II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER SEITSMENDA JA KAHEKSANDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL
TEATRISISESED VASTUOLUD
Režii uuenemine tõi Nukuteatris ühtaegu kaasa sügavutimineku
sisulises mõttes, mitmeplaanilisema inimesemõistmise ka väikese
vaataja jaoks ning lavastuslike väljendusvahendite avardumise,
nende rakendamise uutes seostes ja ülesannetes. Kõige selle
tagatiseks sai loominguline mõttekaaslus, mis oli olemas
Nukuteatri tollases nn noortetrupis ehk “Aguri trupis” .
Paraku puudus mõttekaaslus
Nukuteatris tervikuna. Vastuolud teravnesid pärast kauaaegse
direktori Harald Tomsoni pensionile minekut 1977. a kevadel. H.
Tomson, tasakaalukas ja rahulik teatriinimene, suutis maandada
kõik pinged. Pärast Jüri Loti ametisse asumist sama aasta suvel
teatrisisesed vastuolud teravnesid.
Teatri juhtimine oli muutunud keerukamaks, kuigi majanduslik
seis oli mõneti paranenud, sest saadi tuntavat riiklikku toetust.
Teatrisisene ja -väline surutis, tihe (sageli mitmekordne)
aruandluskohustus ja mitmetasandilised suhtlemisvahekorrad tõid
enesega kaasa loomepotentsiaali alateadliku ahistatuse ja
traumeerituse. J. Lott direktorina püüdis teatris oma
tõekspidamiste järgi sisse seada ranget korda ja distsipliini,
sekkudes aktiivselt ka loomeprobleemidesse. See tekitas
loomingulises kollektiivis vastuseisu, osa näitlejatest esitas
kollektiivse lahkumisavalduse. Teater lõhenes kaheks vastandlikuks
leeriks. Selline situatsioon põhjustas peanäitejuht F. Veike pikaajalise haigestumise ja teatritööst
eemalejäämise enam kui aastaks. 1979. a alguses lahkus teatrist
ka J. Lott. Juhtkonna laiendatud koosolekul 7. veebruaril 1979
kiideti heaks Riikliku Nukuteatri algusaastatel (1952–1956)
näitlejana töötanud Ants Kivirähki kandidatuur direktori
ametikohale.821 Muidugi ei suutnud uus direktor korrapealt
lahendada kõiki teatris eksisteerinud vastuolusid.
Ühiskonna ja nukuteatri enda haige organismi ilmingud,
vääritimõistmised ja intriigid tõid endaga kaasa ka rämedama
ja jõulisema lavastuslaadi (“Gulliver ja
Gulliver” , “Tuhkatriinu” ),
kus labasust kujutati nii mõnigi kord naturaalselt – labasuse
kaudu.
|