II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER SEITSMENDA JA KAHEKSANDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL
KUNSTNIK JAAK VAUS
1980.
aasta sügisest ei olnud enam Nukuteatri koosseisus ka peakunstnik
Jaak Vausi. J. Vaus töötas Eesti NSV Riiklikus
Nukuteatris täpselt 10 aastat, kujundades selle aja jooksul
esietendunud 53 lavastusest 40, neist 13 koostöös F. Veike ja 23 R. Aguriga.
Jaak Vaus sattus Nukuteatrisse just kõige huvitavamal ajal.
Kunstiinstituudist Nukuteatrisse tööle asunud ideedest tulvil
noore kunstnikuna sai temast R. Aguri liitlane ja mõttekaaslane
Eesti nukuteatri uuendamise teel. Kuigi oma kunstnikuloomusele
iseloomuliku väljundi leidis J. Vaus eksperimenteerivas, vabamate
mängureeglitega teatraalses nukuteatris, kohanes ta hästi ka F.
Veike klassikalise lavastuslaadiga, luues kauneid
sirmilavakujundusi ning kujundades kaasaegsetest kunstivooludest
lähtudes uudseid, ent ikkagi lelulikult armsaid, pehmeid ja
ilmekate nägudega nukke.
Arvatavasti ajendas Jaak Vausi Nukuteatrist lahkuma suur
töökoormus, enesekorduse ja loomeseisaku kartus, aga ka soov
ennast suurel laval teostada.
R. Agur: “Enne Jaak Vausi, ausalt öelda, olin kunstnikega
pidevalt hädas. /.../ Tol ajal Nukuteatris palju
külaliskunstnikke ei käinudki. Jaak Vausil tuli paralleelselt
töötada nii Veike kui minuga. Eks tal tuli siin majas kõvasti
rabada! Teater vajas uuendamist. Ja alguses olid head võimalused.
Lõpuks hakkasime end kordama. Ei tulnud enam avastuslikku /.../.
Aga küllap me siis 9 – 10 aasta jooksul ammendasime teineteise
ideed. Ega lõpmatult asjad ju ei kesta. Sellepärast ta ära
läkski.“ 843
F. Veike: “Nukk peab olema armas, nagu kaasaegne
tarbekunstiese, et sa tahad seda lähemalt vaadata ja katsuda. Jaak
Vaus mõistis seda.“844
O. Liigand: “Jaak Vausi tulekuga algas Nukuteatris
70-ndatel aastatel uus tõusuperiood... Hästi sobis Aguri ja Vausi
koostöö. Vaus oli just niisugune kunstnik, keda Nukuteatrile oli
vaja... Nukuteatri kunstnikul peab olema hea šaržeerimise anne,
et ta karaktereid tabaks. Ja lavakujundus peab olema lakooniline.
Kujundus üldse olgu tinglik. Vausil on see nii.“845
Kunstnik-skulptor E. Startšenko: ” Tal oli väga ilus lastepärane
kujundus. Jaak Vausil oli Rein Aguriga viljakas koostöö.
“Punamütsike”
ja “Muumimuinasjutt”
olid väga meeldivad lavastused. Vaus tegi väga mitmelaadilisi
kujundusi. Tal oli küllaltki üksteise otsa neid lavastusi –
koormus oli suur. Kindel on see, et ikka tuleb natuke kunstnikke
vahetada, et ei hakkaks ennast kordama. Teinekord näed distantsi
pealt asju hoopis teisiti – seda teatava aja tagant. Nüüd on
Vaus suurel laval ja väga edukalt.“846
M. Unt: “Mulle meeldib, et Jaak Vausi
lavakujundused on väga ilusad. Nad on esteetilised. Nad on
tervikud ja läbi komponeeritud. Üks samm on ilutsemisse, aga seda
sammu pole ma Jaak Vausi seni veel astumas näinud.“847
Kõige paremini iseloomustavad Jaak Vausi loomingulisi
printsiipe tema enda sõnad: “Lavastus tänases teatris ei ole
ainult visuaalse informatsiooni vahend. Ta peab /.../ looma õige
atmosfääri mänguks /.../ kujundus peab konkreetse lavastusega
orgaaniliselt ühte sulama.” 848
“Lavastus on kollektiivne looming /.../ Ilma tõsise
koostööta valminud kujundus on ainult pime
õnnestumine.” 849
“See on vaene teater, kus kõik laulavad ainult ühte häält.
Palju tähtsam on, et kõik laulaksid ühes helistikus: nii tekib
harmoonia.“850
M. Unt: “Jaak Vaus ütleb, et talle ei meeldi selline
lavastaja, kes hakkab kujunduse peale mõtlema alles siis, kui
lavakujundus on juba laval, kes alles siis silmad lahti teeb ja
saab aru, et etendusel on ka visuaalne külg. Selles mõttes
meeldib mulle Vaus hästi, sest ka mina arvan, et visuaalne külg
on pool etendust, ja valgus on visuaalsest küljest omakorda pool.
/.../ Nii palju absurdsusi seisab teatrikujunduse teel (hinnad,
limiidid, materjalid). Sellest on palju räägitud, aga tulemuseta.
90 % tööst ei ole seotud loomisrõõmuga, ütleb Jaak Vaus, 90 %
tööst on materjalide otsimine, mööda töökodasid jooksmine
jne. jne. Ja lõpuks on laval ikkagi hoopis midagi muud, kui
kavanditel oli mõeldud.” 851
Niisugune oli
seitsmekümnendatel-kaheksakümnendatel aastatel
teatrikunstnikutöö pahupool. Töötades Nukuteatris ei piirdunud
J. Vaus ainult selle teatriga. Ta kujundas lavastusi ka
Draamateatris, Rakvere Teatris, Vanemuises, Noorsooteatris ja
Magdeburgis. Oma esimese lavastuse Noorsooteatris tegi ta 1971. a.
Aastal 1981 sai temast selle teatri peakunstnik.
|