II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL (1968 – 1972)
ENO RAUD KIRJUTAB NUKUTEATRILE
Hooajal 1968/69 tuli lavale kolm algupärast nukunäidendit,
millest kaks olid Eno Raualt: “Ninatark muna” ja “Mustkunstniku
kübar” . Need olid autori esimesed näidendid nukuteatrile – ja
kohe õnnestunud. “Mõlemad näidendid olid toreda mõttega ja
heal kirjanduslikul tasemel, kuigi “Mustkunstniku kübar” oli
võrreldes “Ninatarga munaga” vahest fantaasiavaesem.
“Ninatargas munas” oli rohkem niisuguseid ütlemispärleid, mis
täiskasvanugi muhelema võtsid,” loeme Reet Reiljani hooajaülevaatest.560
” Ninatarka
muna” võis vaadelda kui naljakalt õpetlikku
(valm)näidendit. F. Veike lavastuses oli R. Reiljani arvates “palju
lustakust” ja huvitavaid näitlejatöid, milledest oli esile
tõstetud M. Peedo ja H. Toompere osatäitmisi. Tundus, et lavastajale,
näitlejaile ja kunstnikule valmistas selle näidendiga töötamine
rõõmu. Lavastust mängiti erksalt, sädelevalt ja vallatult.
Näitleja temperament leidis sealjuures väljenduse nukus ja
jõudis läbi nuku ka vaatajateni. Külaliskriitik Irina Žarovtseva arvates oli eriti hea A. Oidi muusika. Ta kirjutas: “Tõenäoliselt on
muusika olnud määrav lavastusele mažoorselt kaasaegse kõlavuse
andmisel. Lavastaja F. Veike ja kunstnik E. Startšenko arendavad tegevust täpsete
sisuliste aktsentidega. Muusika oskuslik kasutamine iseenesest
organiseerib laval toimuvat. Lavakujundusele, mida võib nimetada
kauniks, on mul üks pretensioon: nukkude jaoks oli projektsiooni
foon natuke külmavõitu.” 561
V. Luup on seoses selle lavastusega meenutanud
üht ebaharilikku etendust: “” Ninatarga munaga” on üks
omajagu “ajalooline moment” . Ühel ringreisietendusel ühes
rahvamajas pidime etenduse ära jätma, sest liiga vähe rahvast
oli saalis. Otsustati nii, et mitte publiku arvu keskmist näitajat
alla tõmmata. Saalis oli ju umbes paarkümmend inimest. Aga mina
olin siis selle reisi juht ja ütlesin, et ega need lapsed, kes
etendust vaatama on tulnud, pole selles süüdi, et neid nii vähe
on. Paberi peal näitame, et etendus jäi ära, aga tegelikult
mängime ja teeme lühidalt. Alles jätame kõige olulisema –
selle, mis on edasiviiv peamõtte seisukohalt. Rääkisime omavahel
läbi, millised pildid võtame, ja panime need loogilisse
järjekorda. Poolteisetunnise tüki mängisime ära paarikümne
minutiga ja saime tohutu aplausi. Kõige tähtsam oli ära öeldud
ja inimesed olid rahul. Pärast arutasime isekeskis, kui palju oli
selles tükis tegelikult “vett” .” 562
“Mustkunstniku
kübar” (F. Veike) jäi nii kirjanduslikult materjalilt kui
ka lavastuslikult “Ninatargale munale” alla. See oli kirjaniku
eelmisest näidendist keeleliselt vaesem, ent ka sellest oleks
teatrikriitik R. Reiljani arvates saanud lustaka lavastuse.563 Stseenid tsirkuses ja juhtumised röövlikoopas
olid lavastaja fantaasiale tänuväärne materjal. Kriitika arvates
ei suutnud teater seekord kõiki autoripoolseid võimalusi ära
kasutada: “Misanstseenides ei suudetud leida midagi värsket,
lavastusest jäi paraku stampidega realavastuse mulje.” 564 Parim selles lavastuses oli kujunduslik külg
(J. Maisaar, E. Startšenko).
|