemise protsess, igasuguse dramaturgia alus” , kirjutas V. Kivilo.735

ERN: ā€œTƤhepoissā€¯ (R. Reiljan, F. Veike, 1974). Nukud vasakult: TƤhepoiss (H. Gustavson, Puuraiduri tĆ¼tar (E. Uus), Puuraiduri poeg (I. Tamre).Külaliskriitikud O. Glazunova Moskvast ja L. Nemtšenko Sverdlovskist, kes vaatasid mitmeid Eesti Nukuteatri etendusi 1975. a märtsikuus, märkisid, et “œTähepoiss” on teos, mis erutab igas eas vaatajat. “œTõelise ilu olemus, sisemise ja välise ilu vaagimine on siin kätketud sümboolika keelde ja on seetõttu eriti köitev. Kahjuks pole kunstnik A. Püüman suutnud tabada ja edasi anda O. Wilde’i tükile vastavat miljööd. Lavapilt jätab ebamääraselt määrdunud mulje; tegevuskohad on konkretiseerimata ja pole väljendusrikkad. Meeldivalt mõjub nukkude liikumistäpsus ja plastilisus. Kahjuks pole aga lavastaja F. Veike suutnud kõiki tegelasi ühtlasele tasemele viia.” 736

Selles lavastuses oli kasutusel jällegi traditsiooniline nukusirm. “œTähepoisi” nimirollis oli H. Gustavson ja Kerjuseite mängisid M. Jürgo või A. Renel. Teistes osades olid O. Paesüld, K. Renel, I. Tamre, E. Uus, T. Soodla ja R. Luhavee.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)