NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD

1990-NDATE AASTATE TEINE POOL

ERN: ā€œKoera pulmā€¯ (J. PÅ‘ldma, 1995). Nukud vasakult: Murija (A. Vaher), Rommi (M. Kampus). /Foto: V. Valgepea/Oma uue hooaja avas Nukuteater 30. septembril 1995 Janno Põldma nukunäidendiga “œKoera pulm” . Lavastas külalisena Ivo Eensalu. Selle sirmilavastuse eriliseks väärtuseks olid karikaturist Heiki Ernitsa isikupäraselt kujundatud nukud ja lava. “œKoera pulma” tegevus toimus kodutute koerte varjupaigas. ” Ka seal on oma rõõmud ja mured. Ka seal armutakse. Kuid tekib oht, et armunud lahutatakse...” 985 Noori armunuid, koerapiiga Muriiat ja tema sõpra Rommit mängisid A. Vaher ja M. Kampus.

V. Luubi lavastuses “œBuratino” mängiti paralleelselt nii elavplaanis kui ka sirmi- ja marionettnukkudega. Lavastaja oli lähtunud A. Å apiro ja R. Aguri instseneeringutest A. Tolstoi “œKuldvõtmekese” põhjal. Lavastuse parimaks stseeniks osutus Papa Carlo nukumeisterdamisstseen. Läbi Tõnu Tamme näitlejatöö (elavplaanis) jõudis saali Papa Carlo hingesoojus ja südamlikkus. Kunstnikutöö tegi G. Randla ja muusikalise kujunduse Margo Kõlar.

R. Agur oli koostöös M. Undiga 1973. a lavale toonud uudse ning elavat vastukaja äratanud “œPunamütsikese” . Ka tema teine, üle paari aastakümne hiljem sündinud “œPunamütsike” pakkus publikule lavastajapoolset, eelnevast lavastusest sootuks erinevat uudset tõlgendust vendade Grimmide üldtuntud muinasjutust. Esmakordselt tegi juba üle kolmekümneaastase lavastajastaažiga ERN: ā€œBuratinoā€¯ (A. Tolstoi, 1995). Stseen lavastusest. Carabas Barabas ā€“ H. Laas. /Foto: V. Valgepea/R. Agur kujunduse oma lavastusele ise. Laval võis näha kahemeetrist nukukonstruktsiooni – Maavaimu, kes jutustas lastele tuttavat lugu Punamütsikesest ja kurjast Hundist. Maavaimu kogukatel õlgadel ja põlvedel olid sirmiteatri mängupinnad, puutüve meenutavate tugevate jalasäärte vahelt avanes aga katteriide varjust varjuteatri ekraan. R. Agur kasutas taas oma lemmikvõtet, s.o teater teatris või mäng mängus vormi – väikene nukk-ema jutustas oma nukk-tütrele muinasjuttu Punamütsikesest, taustaks igapäevane kodune miljöö supikeetmiste ja muude askeldustega. Laval toimuv oli ühtlasi Maavaimu jutustus. Lavastuses võis täheldada mitmeid huvitavaid tehnilisi leide, nagu mitu paari siputavaid nukujalgu triibulistes sokkides; kääksuga avanev puujuur, mille alla sai peitu pugeda; koos jänese püstitõusvate kõrvadega üleskerkiv müts jne. Tänu omapärasele sisulisele tõlgendusele ja mitmetele toredatele lavastuslikele võtetele oli lavastus nauditav erinevas vanuses lastele ja täiskasvanuile.

1996. a esimese lavastusena esietendus Janno Põldma näidend “œSõber Kurk” , mis sai 1995. a Eesti Näitemängu Agentuuri korraldatud uue draama konkursil esikoha. Nii autor kui ka kunstnik ERN: ā€œBuratinoā€¯ (A. Tolstoi, 1995). Duremar ā€“ T. Kreen. /Foto: V. Valgepea/Kalju Kivi on mõlemad tuntud joonis- ja nukufilmimehed. “œNende kahe mehe filmilik käekiri ja visuaalne fantaasia on kindlasti see positiivne värskendav loovmõtlemine, mis toob uut hingust nukuteatrisse. Suurepäraselt sobib meeskonda ka noor helilooja Tõnis Kaumann, kes vaieldamatu professionaalsuse ja muusikalise huumoritajuga loob lavastuse meeleolu ja temporütmi.” 986

E. Spriidi lavastus mõjus multifilmi paroodiana. Selles oli nii lastele meelepärast vaatemängulisust ja nalja kui ka täiskasvanutele mõistetavat absurdi ja paroodiat.

“œKuna keskne tegelane on Leiutaja (Margus Tabor), siis on näidendi lavaleseadjad lasknud fantaasial lennata ning vaatajad näevad igasuguseid imemasinaid. Ja muidugi Leiutaja leiutatud rääkivat Kurki (Meelis Sekk või Tiina Tõnis - E.V.), kes on pandud kentsakalt kõnelema, mõtlema ning ka väsima.” 987

Lavastuses olid kenasti kasutatud nukuteatri võimalused mängida topeltmängu – mängisid näitlejad elusuuruses sirmi ees ja ka nukkudega sirmi taga. Tegelased olid naljakad, eriti Jänes (H. Toompere), kes ei teadnud, “œkas ta ikka on jänes või hoopis karu või koer” .988 Tema tekst ja käitumine olid lõbusalt absurdsed.

ERN: ā€œBuratinoā€¯ (A. Tolstoi, 1995). Papa Carlo ā€“ T. Tamm Buratino (M. Tabor v H. Toompere) ja vÅ‘lulaekaga. /Foto: V. Valgepea/H.Chr. Anderseni järjekordse “œPöial-Liisi” lavastuse seadsid rühmatööna lavale ja mängisid Helle Laas, Riho Tammert ja Are Uder. Kaunid kuldlokilised nukud ja lava kujundas Leenamari Pirn. Lavastuse omapäraks oli see, et sõnade asemel kasutasid näitlejad vaid häälitsusi, muusikat ja liikumist. Seetõttu oli seda lavastust hea esitada mis tahes keeles kõnelevale publikule.

1996. a lõpul jõudis lavale veel teinegi üldtuntud muinasjutt - vendade Grimmide “œLumivalgeke” . Läbi aegade ühe kõige armastatuma muinasjutu kirjutas nukuteatrile ja lavastas E. Spriit, võttes abiks K. Komissarovi dramatiseeringu. Oma teatrivariandis püüdis E. Spriit pidada kinni algsest muinasloost, nii nagu see oli kirja pandud umbes 200 aastat tagasi.989 G. Randla suurejooneline lavakujundus ja meeldejäävad nukud ning helilooja Sven Grünbergi muusika aitasid omakorda esile tuua muinasloos peituvaid väärtusi ja võlu. Selles sirmilavastuses mängisid Lumivalgekest T. Tõnis või L. Hanstin, Printsi M. Tabor või M. Sekk.

Mudilastele esietendusid 1996. a septembris kaks seikluslikku sirmilugu: H. Männi “œTöntsa-Täntsa” ja E. Raua “œNinatark muna” . Esimese lustaka loo karupoeg Töntsa-Täntsast (Malle Peedo) täis nauditavaid sõnamänge ja naljakaid äpardusi lavastas H. Laas ja kujundas L. Pirn. E. Raua nukunäidendi esmalavastuses 1968. a mängis H. Toompere kaasa näitlejana, nüüd oli ta aga lavastaja rollis. Kunstnikutöö tegi Kalju Kivi.

     
ERN: ā€œSÅ‘ber kurkā€¯ (J. PÅ‘ldma, 1996). Stseen lavastusest. August ā€“ M. Tabor. /Foto: T. Malsroos/
ERN: ā€œLumivalgekeā€¯ (J. ja W. Grimm, K. Komissarov, 1996). Nukud vasakult: Kuninganna (H. Laas v. M. Peedo), Lumivalgeke (T. TÅ‘nis v L. Hanstin).
ERN: ā€œNinatark munaā€¯ (E. Raud, 1996). Stseen lavastusest.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)