NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
I osa. Algus

RIIKLIKU NOORSOOTEATRI NUKUTEATER (1944 – 1948)

VISA TÖÖGA TEHNILISELT KEERULISTE SUURLAVASTUSTENI

Noorsooteater: ā€œKassimajaā€¯ (S. MarÄ‘ak, 1947). Stseen lavastusest (1): (vasakult) V. Karusoo (Kass Liisu), R. Kuremaa, F. Veike, L. Rost.Üheks Noorsooteatri perioodi suurlavastuseks kujunes S. Maršaki “œKassi maja” . Lavastus oli tehniliselt raske oma paljude nukkude, massistseenide, rohkete liikumiste ja pildivahetustega. Alice Mägil oli küll kavas lavastada “œKassi maja” pöördlaval, kuid see mõte ei saanud kahjuks teostuda.189 Tuli ikkagi kasutada juba tuntud lintlava, kuna tollal puudusid pöördlava kasutamiseks vajalikud tehnilised võimalused. Ka polnud vajalikeks eeltöödeks piisavalt aega. Töötempo lavastuste ettevalmistamisel oli alati väga hoogne, lisaks oli kaks lavastust üheaegselt töös. Puudust tunti lavatehnilistest töötajatest. Neid ei jätkunud korraga mitme lavastuse juurde.

Lugu oli raamitud proloogi ja epiloogiga. Neis esinesid elavplaanis rändlaulikute-jutustajatena A. Kivirähk, R. Kuremaa, F. Veike jt. Nende seas ka Kassi-Liisu osatäitja V. Karusoo kassi kostüümis. Rahvapärased ning stiilsed tantsud lavastuse tarvis seadis Helmi Tohvelman.

Noorsooteater: ā€œKassimajaā€¯ (S. MarÄ‘ak, 1947). Kass Liisu ā€“ V. Karusoo.Alice Mägi: “œNäidendis on palju huvitavaid ja karakteerseid tüüpe, mis vajasid hoolikat väljatöötamist. Näitlejail õnnestusid osad hästi. Peaosa, Kassi-Liisut mängis õnnestunult Vaike Karusoo. Karakteerse ja huvitava kuju lõi Ants Kivirähk Kassi-Liisu kojamehe kõuts Nurri osas. Edusamme oli teinud ka Raivo Kuremaa. Tema rikas Sokk õnnestus juba palju paremini kui prints “œKristallkingakeses” . Head kujud olid Kukk ja Kana Lembit Lahe ning Agnes Holdi esituses. Kaasa mängisid veel Ludvig Rost, Helmut Vaag, Ferdinand Veike, Marta Tarto, Aino Raid, Hansi Karro ja Helga Purre. Dublantidena tegid kaasa A. Laht ja V. Haava. Proloog ning epiloog nõudsid näitlejailt head muusikalist ettevalmistust. See tuli ka tõesti hästi välja. Oma laululise osa esitas selles väga meeldivalt Vaike Karusoo.

“œKassi maja“œ lavastuse dekoraator oli Alfred Saldre. Ta valmistas nii lava- kui ka nuku- ja kostüümikavandid. Et lavastuse väliskujundus oli ühe ja sama inimese käes, oli väga õige, sest nii saavutati ühtne stiil ning õiged värvikombinatsioonid nii lava- kui nukukujunduses. Horisondile olid paigutatud üksikud valgustatud detailid, mis andsid suurepärase sügavuse ning perspektiivi mulje. Lavastuses oli rohkearvuliselt pilte ning tegevuse ühest kohast teise kandumist. Tegevus algas Kassi-Liisu majakese õues. Tulid külalised. Neil oli vaja astuda majja, liikuda selles ühest toast teise, mis pidi olema publikule nähtav. Maja põlemise pildis tuli panna nukke voolikutega kiiresti jooksma läbi maastiku. Noorsooteater: ā€œKassimajaā€¯ (S. MarÄ‘ak, 1947). Stseen lavastusest (2): (vasakult teine nukk) Sokk (R. Kuremaa).Kõigi nende liikumismuljete saavutamiseks pidasin õigeks kasutada lavastuses lintlava, mis andis üsna head maastikuliikumise efekti. Koos sellega polnud vaja kasutada sildade sõõri, vaid ühtainust lava tagaseinas olevat silda. Kasutasin “œKassi majas” ka mitmeid lavatehnilisi efekte. Majakese põlemine oli loomutruu. Tuletõrjevoolikutest pritsiti tõelist vett, ööpildis särasid taevas tähed jne. Dekoratsioonidetailid olid seekord kõik plastilised. See jättis pildiliselt hea mulje, kuid nõudis nukuliigutajailt muidugi suuremat hoolt ja tähelepanu, et nukuniidid dekoratsioonidetailidesse kinni ei jääks. Eriti ettevaatlik tuli olla plastiliste puude ning põõsaste puhul. Ka varasemates lavastustes oli osalt kasutatud plastilist dekoratsiooni, kuid palju vähesemal määral. Nukuvalmistamise meisterlikkus oli kasvanud. Nukud olid elastsed ning liikuvad. “œKassi maja” nukud nõudsid muidugi jälle eelnevat laboratoorset tööd, sest tegemist oli loomnukkudega, kelle proportsioonid on erinevad inimnuku kehast. Tuli leida uusi võtteid, kuidas võimaldada igale loomnukule iseloomulikke liikumisviise. Resultaat oli kõigiti hea.

Vaike Karusoo“œKassi majale” kirjutas muusika Vladimir Tarkpea. See oli tema esimene töö nukuteatrile, kuid tõeline saavutus selles žanris. V. Tarkpea tutvus põhjalikult näidendi ning lavastuse omapäraga. Pidevalt pidasime kahekesi nõu, millist meeleolu peab avaldama üks või teine stseen lavastuses. V. Tarkpea jälgis kõike hoolikalt ning kirjutas muusika, mis oli tõesti orgaaniliselt kokku kasvanud lavastuse iga väikseima nüansiga. Minu arvates ei olnud nukuteatris nii head ja sobivat muusikat olnud. /.../ “œKassi maja” oli muusika rohkuse tõttu peaaegu nagu väike nukuooper. Muusikalise osa esitas muidugi jälle orkester, mida juhatas Linda Saul.

“œKassi maja“œ lavastus oli heaks kooliks näitlejate meisterlikkuse kasvule. Näitlejaile oli ta kõvaks pähkliks nii nukukäivitamise kui ka sõnalise osa suhtes. Näidend oli riimkõnes, mille omandamine ei läinud algajail näitlejail sugugi kerge vaevaga. Lugemisproove oli seepärast rohkesti, kus püüti kõigepealt likvideerida kõnest paatos, mida riimkõne vägisi tahtis esile kutsuda. Enne lavaproove ei alustatud, kui eranditult kõigil oli tekstiandmine korras. Lavastus õnnestus hästi, sest kogu prooviperioodi vältel ei esinenud väiksematki tööpinge langust. Ma nõudsin proovidel äärmist distsipliini, rahu ja vaikust.” 190

Kriitika hindas “œKassi maja” kui tehniliselt raske lavastuse puhul edusamme nukkude liikumises. Samas aga soovitati pöörata suuremat tähelepanu sõnalisele osale, teksti interpreteerimisele. Ette heideti halba kuuldavust ja kõne monotoonsust. "Samuti on teatrikülastajal küllalt pingutav siduda kõnet ühe või teise kujuga, kuna piirjooned ühtede või teiste repliikide vahel on vähe eraldatavad.” 191 K. Kask leidis samuti, et sõnalises osas on liialt palju kunstlikku häälepingutamist, vähe selgust, iseloomustavat ja loomulikku. Sõnalise osa kadumamineku tõttu jäävat näidendi tuum noorele teatrikülastajale kättesaamatuks.192 O. Liigand peab põhjuseks asjaolu, et “œnäitleja ei pea kinni oma nukk-tegelase karakterile omasest kõnerütmist ja läheb kaasa partneri rütmiga” .193 Sirmiteatris, kus näitleja pole nähtav, on see O. Liigandi arvates suur viga.

Lavastuse efektseim pilt oli tulekahjupilt, mis aga K. Kase arvates “œomab üksnes kirjeldavat väärtust ega lisanud otseselt midagi sisulisele arengule” .194 Kunstnik A. Saldrele heideti ette detailide rohkust nii nukukostüümides kui ka dekoratsioonis, mille taustal nukud hästi ei eraldunud. Kriitika on “œKassi maja” kolmest vaatusest õnnestunumaks pidanud viimast ja seda valgustuse ja dekoratsioonide lihtsuse poolest, mis omakorda muutis kogu sündmustiku paremini jälgitavaks.

Noorsooteater: ā€œPÅ‘rsake Nahv-Nahvā€¯ (H. Vaag, 1948). Stseen lavastusest: (vasakult) Mr. Buubel ā€“ R. Kuremaa, Muinasjutuvestja ā€“ H. Vaag, Mr. Duubel ā€“ A. KivirƤhk.1948. a alguses esietendunud H. Vaagi näidendile “œPõrsake Nahv-Nahv” oli selle kirjutamisel ja lavastamisel eeskujuks Moskvas nähtud “œHanekese” lavastus sealse Kesknukuteatri esituses. Selles lavastuses oli kasutatud käpiknukke ja ka üht näitlejat elavplaanis. H. Vaag asendas karjase muinasjutuvestjaga, hanekese asemel sai loo peategelaseks põrsake, kellega koos tegutsesid nukulaval veel siil ja rebane – esimesed käpiknukud eesti nukuteatri ajaloos. F. Veike on meenutanud, et võrreldes seni kasutusel olnud marionettidega olid käpiknukud palju lihtsamad, algelisemad, ent oma liikumises küllaltki üllatavad.195

Suurlavastuseks ja ilmselt ka kõigi Noorsooteatri nukulavastuste tipuks kujunes N. Gerneti “œAladini imelampL. Martini lavastuses. H. Vaag oma mälestustes on meenutanud “œAladini imelambi” lavastusest järgmist: “œLavakonstruktsioon oli siin eriti suur ja keeruline. Sillad ümbritsesid sõõrikujuliselt kogu lava. Noorsooteater: ā€œPÅ‘rsake Nahv-Nahvā€¯ (H. Vaag, 1948). Stseen lavastusest: Muinasjutuvestja ā€“ F. Veike, Siil (kƤpiknukk) ā€“ L. Lahe.Nukkude, samuti ka näitlejate liikumisvõimalus oli suur. “œAladini imelamp” läks maksma peaaegu draamalavastuse hinna, kuid tulemus oli ka hinnatav.” 196 “œAladini imelambi” lavastuses oli kasutusel ka elavplaan. Mitmedki stseenid näidendis olid üles ehitatud pikkadele dialoogidele, mille esitamine marionetilaval oleks mõjunud monotoonselt. Lavastaja katkestaski nii mõnegi stseeni marionettlaval ja jätkas seda juba elavate näitlejatega. Niisugune elav- ja nukuplaani vaheldumine muutis lavastuse dünaamilisemaks ja aitas vältida võimalikku staatikast tulenevat igavust. “œAladini imelamp” jäigi Noorsooteatri viimaseks nukulavastuseks.

1948. a Riiklik Noorsooteater likvideeriti. Kultuuriministeeriumi Kunstide Valitsuse käskkirjale oli alla kirjutanud Kaarel Ird. Teatrite dotatsioonide vähendamise tõttu oli tarvis läbi viia koondamisi ja seda otsustati teha Noorsooteatri sulgemisega, kuigi 1947. a oli see olnud suurima külastatavusega teater Tallinnas. Tollased kultuurijuhid põhjendasid oma otsust noorsooteatri profiilile vastava võimeka trupi puudumisega.197 See oli oma nelja-aastases eksistentsis märgatavaid edusamme teinud Nukuteatri kollektiivile ebameeldivaks üllatuseks.

Riiklik Noorsooteater ühendati Draamateatriga ja nimetati Uueks Teatriks. Noorsoolavastuste lülitamises Uue Teatri repertuaariplaani nähti võimalusi nende kunstilise taseme tõstmiseks. Iseseisva noorsooteatri taasrajamine pidi toimuma lähemas tulevikus, nagu kinnitas tolleaegne Kunstide Valitsuse juhataja K. Ird.198 Küllap loodeti Riikliku Noorsooteatri näitlejakaadri vabanenud osaga täiendada ka väikelinnateatrite koosseise, millede komplekteerimisega oli tol ajal raskusi.

 

Noorsooteater: ā€œAladini imelampā€¯ (N. Gernet, 1948). Stseen lavastusest. Noorsooteater: ā€œAladini imelampā€¯ (N. Gernet, 1948). Stseen lavastusest: (vasakult) Ennustaja ā€“ A. KivirƤhk, Vesiir ā€“ F. Veike.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)