NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD

HELJO MÄNNI MUINASJUTTNÄIDEND HELLE LAASI LAVASTAJADEBÜÜDIKS

Heljo Männi muinasjuttnäidend “œÕhuloss Pilvemaal” sai näitleja H. Laasile lavastajadebüüdiks. Sellest sai lavastus, mis viis vaataja omapärasesse lüürilis-fantastilisse maailma (esietendus 29. oktoobril 1977).

H. Laas: “œMa ei tea õieti isegi, kust see lavastus alguse sai. Mäletan vaid, et Heljo andis mulle oma tükki lugeda. Ja mulle millegipärast lugu istus. Eriti meeldis mulle ebatavaline atmosfäär ja koht, kus tegevus toimus – Pilvemaa, mis sirmitükile annab teised kujundamise võimalused. /.../ Võib-olla näidendi dramaturgiline ülesehitus ei olnudki nii tugev kui just see maailm, mis oli loodud kunstniku jaoks. /.../ Muidugi oli loos väga palju teksti. Minu puudus on see, et mina armastan teksti. Armastan sõna jõudu. Mingisuguse väga hea mõtte väljaütlemine laval on minu jaoks tähtis. “œÕhulossi Pilvemaal” tegime noorte algajate näitlejatega. Oli ainult üks kogenud näitleja – Oskar Liigand. Minule oli selle töö juures kohutavalt tähtis režissöörikogemus. Ma ise ei ole tehnilise mõttelaadiga. Ma tean, mida ma tahan. Aga ma ei tea, kuidas seda tehniliselt teostada. /.../ Selle lavastuse tarvis oli Aime Unt kavandanud huvitavad kaltsunukud. /.../ Töökojad olid mulle suureks toeks. Aime Undist oli muidugi ka hirmus suur ERN: ā€œÅhuloss Pilvemaalā€¯ (H. MƤnd, 1977). Pillimees ā€“ G. Graps.kasu. /.../ Aime ütles: “œSina tee nii, nagu sina seda asja näed. Ära kuula kedagi. Olgu ta missugune autoriteet tahes. Aga kui sina näed seda asja omamoodi, siis katsu ikka see ka läbi viia.” /.../ Gunnar Graps tegi selles tükis elavat muusikat – oli nagu orkester. Ta mängis mitut pilli, ka vilepilli. Meloodia “œMullu mina muidu karjas käisin” kõlas väga erinevates variatsioonides. Igal tegevusel oli oma saatevarjund ja igal tegelasel oli oma pill, mis tema liikumist saatis. Need olid päris koomilised liikumised. Pilvemaal võis ju endale palju lubada. Aga lavastus tervikuna mõjus väga lüürilisena – naistetükk, nagu öeldi.” 779

Aime Unt oli kavandanud väga kena õhulis-fantastilise lavapildi. Kogu lugu oli nähtud läbi realistliku karjapoisi silmade. Pilvederahvas oli aga ebamäärane. Lambakari nägi välja kerge ja õhuline – need olid pilvelambad. Vihmamemm ja teised pilvetegelased olid fantastilised, läbipaistvad. Oli saavutatud huvitav efekt pilvede liikumisest kauguses.780 Ja nukud rippusid niitide otsas – nagu sõidaksid ja lendaksid nad pilvede peal.

Nii Nukuteatri omainimeste kui ka kriitikute poolt võeti H. Laasi debüütlavastus hästi vastu. Märgiti selle omanäolisust, naiselikku poeesiat ning lavastaja julgust teha oma esimene lavastus trupiga, kus peale staažika O. Liigandi ja kolm-neli aastat teatris töötanud K. Urveti olid ülejäänud kõik algajad. Viimastele tuli lisaks kõigele muule ka veel nukukäsitsemist õpetada.

ERN: ā€œÅhuloss Pilvemaalā€¯ (H. MƤnd, 1977). Nukud vasakult: Vihmamemm (Ɯ. Ilus), Printsess (K. Urvet), Pilvetall (E. Selirand).Järgnevalt mõned arvamused “œÕhuloss Pilvemaal” ülevaatusetendusele järgnenud arutelult.781 Näitleja ja lavastaja J. Urvet: “œOlen näidendit lugenud ja proove jälginud. Lugedes tundus vajakajäämisi. Proovidel see tunne kadus. Näib, et autor on hästi tabanud seda, mis meil lastekirjanduses nagu puudu jääb – lürismi, poeesiat, mis elus kipub kaduma. Muusika toetab etendust väga. Lavastajat tuleb imetleda – ta on oma esimeses töös osanud omi mõtteid nii hästi teostada.” P. Pedajas: ” Õhulisust on vähevõitu. Värsse ei osata õhuliselt esitada. Kunstnikutöö on ilus.” R. Reiljan: ” Lavastus oli hästi välja peetud. Esimeses vaatuses oleks soovinud teravamaid kontraste.” Näitleja Maile Korjus: ” Helle on julge vettehüppaja. Helle usaldab inimesi ja see on suur väärtus. See on hingeminev lugu, ainult mõni helivõimendus oli liiga tugev.” R. Agur: “œNäidendi raskus oli selles, et puudus kontrast maapealsega. Helle suutis tohutult palju. Selgroog jäi terveks – võitluses tehnikaga. Meie majas pole olnud nii naiselikku tükki. Nii õrna.” Kriitik Marika Rink: ” Ansamblikasvatus on selle lavastuse suurim voorus. “œKarjapoisi laulu” motiiv – tuttav. Mulle meeldib. G. Graps on suurte eeldustega teatrimuusik. Muusika lihtsakoelisus meeldib. See on tükk, mida teatril on vaja.” H. Mänd: ” Koostöö Hellega algas ammu. Juba näidendi kirjutamise aegu. Helle on üllatavalt täpselt tekstist kinni pidanud. Ainult lõpu tegi ta ise... Mulle meeldib Helle poolt antud lõpp. Minu meelest selle lavastuse juures on peamine emotsionaalsus, lüürilisus.”

“œÕhuloss Pilvemaal” oli eelkõige ansamblilavastus. Eraldi on kriitika esile tõstnud vaid O. Liigandi Kuningat kui säravat ja lõpuni viimistletud karakterit. R. Reiljani arvates sai lavastus “œnatuke liiga pikaks venitatud ülilüüriliste stseenide tõttu. H. Männi materjalist lüürilisem, tükati ehk liigagi ” tundeline” . H. Männi näidend tundus talle kargem. “œ...Laas on küll vastavalt “œÕhulossi” materjalile ehitanud üles kontrastsete meeleolude ja rütmidega stseenid, kuid näitlejad lähevad ühest meeleolust või rütmist teise liiga aralt, ei suuda veel luua vajalikku kontrasti. Lüüriline alatoon kipub liigselt domineerima. Jah, aga miks see ei võiks ka ühes lavastuses niimoodi olla? “œ782

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)