NUKUTEATER TAAS DRAAMATEATRI
JUURES (1948 – 1951)
UUED ÜMBERKORRALDUSED TEATRIELUS
1948. a märtsis Noorsooteatri ja Draamateatri sundühendamisega
tekkinud teater hakkas esialgu kandma nime “Uus Teater” .
Selline kahe teatri ootamatu ja kiire kokkuliitmine oli ebameeldiv
mõlemale. Pärast sõda Tallinna Riiklikku Draamateatrit juhtima
asunud Priit Põldroos on almanahhi Eesti Nõukogude Teater
kuuendas numbris andnud teatrite ühendamisele sellise hinnangu:
“See ühendamine tuli täiesti ootamatult ja tuli läbi viia
väga kiiresti, mõne päeva jooksul, ilma sisulise kaalumiseta ja
päris mehaaniliselt. Kahe eriilmelise kollektiivi ühendamine
halvas teatri loomingulise töö täiesti, paiskas segi töö- ja
mängukava, administratiivse ja kunstilise juhtimise. /.../
Teatris algas väga segane ajajärk ja ma ise olin veel suuremas
segaduses. Kõik tuli otsast peale alustada ja põhjalikult ümber
korraldada. Ja seejuures ei olnud aega põhjalikumalt läbi ja
ümber mõelda. Mõlemast teatrikollektiivist oli vabanenud hulk
näitlejaid, mistõttu ka mängukavast rida lavastusi välja
langes. Kuid teatri tegevust ei saanud ju katkestada, etenduste
andmist tuli jätkata. Pidasime siis kähku natuke aru ja võtsime
mõlema teatri repertuaarist lavastusi, mida sai kiiresti
taastada ja mille osalisi asendada. Ja päevagi vahele jätmata
jätkasime etenduste andmist. Mängukava oli küllaltki kirev ja
hästi mitmeharuline, kuid ka hästi ebaühtlane ja ilmetu.
Lavastuste kiire taastamise ja näitlejate asendamise tõttu oli
etenduste tase tihti üsna madal.” 202
Ümberkorralduste tulemusena koondus Tallinna Draamateatrisse
eesti näitlejate paremik. Kevadel 1949 liideti Draamateatriga ka
Estonia draamatrupp. Sealt tulid Draamateatrisse K. Karm, A. Talvi, A. Eskola, R. Nuude, A. Randviir, O. Eskola, H. Laur, M. Luts, A. Üksip, H. Viisimaa, K. Välbe. Draamateatri peanäitejuhiks sai Ants Lauter. P. Põldroos aga lahkus Draamateatrist.
Teater nimetati ümber Tallinna Riiklikuks Draamateatriks.
Paratamatult mõjutas see ümberkorraldus
nukutrupi tööd. Noorsooteatri nukulavastustes kaasa teinud
näitlejatest tulid Draamateatrisse A. Raid, M. Varango, V. Karusoo, L. Lahe, A. Kivirähk, R. Kuremaa, F. Veike, L. Rost jt. Nukuteatrialast tegevust jätkas ka H. Vaag. A. Mägi oli juba varem siirdunud Ugalasse.
Jällegi hakkasid nukulavastustes osalema Draamateatri nukulavalt
tuntud nukunäitlejad L. Tui ja M. Orgussaar. Oma nukunäitlejateed alustas
Draamateatris Estoniast üle tulnud noor näitleja O. Paesüld. Aastatel 1948–1951 tegid Draamateatri
nukulavastustes kaasa veel A. Jõgi, E. Meil, L. Mesikäpp, L. Rummo jt.
Tagasiminekuga Draamateatri juurde sai nukutrupp tagasi ka oma
endised proovi- ja tööruumid. F. Veike: ” Lo Tui ja Helmut Vaag
olid rahul, et nukuteatri proovid ja etendused toimuvad taas
Draamateatri laval. Lõppesid näitlejate ja tehniliste töötajate
külmetamised ja öised ruumide kütmised vineerivabriku klubis.
Draamateatris olid alles endised nukkude valmistajad ja
lavatehnilised töötajad. Isegi metallraamidest marionettnukkude
lava oli alles. /.../ Algasid proovid. Kõik marionetid tuli uuesti
niidistada. Kuna mind huvitas eriti nukkude plastilisus ja
liigutamise dünaamika, siis tuli pärast tööaega teha
lisatreeninguid. Kord ütles näitleja Oskar Liigand: “Sa oma treeningutega tapa ennast, aga
ära meid tapa!” Ka orkestriseaded vajasid täiendamist. Dirigent
Linda Sauli asemele tuli Vladimir Tarkpea.” 203
Seega puudutas kahe teatri ühendamine nukutruppi vähem
valusalt kui draamatruppi, sest suur osa Noorsooteatri nukutruppi
kuulunud näitlejatest võeti Draamateatri koosseisu. Enamik
Noorsooteatri suure lava näitlejaid aga saadeti sundkorras
Ugalasse või teistesse väikelinna teatritesse ning nii mõnigi
neist pidi aastaiks teatritööst kõrvale jääma.
|