II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER SEITSMENDA JA KAHEKSANDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL
FERDINAND VEIKE MÕTTEID NUKUTEATRIST
Nukunäitleja peab olema laiahaardelisema fantaasiaga kui suure
lava näitleja, sest lastele tuleb mängida huvitavamalt kui
suurtele. Nukuteatris peab näitleja emotsionaalne sõna olema
intensiivsem, ilmekam, õige eestikeelse intonatsiooniga, nii et
see ulatuks läbi vineerist või riidest lavasirmi väikese
kuulaja kõrvu.
Mind ei rahulda, kui näitleja ei oska nukuliigutamisega vaataja
tähelepanu köita. Nuku jaoks eksisteerib reegel: Liikumine on
primaarne ja sõna on sekundaarne. Mida see tähendab? Esmalt nukk
võtab usutava asendi partneri kuulamiseks. Sellele järgneb nuku
väljenduses hinnangu andmine partneri öeldu kohta. Siis nukk kas
taganeb eitavalt või positiivse emotsiooni puhul läheneb
partnerile. Ja alles siis ütleb nukk emotsionaalse (võitleva)
sõna. See toimub tihti välkkiirelt, olenevalt olukorra
pingelisusest, stseeni atmosfäärist. Diletantlik näitleja
liigutab nukku neid võimalusi kasutamata. Andekas sõnameister
leiab sõnagruppide vahele võimalusi ilmestada või rõhutada
lause mõtet käeliigutuse või muu tegevusega. Sõnagruppide ees
olevate pauside täitmine žestidega muudabki nuku liigutamise
primaarseks ja sõna sekundaarseks. Selleks peab sõna olema
“laetud tugeva tundega” .
Nukul on eeldusi paroodiaks rohkem kui inimesel. Mõnel nukul on
näomoonutuse “anded” suuremad kui elusal inimesel või loomal
(miimiline nukk). Teisel nukul võib pea pöörelda mitu ringi
tehes, kuid elusolend ei ole suuteline seda tegema (pulk-käpik).
On juhtumeid, kus nukulaval nukk – revolutsiooniline võitleja
sureb “Marseljeesi” saatel kangelassurma nii naljakalt, et ajab
publiku naerma. Ja nukk naeruvääristab kogu revolutsioonilist
mõtet. Või kui marionett pole nõuetekohaselt niidistatud, siis
tuigub Joosep sõime poole, lõhkudes kogu “Püha öö”
etenduse tõsimeelse pühaduse atmosfääri. Nukuteatris peab
näitleja olema eriti taktitundeline ja valitsema oma
huumorimeelt.
Minu praktikas on olnud väga palju häid näitlejannasid ja
näitlejaid, kes sirmi taga ütlevad sõna suure meisterlikkusega,
kuid nukku liigutavad tuimalt. Nad tunnetavad, et nukk ei allu
nende tahtele. Näitlejal on vaja omandada nuku elementaarsed
liikumised, proovidega viia need alateadvusesse, et sõna dialoogis
kasutades ei peaks enam mõtlema, kuidas nukk istub, astub,
pöörab pead jne.
Nukk ei ole mitte tõeline elusolend vaid selle sümbol. Olgu ta
loom või lind – ta on ikka inimese sümbol. Nukul kui esemel on
omad lavalolemise maneerid. Mõnda looma või lindu imiteerides,
reedab näitleja tegelase kõne samal ajal tema sotsiaalse
päritolu. Nuku lavaline elu väljendab alati mingisugust
“-ismi” : kas on see tegelane optimist, pessimist, karjerist
jne, kellel on oma žargoon, kõnemaneer, parasiitsõnad nagu
paljudel inimestel, seega mõne inimnõrkuse väljendaja.
Ka klassikalist dramaturgiat on nukulaval mängitud. Selleks on
vaja tunda erinevate nukuliikide omadusi. Shakespeare’i tragöödiate mängimine nukkudega
viitab jaavanuku kasutamisele juba sajandi algusest alates. Seda
liiki nukkudel on tavalisest pikemad käsivarred, mis võimaldavad
teha suuri žeste ja väljendada pateetilisi tundeid.
Jaavanukkudega on mängitud ka vanakreeka tragöödiaid ja
piiblilegende.
Nuku kujundus lahendatakse vastavalt erinevatele dramaturgia
liikidele. Laulumäng, vodevill, komöödia, irooniline satiir,
anekdoot, grotesk – kõik need nõuavad omamoodi lahendusi,
erinevat liiki nukke. Käpiknukk on olnud sajandeid kõige
dünaamilisema liikumisega. Väga levinud olid rahvuslikud
nukukangelased: Punch, Petruška, Karagöz, Polichinelle,
Hanswurst, Kasperle. Nukkude välimus on sajandite jooksul muutunud
koos religiooni, kommete, tavade, tarbekunsti ja moe muutumisega.
Tuntud muinasjutukangelaste välimust mõjutavad ka rahvapärased
traditsioonid. Gruusia Buratino erineb väga eesti Buratinost.
Buratinoga mängides tõdesin, et nukk peab alluma täielikult
näitleja tahtele. Tema liigutustes peab väljenduma laiaulatuslik
tunneteskaala. Tema tunded võivad olla avameelsed, aga ka
alltekstiga ja teisemõttelised. Puupealikkus avaldub puises,
krigisevas hääles.
Vahel on näitleja hääl soodne mõne lavalise kuju
hääleportree jaoks. Hea, kui näitleja hääl kandub vabalt
saali, isegi sosistades. Meeldiv, kui kõik häälikud näitleja
kõnes kostuvad selgelt. Täishäälikud ei mata konsonante. Mulle
ei meeldi, kui näitleja oma häälega vigurdab ja ütleb õõnsaid
sõnu, mida me ei usu. Ometi tahetakse seda süüd minule omaks
panna. Miks Buratino niimoodi räägib? Nukul on ju väikene suu,
aga minul on pehme suulae osa, mida võib teadlikult üles tõsta,
kui naeratad, haigutad või hammustad haput õuna. Tõstetud
suulaega moodustubki nn Buratino suu. See hääl ei tule kurgust
pigistatult, vaid kõlab pingutuseta, vabalt, nagu lauljal, kes
juhib oma häält. Kui Buratinoga tuli kõnelda suurtes saalides,
siis tulid appi mu teatrikooli aegsed Liina Reimani, Felix Moori ja Karl Otsa tundide konspektid. Seal oli rõhutatud, et
eesti keele kõnemeloodia peab olema edasiviiv nagu sümfoonia.
Näitleja, kelle käes on nukk, kujutleb, kuidas autori lauseid
interpreteerida. Nii võib näitleja koos lavastajaga nuku jaoks
sihikindla tegevuse partituuri saavutada. Halvim lähenemine
rollile võib tekkida siis, kui näitleja on vähe proove teinud ja
analüüsinud poolikult, kus lauseosas asub kulminatsioon. Või kus
on lõigu tähtsaim sündmus.
Nukkude kostüümid peaksid olema esteetiliselt nauditavad, ka
negatiivsete tegelaste omad. Liialdused nukkude skulptuuris ei
mõju hästi, Nuku kujunduses tuleb lähtuda näidendi žanrist ja
skulptuuri reeglitest.
Nukuteatris on vajalik omanäoline dramaturgia, nukule
kohandatud lava, kirevad värvid ja puhtad toonid, dünaamiline
liikumine, väljendusrikas muusika, sobiv valgustus ja näidendi
žanrile sobivad nukud. Ega olegi lihtne nukkudele näidendeid
kirjutada, kui ei tunne nukkude omadusi. Pealegi head muinasjuttu
võib nukkudega ka halvasti lahendada, kui on liiga palju teksti,
mida laps ei suuda haarata. On väga vaja arvestada koolieelikute
vanuseastet. Kui seda ei tehta, siis võib last nuku välimuse või
hääle rämedusega hingeliselt nii traumeerida, et ta enam ühtegi
teatrisse minna ei soovi.
Mõista last on väga tähtis asi ja see on nukuteatri jaoks
suure edu pant.842
|