NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATER SEITSMENDA JA KAHEKSANDA AASTAKÜMNE VAHETUSEL

KUNSTNIK JAAK VAUS

Jaak Vaus (portree, 1980).1980. aasta sügisest ei olnud enam Nukuteatri koosseisus ka peakunstnik Jaak Vausi. J. Vaus töötas Eesti NSV Riiklikus Nukuteatris täpselt 10 aastat, kujundades selle aja jooksul esietendunud 53 lavastusest 40, neist 13 koostöös F. Veike ja 23 R. Aguriga.

Jaak Vaus sattus Nukuteatrisse just kõige huvitavamal ajal. Kunstiinstituudist Nukuteatrisse tööle asunud ideedest tulvil noore kunstnikuna sai temast R. Aguri liitlane ja mõttekaaslane Eesti nukuteatri uuendamise teel. Kuigi oma kunstnikuloomusele iseloomuliku väljundi leidis J. Vaus eksperimenteerivas, vabamate mängureeglitega teatraalses nukuteatris, kohanes ta hästi ka F. Veike klassikalise lavastuslaadiga, luues kauneid sirmilavakujundusi ning kujundades kaasaegsetest kunstivooludest lähtudes uudseid, ent ikkagi lelulikult armsaid, pehmeid ja ilmekate nägudega nukke.

Arvatavasti ajendas Jaak Vausi Nukuteatrist lahkuma suur töökoormus, enesekorduse ja loomeseisaku kartus, aga ka soov ennast suurel laval teostada.

R. Agur: “œEnne Jaak Vausi, ausalt öelda, olin kunstnikega pidevalt hädas. /.../ Tol ajal Nukuteatris palju külaliskunstnikke ei käinudki. Jaak Vausil tuli paralleelselt töötada nii Veike kui minuga. Eks tal tuli siin majas kõvasti rabada! Teater vajas uuendamist. Ja alguses olid head võimalused. Lõpuks hakkasime end kordama. Ei tulnud enam avastuslikku /.../. Aga küllap me siis 9 – 10 aasta jooksul ammendasime teineteise ideed. Ega lõpmatult asjad ju ei kesta. Sellepärast ta ära läkski.“œ 843

F. Veike: “œNukk peab olema armas, nagu kaasaegne tarbekunstiese, et sa tahad seda lähemalt vaadata ja katsuda. Jaak Vaus mõistis seda.“œ844

O. Liigand: “œJaak Vausi tulekuga algas Nukuteatris 70-ndatel aastatel uus tõusuperiood... Hästi sobis Aguri ja Vausi koostöö. Vaus oli just niisugune kunstnik, keda Nukuteatrile oli vaja... Nukuteatri kunstnikul peab olema hea šaržeerimise anne, et ta karaktereid tabaks. Ja lavakujundus peab olema lakooniline. Kujundus üldse olgu tinglik. Vausil on see nii.“œ845

Kunstnik-skulptor E. Startšenko: ” Tal oli väga ilus lastepärane kujundus. Jaak Vausil oli Rein Aguriga viljakas koostöö. “œPunamütsike” ja “œMuumimuinasjutt” olid väga meeldivad lavastused. Vaus tegi väga mitmelaadilisi kujundusi. Tal oli küllaltki üksteise otsa neid lavastusi – koormus oli suur. Kindel on see, et ikka tuleb natuke kunstnikke vahetada, et ei hakkaks ennast kordama. Teinekord näed distantsi pealt asju hoopis teisiti – seda teatava aja tagant. Nüüd on Vaus suurel laval ja väga edukalt.“œ846

M. Unt: “œMulle meeldib, et Jaak Vausi lavakujundused on väga ilusad. Nad on esteetilised. Nad on tervikud ja läbi komponeeritud. Üks samm on ilutsemisse, aga seda sammu pole ma Jaak Vausi seni veel astumas näinud.“œ847

Kõige paremini iseloomustavad Jaak Vausi loomingulisi printsiipe tema enda sõnad: “œLavastus tänases teatris ei ole ainult visuaalse informatsiooni vahend. Ta peab /.../ looma õige atmosfääri mänguks /.../ kujundus peab konkreetse lavastusega orgaaniliselt ühte sulama.” 848

“œLavastus on kollektiivne looming /.../ Ilma tõsise koostööta valminud kujundus on ainult pime õnnestumine.” 849

“œSee on vaene teater, kus kõik laulavad ainult ühte häält. Palju tähtsam on, et kõik laulaksid ühes helistikus: nii tekib harmoonia.“œ850

M. Unt: “œJaak Vaus ütleb, et talle ei meeldi selline lavastaja, kes hakkab kujunduse peale mõtlema alles siis, kui lavakujundus on juba laval, kes alles siis silmad lahti teeb ja saab aru, et etendusel on ka visuaalne külg. Selles mõttes meeldib mulle Vaus hästi, sest ka mina arvan, et visuaalne külg on pool etendust, ja valgus on visuaalsest küljest omakorda pool. /.../ Nii palju absurdsusi seisab teatrikujunduse teel (hinnad, limiidid, materjalid). Sellest on palju räägitud, aga tulemuseta. 90 % tööst ei ole seotud loomisrõõmuga, ütleb Jaak Vaus, 90 % tööst on materjalide otsimine, mööda töökodasid jooksmine jne. jne. Ja lõpuks on laval ikkagi hoopis midagi muud, kui kavanditel oli mõeldud.” 851

Niisugune oli seitsmekümnendatel-kaheksakümnendatel aastatel teatrikunstnikutöö pahupool. Töötades Nukuteatris ei piirdunud J. Vaus ainult selle teatriga. Ta kujundas lavastusi ka Draamateatris, Rakvere Teatris, Vanemuises, Noorsooteatris ja Magdeburgis. Oma esimese lavastuse Noorsooteatris tegi ta 1971. a. Aastal 1981 sai temast selle teatri peakunstnik.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)