NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

TUHKURHOBUSE TRAAGILINE ELUKÄIK

Aasta 1982 oli teatrile juubeliaasta. Täitus kolmkümmend aastat Riikliku Nukuteatri sünnist. Juubelihõngu oli tunda ka teatri igapäevastes tegemistes. See oli pingetest vabanemise aeg. Direktorite vahetus, F. Veike haigus ja teatrist lahkumine olid normaalse elurütmi segamini löönud. Sisevastuoludest vabanemise järellainetusena sündisid 1982. aastal mitmed tipplavastused, mis pälvisid nii kriitikute kui ka publiku tähelepanu ning paistsid silma nii sisulise sügavuse kui ka vormilise külje uuenduslikkuse poolest.

Üks neist oli Eugenijus IgnataviĨiuse nukunäidend “œTuhkurhobuse saatus” Leedu kirjandusklassiku Petras Cvirka novelli järgi. Lavastas selle R. Agur. Mängisid O. Paesüld, M. Peedo, P. Sikkel, H. Seljamaa ja T. Raadik.

“œTuhkurhobuse saatus” oli täiesti eriskummaline, erandlik ja omanäoline lugu Nukuteatri repertuaaris. Selle tingis temast hoovav rahvuslik hõng. See oli väga leedulik nukuteater. Kindlasti oli see nii tänu rahvuslike elementide rohkusele külaliskunstniku Bierute Cvirkiene kujunduses ning sellele leedu muinasjutule omasele sügavtõsisele nukrusele, mis ulatus traagikani välja. Elu traagilist ja julma poolust pole Leedu nukuteatris kardetud ka lastele näidata. Eesti nukuteater on leedulastest olnud palju pastelsem, leebem, järeleandlikum. Meil on hea ja kurja vahelises võitluses peale jäänud ikka parem pool. Leedu nukuteatris ei ole see aga alati nii.

Ka Tuhkurhobuse lugu kuulus tõsisemate, nukramate nukulavastuste kilda. Pajatas ta ühe hobuse saatusest sünnist surmani: varsa õnnelikust ja rõõmsast noorusest ning vana hobuse vaevadest ja igatsusest helluse järele.

Surm on loomulik ja paratamatu ning R. Agur leidis vajaliku olevat sellest ka lapsega kõnelda. Ka laps peab teadma, et elus pole mitte üksnes rõõmsat naeru, vaid on ka kurbust ja pisaraid. “œSurm on aga tõepoolest raske ja kurb sündmus, ja temaga on kokku puutunud kõik inimesed, loomad ning taimed, kes kunagi maa peal elanud. Midagi pole parata – ilma surmata poleks ka elu...,” kirjutatakse kavalehel. “œTuhkurhobuse saatus” püüdis lastes äratada aukartust elu vastu, hea ja kurva, sünni ja surma paratamatuse mõistmist.

Hobuse elulugu laval samastus inimese omaga. “œEtenduse põhimomentidest on ju varsa sünd samastatav inimese ilmaletulekuga, tema varsarõõmud väikese inimhakatise omadega. Samuti võib säluelu olla inimese noorukiiga, sarnased on esimesed vapustused tööikka jõudmisel ning lõpuks on tema surm võrdne oma elutöö teinud inimese hääbumisega.” 884 Kõigis oma erinevustes on kõik elusolendid (nii ka inimene ja hobune või mõni teine loom) oma põhjalt sarnased: “œmeil kõigil on valus, kui meid haavatakse, ja kõigil on hea, kui meist hoolitakse,” kirjutas L.Tungal. Ta arvas, et ühe hobuse elulugu pole nüüdisaja lapsele (eriti linnalapsele) ehk niisama argipäraselt südamelähedane, nagu oli seda P. Cvirka kaasaegseile. Pigem omandab laval hargnev lugu müütilis-muinasjutulise varjundi.885

Lavastuse läbi selgub, et surm polegi nii koletu ja traagiline. Pigem võib seda olla ehk elu ise oma halastamatuses ja julmuses. Toomas Ehasalu märkis oma kirjutises lavastaja oskust esitada surma “œvaikse kustumise, peaaegu valutu loomuliku kadumisena siis, kui kangelase missioon on vapralt täidetud” . Tema arvates mõjusid märksa traagilisemalt hoopis teised seigad, mis on ka lavastajapoolsete võtetega aktsentueeritud: “œNendeks on hobuse piltlik esmakordne aheldamine ning piinad tapvalt raskes töös ja tagasundimises, enesesäilitamistung raskuste kiuste.” 886

ERN: ā€œTuhkurhobuse saatusā€¯ (E. IgnataviĨius, 1982). Stseen lavastusest.Lavastuse põhielemendiks oli sümboolne hiigelsuur vankriratas, mille pööreldes vaheldusid mänguplatsid ning mille liikumapanemise või järsu kallutamisega iga kord uus kujund luuakse ja mida mööda peatumatult, komistades ja kukkudes, kihutas hobune. “œKuid rattal pole lõppu ja jooksul pole hõlpu. See on metafoor, mis tõstab laval toimuva traagilise üldistuse kõrgusesse.” 887

R. Agur “œTuhkurhobuse saatuse” saamisloost: “œMulle meeldib Leedu rahvakunst ja Leedu käsitöö ja Leedu maalähedane mõtlemine ja kunst üldse. Ja siis leedulased ise pakkusid välja “œTuhkurhobuse saatuse” . See oli juba instseneeritud. /.../ Kunstnik oli Leedust Bierute Cvirkiene, s.o Petras Cvirka minia. Lootsin, et saame täisverd leedu kujunduse ja nukud. Me ei oska ise kasutada nahka nukkude tegemisel, seda töödelda, aga leedulased oskavad. /.../ Lõpuks, kui me need Cvirkiene kavandatud nukud oma töökojas nahast valmis tegime – ega nad nahast küll välja ei paistnud. Selles mõttes ei tulnud see, mis me tahtsime. /.../ Aga kirjanduslik materjal on jõuline ja mõnes mõttes mängib enda eest. Ja niisuguse traagilise liini sissetoomine meie repertuaari oli vajalik. Kahjuks seda tükki me ei saanud mängida nii palju, kui oleks tahtnud. Seda kujundust oli ringreisidele tülikas vedada. Ja kui Tõnu Raadik meie teatrist ära läks, oli tükk repertuaarist väljas. See lavastus oli ju suuresti rajatud Tõnu ERN: ā€œTuhkurhobuse saatusā€¯ (E. IgnataviĨius, 1982). Stseen lavastusest. Jutustaja T. Raadik.Raadiku musitseerimisoskusele.” 888

“œTuhkurhobuse saatus” kutsus kunstinõukogus esile eriarvamusi ja vaidlusi889:

R. Agur: “œ... tahtsimegi teha elu väärtust hindavat etendust.”

E. Niit: “œSuure sümboolikaga tükk, dramatiseeringus on jõhkrust veel enam. Autor on tüki suunanud täiskasvanuile. Kas nüüd see pole valesti suunatud?”

D. Normet: “œKurja teeb sedavõrd, et tekitab igavust, võõrutab last teatrist. Sündmustikku on siin vähe, mõjub illustratiivsena. Tegevus vaid viiuldaja jutu illustreerimine – see pole teater.”

R. Kangro: “œMinu arust on see lugu nagu kõigega kunstis ja poeesias. Nukuteater on kõigi meelest tittede-teater, raske on seetõttu tunnistada, et nukuteater valdab oma keelt. Esile tahaks tõsta Raadiku osa – esimene suurem osatäitmine.”

R. Agur: “œKõiki lavastusi on patt teha lapse esimeseks teatritükiks. Imelik küll, kui armastus ja surm tõukavad lapsi teatrist eemale.”

E. Niit: “œTeater on elav organism. Kui ta on jõudnud seisundisse, et on võimeline selliseid etendusi tegema, eks siis publik pea end kohandama.”

Direktor Ants Kivirähk: “œEa probleemidest ei maksa küsimust teha /.../ huvitav katse igatahes õigustas ennast.”

Kunstnik B. Cvirkiene: “œEtendus oli meil Leedus mõeldud vanematele klassidele. Ka meil oli vaidlusi, kas näidata seda tükki lastele või mitte. Otsustati, et sellele hellitatavale põlvkonnale tuleb mineviku muresid näidata.”

Väga emotsionaalselt ja värvikalt on “œTuhkurhobuse saatuse” kohta kirjutanud külaliskriitik J. Volodarskaja: “œKui nukuteatri lavale ilmus etenduse “œTuhkurhobuse saatus” (...) ajal muusikust noor mees viiuliga, kes mängis pikalt ja sisenduslikult, tõmbus meie süda kurbusest kokku. Me olime vaimustuses veel enne, kui noormees jõudis oma lugu jutustama hakata...

Tumeda taeva taustal, lõputul teel kihutab hobune. Tema samm on raske, suu vahul. Hobune on vana ja jõuetu. /.../ Ning enne, kui ta peatub igaveseks, peab ta jõudma jutustada meile oma eluloo. Loo elust, mis oli täis päikest, lootust ja muret. /.../ Üksildase jooks läbi elu täis alandust, solvangut, nälga. Ja nii kuni surmani...

Lihtne ja nukker süžee, üllatavalt peenekoeline ja täpne etendus /.../ Säärast filosoofilist ja lüürilist etendust, mis sunnib (igas vanuses!) vaatajat mõtisklema olemise, elu ning surma üle, on nukuteatris äärmiselt raske lavastada. Ja lavastaja on sellega toime tulnud.” 890 Lavastuse nukker-lüürilist meeleolu toetas hästi R. Kangro muusika. Meeleolukalt mõjus lavastuses kasutatud Mihkel Lüdigi koorilaul Karl-Eduard Söödi tekstile “œPõlismetsa järv” .

“œTuhkurhobuse saatus” oli huvitav ja emotsioone pakkuv nii publikule kui ka tegijaile endile. O. Paesüld:“œ“œTuhkurhobuse saatuses” tuli mitmeid rolle teha. Selle etenduse puhul oli neid, kes olid väga liigutatud ja mina ise ka laval olles teatud kohtades tundsin, et pisarad tulevad silma. Aga oli ka neid, kes ütlesid, et ei julge enam lapsega teatrisse tulla, sest laps sai niisuguse šoki sellest etendusest. /.../ Väga õnnestunud oli hobuste graatsiline liikumine ja see muusika seal taga.” 891

H. Toompere jälgis seda lavastust saali poolt: ” See lugu oli väga tõsisel ja elulisel teemal. /.../ Ta on Leedu tükk ja Leedu asjad kipuvad meie arusaamade järgi kõik natuke traagilised ja süngevõitu olema. Aga seal ei ole mitte süngus sünguse pärast, vaid elu on sageli üsna sünge. /.../ Ja kas ta olekski nii hea, kui ta nii roosa ja magus oleks, see elu. Siis läheks võib-olla igavaks kätte.” 892

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)