II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD
DEBÜTANDID JANNO PÕLDMA JA EVALD HERMAKÜLA
J. Põldma eksperimentaaltükk “Kirp, täi ja üksik
lehm” (esietendus 27.02.1999) oli absurdilugu, kus puudus
eriline tegevus. Keskseks tegelaseks oli poiss Peeter, kellest oli
laval näha vaid suur pea (kunstnik Mati Kütt). Sõna ta sekka ei öelnud, muudkui vahtis
telekat ja oli “putukatele rohkem maja, suusahüppetrampliini,
porgandipeenra või muu vajaliku eest” .1034 Tegelikult kujunesid peategelasteks hoopiski
“kolmandat põlve Peetri ihul elav kirp, filosoofiline rändur
täi, spordifanatt kärbes ning üksildane, käepideme ja ratastega
lehm” .1035
J. Põldma lavaloo mõttest ja keerdkäikudest oli publikul
(sealhulgas täiskasvanutelgi) raske aru saada. Autori ja lavastaja
arvates aga ei peagi kõigest aru saama: “Tegemist on kujundliku
mõtlemisega – lavastusel on nii tegevuslik kui esemeline
tähendus.” 1036
Elevust saalis tekitasid Sven Grünbergi arvutimuusika saatel hüplevad
illuminaatoriga põõsad, mis lasid lendu seosetuid fraase:
“Põõsas mängib.” – “Mängin ka.” – “Kõik põõsad
mängivad.” Rohkemat neil öelda polnudki. Ent need, kes tabasid
lavastuse absurdihuumorit, ehk ei oodanudki erilist tegevust.
” Kirp, täi ja üksik lehm” on “nagu lapitekk, iga lapp
isemoodi, ja mingit terviklugu ei soovita näitleja Margus Tabor sealt otsidagi. “Mis sest, et segane,
peaasi et huvitav,” õigustas teine osatäitja Tiina Tõnis.” 1037
Kui “Haldjaöö” oli
ebatavaline selle poolest, et vaatajad ei istunud teatrisaalis
toolidel, nagu see kombeks on, vaid ovaalsaali trepihalli
treppidel, siis Evald Hermaküla kirjutatud ja lavastatud näitemängus
“Kohtuasi
number null” (esietendus 11.04.1999) kutsuti publiku hulgast
lavale kaksteist vandemeest, kes said vahetult etenduses osaleda ja
selle kulgu isegi mõjutada. Nimelt tuli neil sekkuda kohtumängu
ja asjaosalistele näitlejatele-nukkudele küsimusi esitada. Seda
võis teha kogu teise vaatuse ajal. Lavastuse võlu just selles
peituski, et iga etendus oli isesugune, sõltudes küsimustest,
mida vaatajad esitasid. Publiku hulgast valitud vandemeestel tuli
langetada ka kohtuotsus.
“Kohtuasja üldiseloomustuseks võib öelda, et see oli
tihe ja pingestatud. Veana võiks nimetada vaid kohtuprotsessi
juhataja püüdu kõik-kõik küsimused ära kuulata. Nii tekkis
liigset küsimuste kordamist ja forsseeritud küsimuste kasutut
juurdeprodutseerimist. Kohtualune ja süüdistajad olid oma
ülesannete kõrgusel, nad esitasid nii autori ettekirjutatud
teksti kui ka improviseeritavat osa kaasakiskuvalt ning muhedate
nüanssidega vürtsitatult. Mõlemad osapooled leidsid
vandekohtunikega kergesti kontakti.” 1038
E. Hermaküla kasutas oma lavastuses nukumängu, varjuteatrit,
tantsunumbreid, pantomiimi ja rütmiharjutusi. “Kohtuasja”
lavastamise protsess meeldis näitlejatele. “See oli teistmoodi
kui senini uute lugude lavale toomisel. Selles teatritükis ei
olnud algselt kuigi palju teksti. Esimeses vaatuses oli rohkesti
kasutatud igasuguseid liikumisefekte ja “mäng mängus” võtet.
Evald nautis seda võimalust, et ta saab mängu sees tekitada uusi
erinevaid mänge. Lavastuse teise poole tekst oli aga suures osas
improvisatsiooniline. Mulle jäi selline mulje, et Evald oli sellel
hetkel jõudnud sellisesse elu etappi, mil ta leidis, et lapsed on
kõige tänuväärsem publik.” 1039
Kuigi tegu oli kohtulooga, ei mõjunud “Kohtuasi number
null” sünge ega ähvardavana. Valgetes maskides kohtuteenrid
olid pigem koomilised. “Nukud on vaimukad ja armsad (kunstnik
Rosita Raud). Nii nukkudes, muusikas (muusikaline
kujundus Margus Jürisson) kui ka varjuteatris on juba iseenesest
olemas see, milleni vandemehed lõpus (vähemalt sel etendusel)
jõuavad. Et tegelikult võiksid kõik majalised üksteist tundma
õppida ning rahus koos elada – mitte karistada seda, kes süüdi
ei ole.” 1040
E. Hermaküla lavastuse üheks
iseloomustavamaks jooneks oli lavastamisvõtete mitmekesisus.
“Lavastuse esimesed 20 minutit meenutavad korralikku eesti
nukufilmi – nii muusika, (enamjaolt) artikuleerimata
häälitsuste, valguse (ja varju) kasutamise kui ka sündmuste jada
ülesehituse poolest. /.../
Väidet lavastuse mitmekesisusest kinnitab ka lava
kolmetasandilisus: tagalava sügavuses mängitakse väikeste
nukkudega maha suvilas toimunud sündmused, kesklaval annavad
kohtus tunnistusi tunduvalt suuremasse nukuvormi valatud härra
Puustak, härra Rattus rattus ja tunnistajad, lava ees toolidel
istuvad aga saalist kutsutud vandekohtunikud.” 1041 Kaasa mängisid K. Aule, L. Hanstin, T. Tõnis, R. Rosberg ja M. Sekk.
|