NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD

DEBÜTANDID JANNO PÕLDMA JA EVALD HERMAKÜLA

ERN: ā€œKirp, tƤi ja Ć¼ksik lehmā€¯ (J. PÅ‘ldma, 2000). Stseen lavastusest.J. Põldma eksperimentaaltükk “œKirp, täi ja üksik lehm” (esietendus 27.02.1999) oli absurdilugu, kus puudus eriline tegevus. Keskseks tegelaseks oli poiss Peeter, kellest oli laval näha vaid suur pea (kunstnik Mati Kütt). Sõna ta sekka ei öelnud, muudkui vahtis telekat ja oli “œputukatele rohkem maja, suusahüppetrampliini, porgandipeenra või muu vajaliku eest” .1034 Tegelikult kujunesid peategelasteks hoopiski “œkolmandat põlve Peetri ihul elav kirp, filosoofiline rändur täi, spordifanatt kärbes ning üksildane, käepideme ja ratastega lehm” .1035

J. Põldma lavaloo mõttest ja keerdkäikudest oli publikul (sealhulgas täiskasvanutelgi) raske aru saada. Autori ja lavastaja arvates aga ei peagi kõigest aru saama: “œTegemist on kujundliku mõtlemisega – lavastusel on nii tegevuslik kui esemeline tähendus.” 1036

Elevust saalis tekitasid Sven Grünbergi arvutimuusika saatel hüplevad illuminaatoriga põõsad, mis lasid lendu seosetuid fraase: “œPõõsas mängib.” – “œMängin ka.” – “œKõik põõsad mängivad.” Rohkemat neil öelda polnudki. Ent need, kes tabasid lavastuse absurdihuumorit, ehk ei oodanudki erilist tegevust. ” Kirp, täi ja üksik lehm” on “œnagu lapitekk, iga lapp isemoodi, ja mingit terviklugu ei soovita näitleja Margus Tabor sealt otsidagi. “œMis sest, et segane, peaasi et huvitav,” õigustas teine osatäitja Tiina Tõnis.” 1037

Kui “œHaldjaöö” oli ebatavaline selle poolest, et vaatajad ei istunud teatrisaalis toolidel, nagu see kombeks on, vaid ovaalsaali trepihalli treppidel, siis Evald Hermaküla kirjutatud ja lavastatud näitemängus “œKohtuasi number null” (esietendus 11.04.1999) kutsuti publiku hulgast lavale kaksteist vandemeest, kes said vahetult etenduses osaleda ja selle kulgu isegi mõjutada. Nimelt tuli neil sekkuda kohtumängu ja asjaosalistele näitlejatele-nukkudele küsimusi esitada. Seda võis teha kogu teise vaatuse ajal. Lavastuse võlu just selles peituski, et iga etendus oli isesugune, sõltudes küsimustest, mida vaatajad esitasid. Publiku hulgast valitud vandemeestel tuli langetada ka kohtuotsus.

“œKohtuasja üldiseloomustuseks võib öelda, et see oli tihe ja pingestatud. Veana võiks nimetada vaid kohtuprotsessi juhataja püüdu kõik-kõik küsimused ära kuulata. Nii tekkis liigset küsimuste kordamist ja forsseeritud küsimuste kasutut juurdeprodutseerimist. Kohtualune ja süüdistajad olid oma ülesannete kõrgusel, nad esitasid nii autori ettekirjutatud teksti kui ka improviseeritavat osa kaasakiskuvalt ning muhedate nüanssidega vürtsitatult. Mõlemad osapooled leidsid vandekohtunikega kergesti kontakti.” 1038

E. Hermaküla kasutas oma lavastuses nukumängu, varjuteatrit, tantsunumbreid, pantomiimi ja rütmiharjutusi. “œKohtuasja” lavastamise protsess meeldis näitlejatele. “œSee oli teistmoodi kui senini uute lugude lavale toomisel. Selles teatritükis ei olnud algselt kuigi palju teksti. Esimeses vaatuses oli rohkesti kasutatud igasuguseid liikumisefekte ja “œmäng mängus” võtet. Evald nautis seda võimalust, et ta saab mängu sees tekitada uusi erinevaid mänge. Lavastuse teise poole tekst oli aga suures osas improvisatsiooniline. Mulle jäi selline mulje, et Evald oli sellel hetkel jõudnud sellisesse elu etappi, mil ta leidis, et lapsed on kõige tänuväärsem publik.” 1039

Kuigi tegu oli kohtulooga, ei mõjunud “œKohtuasi number null” sünge ega ähvardavana. Valgetes maskides kohtuteenrid olid pigem koomilised. “œNukud on vaimukad ja armsad (kunstnik Rosita Raud). Nii nukkudes, muusikas (muusikaline kujundus Margus Jürisson) kui ka varjuteatris on juba iseenesest olemas see, milleni vandemehed lõpus (vähemalt sel etendusel) jõuavad. Et tegelikult võiksid kõik majalised üksteist tundma õppida ning rahus koos elada – mitte karistada seda, kes süüdi ei ole.” 1040

ERN: ā€œKohtuasi number nullā€¯ (E. HermakĆ¼la, 1999). Stseen lavastusest.E. Hermaküla lavastuse üheks iseloomustavamaks jooneks oli lavastamisvõtete mitmekesisus. “œLavastuse esimesed 20 minutit meenutavad korralikku eesti nukufilmi – nii muusika, (enamjaolt) artikuleerimata häälitsuste, valguse (ja varju) kasutamise kui ka sündmuste jada ülesehituse poolest. /.../

Väidet lavastuse mitmekesisusest kinnitab ka lava kolmetasandilisus: tagalava sügavuses mängitakse väikeste nukkudega maha suvilas toimunud sündmused, kesklaval annavad kohtus tunnistusi tunduvalt suuremasse nukuvormi valatud härra Puustak, härra Rattus rattus ja tunnistajad, lava ees toolidel istuvad aga saalist kutsutud vandekohtunikud.” 1041 Kaasa mängisid K. Aule, L. Hanstin, T. Tõnis, R. Rosberg ja M. Sekk.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)