II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD
UUS ALGUS
1980. aasta oli ER Nukuteatrile pereheitmise aasta. Lisaks
peanäitejuht Ferdinand Veikele ja peakunstnik Jaak Vausile lahkusid teatrist kirjandusala juhataja
Juhan Saar, lavastusala juhataja Paul Leomar, nukutehnik ja butafor Kuido Kuivjõgi ja veel teisigi tehnilisi töötajaid.
Teatrit juhtis edasi direktor Ants Kivirähk. Lavastajatöö põhiraskus ja 1981.
aastast ka peanäitejuhitöö langes Rein Aguri õlule. 1980. a asus teatrisse
pedagoogina tööle Tiina Vapper ja kirjandusala juhatajana Joel Sang. 1981. a sai kirjandusala juhatajaks Leelo Tungal. Teatri näitlejaskond oli teinud läbi
märgatava noorenemise. “˛Kogu oma tegevusaja jooksul pole
Nukuteatri näitlejate pere veel kunagi olnud nii noor, nii kõrge
professionaalse ettevalmistusega ja nii täis tegutsemislusti ning
iseseisvat ettevõtlikkust kui praegu,“ kirjutas D. Normet.852 Nukuteater oli jõudnud uude etappi, kus
sirmiteater tähistas vaid nukumängu üht võimalust ning avatud
mäng oli võitnud täieliku eluõiguse nii näitlejate kui publiku
silmis. Kriitikutepoolset suhtumist Nukuteatrisse oli mitmesugust
– heatahtlikku, vaenulikku, üleolevalt iroonilist kuni täieliku
ignoreerimiseni. Nii ei puudutanud ükski kriitik vastustes 1980. a
teatriankeedile Nukuteatrit – ei heas ega halvas mõttes, justkui
Nukuteatrit polekski. Teatrikriitik Rein Heinsalu on kogunisti tähendanud järgmist:
“˛Vaatajate vajaduse ning pakutud etenduste kaalu omavaheline suhe
määrabki Nukuteatri koha meie teatrielus. Kuni ta mängib
lastele, jääb ta üldisest edurivist kõrvale. (Nagu spordis:
juuniorid täiskasvanutega ei võistle.) Ta pärib paratamatult
vaatajate silmis vaid “˛lasteaia“ koha, mis muidugi tähtis on
– mida teeksid vanemad lasteaiata? Tähtis, tähtis, oi kui
tähtis! –, aga mitte enamat. Seegi hea.“853
D. Normet heitis Nukuteatrile ette, et seal puudus tõeline
muinasjutt. “˛Enamik lavastusi on rajatud printsiibile “˛me
mängime, et me mängime“. Seetõttu ei sünni laval imet, mis
haaraks last jäägitult. Sest /.../ midagi ei sünni
“˛päriselt“.“854 Ka ei olnud ta rahul sellega, et Nukuteater pidas
ennast mudilastükkide (mida teatrirahvas omavahel
nänn-nänn-tükkideks nimetas) lavastamisest ülekasvanuks, ihkas
keerukamaid probleeme, realiseerides lastenäidendeid “˛nagu muu
seas, poole jõuga või siis lastele vastuvõtmatus
laadis“.855 Ning kriitik tegi siit ka järelduse – teater
näitab siin põhipubliku psühholoogia halba tundmist.
Kirjanik M. Unt nägi kaheksakümnendatesse aastatesse jõudnud
Nukuteatrit hoopis teises valguses: “˛Näitlejad hakkasid koos
nukkudega laval esinema, mäng muutus avatuks ja artistlikuks,
teatrimärk aga mobiilseks. Iga asi laval võis muutuda teiseks,
tähendada midagi muud, kui tähendas minuti eest. /.../ Selline
avatud teater oli ühtlasi väikesele vaatajale kunsti tajumise
kooliks, elementaarseks kujundi ja märgi mõistmise aabitsaks.
Lahtise mänguga harjunud laps suutis ehk paremini mõista ka
täiskasvanute teatri poollahtist mängu, ei nõudnud hiljem
kõikjalt elusarnasust.“856
Nukuteater ise nägi oma missioonina laste tundmuste
kasvatamist, vaatajate kujutlusvõime ergutamist, et näidata talle
maailma ja teda ennast võimalikult mitmesugustes seostes.
“˛Meie etenduste probleemid peavad süvenema, etenduste
vormirikkus suurenema,“ kirjutas R. Agur. Repertuaar on teatri
aju ja süda, arvas ta. “˛Siinjuures püüame edaspidi repertuaari
valikul võimalikult ranged olla, et mitte lasta lavale tühiseid
ajaviitetükke. Naer kuulub teatri juurde, kuid mitte ainult
naerutamine. Me tahame arendada laste kujutlusvõimet ja fantaasiat
oma sõnumi mõjujõul. Sellepärast ei lähe meie teater
lihtsustamise teed ei sisus ega vormis.“857
Teater tajus vajadust teha etteseatud plaanidesse korrektiive.
Paraku olid tollase plaanimajanduse tingimustes riiklikud plaanid
kõrgemalseisvate organite poolt paika pandud. Suur nõutud
uuslavastuste arv ja aukartustäratav etenduste arv aasta kohta
takistas loomingulist süvenemist. Etteantud plaani täideti
kvaliteedi arvelt. Iga lavastus vajas R. Aguri hinnangul
esietendusküpsuse saavutamiseks vähemalt 40 proovi. Oli vaja
vähendada ka külalisetenduste arvu. Anti ju ligi 75% etendustest
väljaspool statsionaari: sageli koolisaalides ja võimlates, kus
õiget lavaatmosfääri oli võimatu saavutada. Puudus endiselt
proovisaal, puudusid ka näitlejate garderoobid, fuajee ja
lasteteatrile nii hädatarvilik puhvet.
13. jaanuaril 1981 kõneles R. Agur teatri kunstinõukogu
koosolekul: “˛On vaja muuta etenduste andmise praktikat, tugevdada
tagasisidet vaatajatega, võtta endale teatrikunsti mõistmise
õpetamise funktsioon. Repertuaari valikul panna pearõhk näitleja
kasvule. Tuleb orienteeruda targale vaatajale – eetiline kasvatus
pole teatri ülesanne. Tuleb vabaneda trafaretist, arendada
kujutlusvõimet ja ilutunnet. Mida sisukam on lavastus, seda
laiemale vaatajaskonnale ta läheb.“ 858
|