NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

MÄGRAMÄNGUST KALEVIPOJANI

1980-ndate aastate teisel poolel oli Eesti teatrit haaranud poliitilisest õhustikust mõjutatud ajakajaliste näidendite buum. Teatrilavale jõudis nii maa- kui ka linnaelu argipäev, koosolekute sigin-sagin jm. Sellised algupärased näidendid olid publikule eriti teretulnud, kuna eluolu kitsaskohtadest ei võinud siis veel täiel häälel kõnelda. Vihjamisi ridade vahelt lugemist oli täisealise publiku tarvis ka M. Tiksi algupärases nukunäidendis “œMägramäng” , mis kajastas groteskses värvingus kaheksakümnendate aastate teise poole uutmistuhinat. Lapsed nägid laval lustakat lugu jänkuperest ja muu metsarahva elu-olust. Tegelikult oli aga suur loomade koosolek, valimised, ametite (ümber)jagamine jne tollase inimestemaailma selgelt tuntav analoog. Läbi hoogsa laulu, tantsu ja naljatlemise kumas tõsine alltekst. Pikast kahevaatuselisest näitemängust oli õnnestunum, ühtaegu mõttetihedam ja hoogsam selle esimene pool.

ERN: ā€œMƤgramƤngā€¯ (M. Tiks, 1987). Stseen lavastusest: nukkudega (JƤneseisa, JƤnts, JƤneseema) mƤngivad (vasakult) A. Uder, M. Kampus, Ɯ. Vihma, T. Ruubel, T. TÅ‘nis. /Foto: A. Tenno/R. Lauksi lava ning suured ilmekate nägude ja miimikaga nukud pakkusid rohket värvirõõmu ja toredaid huumorilaenguid. Näitlejate ühtekuuluvust nukkudega rõhutasid ümarad punased ninad. “œMägramängu” rõõmus palaganlik käibepoliitika esitus võimaldas näidendit mängida ka mitmetel suvistel vabaõhulavadel. R. Agur pidas “œMägramängu” 80-ndatel aastatel Nukuteatri repertuaaris kõige publitsistlikumaks lavastuseks lastele. Samas tõdes ta, et ega mudilased sellest suurt ei peagi: “œAga väikesed põnnid ei tule kunagi üksi, alati on neil keegi kaasas. Vanemad vaatavad ja mõistavad neid probleeme, väikesed ei mõista ja siis tekib nii-öelda kahestunud saal. Vanematele on see siiski liiga primitiivselt antud. Nii et tükk on ikkagi kooliõpilastele, neile ta minu teada läheb. Ta olla läinud ka kolhoosi jaanitulel. Ma ise ei olnud etendusel kaasas, aga näitlejad kiitsid, et seal on õige publik. /.../ See etendus vajab õiget publikut, õiget aega ja kohta.” 955

R. Aguri järgmiseks lavastuseks 1988. aastal sai “œLumemuinasjutt” . See bulgaarlase V. Petrovi lavalugu oli meie publikule tuttav juba 1984. aastast, mil ta samuti R. Aguri lavastuses “œValge muinasjutu” nime all publiku ette tuli. V. Petrovi väga inimlik, kõige paremaid tundeid äratav lugu armastusest ja hellusest võimaldas aga mitmesugust interpretatsiooni. Nagu “œTuhkatriinud” , said ka V. Petrovi näidendi kaks lavastust teineteisest sootuks erinevad. R. Agur oli oma uue lavastuse üles ehitanud kahe näitleja emotsionaalsele mängule, mis harmooniliselt haakus lavakujunduse ja muusikaga. Mängiti etendust etenduses.

ERN: ā€œLumemuinasjuttā€¯ (V. Petrov, 1988). Stseen lavastusest: Eit ā€“ T. Ruubel, Taat ā€“ H. Toompere.“œLavaprožektori kirgas valgusvihk kammib aeglase pöördumisega läbi kogu lavakardina taguse ruumi, kust tuleb nähtavale kunstnik Rein Lauksi lummavalt kaunis lavapilt. Kõigega harmoneerub ka Margo Kõlari seatud muusika, mõjudes otsekui talvisele lagendikule sadava lume vaikse lauluna. Sellisele audiovisuaalsele koosmõjule allutatud vaataja ees on siis valgesse riietatud eit ja taat. Taat voolib puust lindu. Eit aga annab pintsliga viimast lihvi väikesele hirvenukule. Peagi on nad oma töödega ühel pool ja nii eit (Tene Ruubel) kui ka taat (Hendrik Toompere) naudivad oma valge vaikuse rüpest võrsunud loomeidülli.” 956

Taat ja Eit, kelle omavahelisest suhtlemismängust kiirgus vastastikust hellust ja teineteise hoidmist, etendasid omakorda väikeste nukkudega Vantšo-Toti muinasjuttu. Läbi kahe lavastuse kasutati ühtesid ja samu kunstnik L. Roosa miniatuurseid nukke, mis meenutasid pigem dekoratiivseid skulptuurikesi. Nii koondus lavastuses peatähelepanu näitlejaile, mitte nukkudele. Duett Toompere – Ruubel elas otsekui omaloodud maailmas, mis on lüüriline ning puhas. Taadi osas oli ka A. Puudersell, kellele see roll oli samuti heaks saavutuseks.

ERN: ā€œLumemuinasjuttā€¯ (V. Petrov, 1988). Nukud lavastusest.Selle südantliigutava mängu mõju publikule vähendas läbipaistev vahekardin, mis eraldas näitlejaid ja nukke publikust. Vahekardin tekitas kinoliku efekti, kuid vähendas lavaaura vahetut mõju saalisolijaile.

“œLumemuinasjutu” etendus oli habras ja kujundlik, põhimeeleolult lüüriline. Paraku ei osatud Nukuteatrist niisugust elamuslikku ebaharilikku (nukuteatri mõttes) psühholoogilist lavastust otsida ja küllap seetõttu jäi enamasti see õige publik (vanem kooliiga, ka täiskasvanud) tulemata. Et nimetatud lavastuse puhul oli tegu pigem draamateatriga, kus nukul on täita vaid illustratiivne osa, jäi etendus nukuteatri põhipublikule liialt staatiliseks.

“œ” Lumemuinasjutt” – seda tuleb ilmselt üheks apsiks lugeda,” nentis R. Agur nukrusega. “œMa vaimustusin asjata ja arvasin, et publik kannatab kah niisuguse tüki välja, aga näe ei kannatanud. Ma ei arvestanud publikut. Minu jaoks oli seal kõige olulisem see näitleja kahekordne mäng, hellus ja armastus.” 957

“œLumemuinasjutuga” esines ER Nukuteater edukalt Varnas Bulgaaria dramaturgia festivalil. See väga poeetiline ja ilusatele tunnetele rajatud lavastus mõjus mitte üksnes omanäolisena, vaid ka vastandlikuna Bulgaaria nukuteatris valitsevale laadile, mille aluseks oli koomika, vali hääl ja kiired temporütmid.

80-ndate aastate lõpu suurde rahvusliku taasärkamise perioodi langes E. Spriidi teine lavastus Nukuteatris “œKalevipoja lood” . Selles nägid nii mõnedki eesti rahva pühade tunnete jalge alla tallamist ning kangelastegelase Kalevipoja mustamist-madaldamist. A. Ehini näidendi aluseks oli küll Fr. R. Kreutzwaldi “œKalevipoeg” , ent A. Ehin nägi eepost täiesti omalaadse ja üldsusele uudselt mõjuva vaatenurga alt.

H. Toompere: “œ... ega see Kalevipoeg päris õige mees küll ei olnud. Piisab, kui meenutada vaid osa tema tegudest: ta vägistas ja tappis ja jõi. Lisaks oli veel juhmivõitu ka. Siilgi oli temast targem. Need asjad on Ehin sealt eeposest kõik kokku korjanud. Kuivõrd eeposes on need episoodid laiali, siis ei tundugi see asi nii hull. /.../ Asju sügavamalt vaagides aga ei olnud see pilamine, vaid mõtisklus selle üle, kas Kalevipoeg ikka nii vägev sangar ja igatpidi tipp-topp mees oli. Mõistagi oli selle lavastusega päris palju probleeme, sest ninakirtsutajaid ja päris kõva sõna ütlejaid oli küllaga. Ikka vaimus, et kuidas me küll võime niisugust Eesti pühadust pilada. Meile endile tegid aga need ütlemised nalja. Ja eks see niisugune eriti tundlik aeg läheb ju ka mööda ja siis jälle hakatakse natuke kainemalt neid rahvuse ja üldse eestluse asju vaatama.” 958

ERN: ā€œKalevipoja loodā€¯ (A. Ehin, 1988). Stseen lavastusest: (vasakult) H. Toompere (Kalevipoeg), M. Tabor, M. Kampus. /Foto: M. Raude/“œKalevipoja lood” oli kavandatud suviseks vabaõhulavastuseks ja seda mängiti peaasjalikult Pirita kloostri varemetes, aga ka teistel vabaõhulavadel üle Eestimaa.

“œNeil päevil mängitakse “œKalevipoja lugusid” Pirita kloostri varemetes /.../ ja ei julge ennustada, kas vana kloostri müürid peale seda suurt tulevärki ja kiviloopimist ja kõike muud ka püsti jäävad. Kui mõni mürakas madalama taeva alla ära ei mahu, siis tuleb süüdistada teatri peakunstnikku Rein Lauksi, kes kõike suurt armastades nukud peaaegu kolmemeetristeks on kasvatanud. Müriseva muusika on kirjutanud Olav Ehala; kas ta seda ise ka kuulanud on, ei oska öelda. Igatahes on lugu püsti põnev /.../.

P.S. Tegelasi muudetakse kiviks, pealtvaatajaid loodetavasti mitte!” kirjutas lavastuse tutvustamiseks ajakirjanduses tollal Nukuteatris kirjandusala juhataja ametit pidanud Avo Üprus.959

Peale nimitegelast kehastanud H. Toompere mängisid lavastuses veel H. Kõrvits, T. Ruubel, A. Presjärv, M. Kampus, Ü. Vihma, A. Puudersell, T. Tõnis, M. Tabor, M. Toompere, A. Uder, R. Tammert jt.

Seega oli “œKalevipoja lugude” näol tegu üsna suurejoonelise vabaõhulavastusega, kus osales peaaegu kogu Nukuteatri trupp. Töö õnnestumine oli seda rõõmustavam, et see korvas teatrile veidigi seda moraalset ja materiaalset kahju, mida tekitas eelnenud suvel (s.o 1987. a) Pirita kloostri varemetesse planeeritud vabaõhutüki J. Å vartsi “œAlasti kuninga” ebaõnnestumine. Arvatavasti tegijatevaheliste lahkarvamuste tõttu ei jõudnud “œAlasti kuningas” 43 proovi jooksul veel esitusküpsuseni. Kuigi dekoratsioonid ja kostüümid olid juba valmis, otsustas kunstinõukogu seda lavastust teatri mängukavasse mitte võtta.960

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)