NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

UUS ALGUS

1980. aasta oli ER Nukuteatrile pereheitmise aasta. Lisaks peanäitejuht Ferdinand Veikele ja peakunstnik Jaak Vausile lahkusid teatrist kirjandusala juhataja Juhan Saar, lavastusala juhataja Paul Leomar, nukutehnik ja butafor Kuido Kuivjõgi ja veel teisigi tehnilisi töötajaid. Teatrit juhtis edasi direktor Ants Kivirähk. Lavastajatöö põhiraskus ja 1981. aastast ka peanäitejuhitöö langes Rein Aguri õlule. 1980. a asus teatrisse pedagoogina tööle Tiina Vapper ja kirjandusala juhatajana Joel Sang. 1981. a sai kirjandusala juhatajaks Leelo Tungal. Teatri näitlejaskond oli teinud läbi märgatava noorenemise. “˛Kogu oma tegevusaja jooksul pole Nukuteatri näitlejate pere veel kunagi olnud nii noor, nii kõrge professionaalse ettevalmistusega ja nii täis tegutsemislusti ning iseseisvat ettevõtlikkust kui praegu,“œ kirjutas D. Normet.852 Nukuteater oli jõudnud uude etappi, kus sirmiteater tähistas vaid nukumängu üht võimalust ning avatud mäng oli võitnud täieliku eluõiguse nii näitlejate kui publiku silmis. Kriitikutepoolset suhtumist Nukuteatrisse oli mitmesugust – heatahtlikku, vaenulikku, üleolevalt iroonilist kuni täieliku ignoreerimiseni. Nii ei puudutanud ükski kriitik vastustes 1980. a teatriankeedile Nukuteatrit – ei heas ega halvas mõttes, justkui Nukuteatrit polekski. Teatrikriitik Rein Heinsalu on kogunisti tähendanud järgmist: “˛Vaatajate vajaduse ning pakutud etenduste kaalu omavaheline suhe määrabki Nukuteatri koha meie teatrielus. Kuni ta mängib lastele, jääb ta üldisest edurivist kõrvale. (Nagu spordis: juuniorid täiskasvanutega ei võistle.) Ta pärib paratamatult vaatajate silmis vaid “˛lasteaia“œ koha, mis muidugi tähtis on – mida teeksid vanemad lasteaiata? Tähtis, tähtis, oi kui tähtis! –, aga mitte enamat. Seegi hea.“œ853

D. Normet heitis Nukuteatrile ette, et seal puudus tõeline muinasjutt. “˛Enamik lavastusi on rajatud printsiibile “˛me mängime, et me mängime“œ. Seetõttu ei sünni laval imet, mis haaraks last jäägitult. Sest /.../ midagi ei sünni “˛päriselt“œ.“œ854 Ka ei olnud ta rahul sellega, et Nukuteater pidas ennast mudilastükkide (mida teatrirahvas omavahel nänn-nänn-tükkideks nimetas) lavastamisest ülekasvanuks, ihkas keerukamaid probleeme, realiseerides lastenäidendeid “˛nagu muu seas, poole jõuga või siis lastele vastuvõtmatus laadis“œ.855 Ning kriitik tegi siit ka järelduse – teater näitab siin põhipubliku psühholoogia halba tundmist.

Kirjanik M. Unt nägi kaheksakümnendatesse aastatesse jõudnud Nukuteatrit hoopis teises valguses: “˛Näitlejad hakkasid koos nukkudega laval esinema, mäng muutus avatuks ja artistlikuks, teatrimärk aga mobiilseks. Iga asi laval võis muutuda teiseks, tähendada midagi muud, kui tähendas minuti eest. /.../ Selline avatud teater oli ühtlasi väikesele vaatajale kunsti tajumise kooliks, elementaarseks kujundi ja märgi mõistmise aabitsaks. Lahtise mänguga harjunud laps suutis ehk paremini mõista ka täiskasvanute teatri poollahtist mängu, ei nõudnud hiljem kõikjalt elusarnasust.“œ856

Nukuteater ise nägi oma missioonina laste tundmuste kasvatamist, vaatajate kujutlusvõime ergutamist, et näidata talle maailma ja teda ennast võimalikult mitmesugustes seostes.

“˛Meie etenduste probleemid peavad süvenema, etenduste vormirikkus suurenema,“œ kirjutas R. Agur. Repertuaar on teatri aju ja süda, arvas ta. “˛Siinjuures püüame edaspidi repertuaari valikul võimalikult ranged olla, et mitte lasta lavale tühiseid ajaviitetükke. Naer kuulub teatri juurde, kuid mitte ainult naerutamine. Me tahame arendada laste kujutlusvõimet ja fantaasiat oma sõnumi mõjujõul. Sellepärast ei lähe meie teater lihtsustamise teed ei sisus ega vormis.“œ857

Teater tajus vajadust teha etteseatud plaanidesse korrektiive. Paraku olid tollase plaanimajanduse tingimustes riiklikud plaanid kõrgemalseisvate organite poolt paika pandud. Suur nõutud uuslavastuste arv ja aukartustäratav etenduste arv aasta kohta takistas loomingulist süvenemist. Etteantud plaani täideti kvaliteedi arvelt. Iga lavastus vajas R. Aguri hinnangul esietendusküpsuse saavutamiseks vähemalt 40 proovi. Oli vaja vähendada ka külalisetenduste arvu. Anti ju ligi 75% etendustest väljaspool statsionaari: sageli koolisaalides ja võimlates, kus õiget lavaatmosfääri oli võimatu saavutada. Puudus endiselt proovisaal, puudusid ka näitlejate garderoobid, fuajee ja lasteteatrile nii hädatarvilik puhvet.

13. jaanuaril 1981 kõneles R. Agur teatri kunstinõukogu koosolekul: “˛On vaja muuta etenduste andmise praktikat, tugevdada tagasisidet vaatajatega, võtta endale teatrikunsti mõistmise õpetamise funktsioon. Repertuaari valikul panna pearõhk näitleja kasvule. Tuleb orienteeruda targale vaatajale – eetiline kasvatus pole teatri ülesanne. Tuleb vabaneda trafaretist, arendada kujutlusvõimet ja ilutunnet. Mida sisukam on lavastus, seda laiemale vaatajaskonnale ta läheb.“œ 858

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)