NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD

HELLE LAASI LAVASTUSED

Helle Laasi õnnestunud debüütlavastusele “œÕhuloss Pilvemaal” järgnesid õige pea teine ja kolmaski lavastus – Leonid Jahnini “œPapist kellaväljak” (1978) ja Nelli Ossipova “œMagus puder” (1979). H. Laasile lavastajana on iseloomulik, et ta püüab võimalikult palju ise ära teha. R. Reiljan nimetas neid kahte lavastust isegi H. Laasi show’deks, kuna ta on mõlemad näidendid ise tõlkinud, ise lavastanud ning mõlemas ka peaosa mänginud.790

Ei L. Jahnini ega N. Ossipova näidend ei kuulunud just kõige sisukama ega vaimukama nukudramaturgia hulka. Need olid keskpärased reanäidendid. “œ” Papist kellaväljaku” konflikt pole eriti tõsiselt võetav (röövlihakatis Kraaga on algusest lõpuni antud nii mannetuna, et ei teki hetkekski mõtet, nagu oleks ta võimeline papist linna elanikele tõelist kurja tegema). “œMagusat putru” aga rikub kohatine liialt pealetükkiv didaktism,” kirjutas R. Reiljan.791

H. Laasi lavastused said aga märksa huvitavamad ja omapärasemad, kui seda algmaterjalist võis eeldada. “œPapist kellaväljaku” omapäraks oli laste vahetu osalus etenduses, mis oli meie tolle aja nukuteatris uudne nähtus. Juba publiku vastuvõtt oli eriskummaline. Saali viival trepil tervitas lapsi kostüümis näitleja – Narr (H. Laas), kes teatas, et neid on juba kaua oodatud. Enne etenduse algust laulis ta veel lastega hea kontakti saavutamiseks mitu laulu ning seejärel hakati koos kujuteldavatest papitükkidest kujuteldavate kääridega maju ja inimesi välja lõikama. Lapsed mõistsid hästi fantaasiamängu ning läksid sellega kaasa.

ERN: ā€œPapist kellavƤljakā€¯ (L. Jahnin, 1978). Trupp: (ees vasakult) U. Paeorg (inspitsient), E. Aatemaa (lavamonteerija) , H. Laas, G. Graps, K. Urvet, (taga vasakult) V. Siil (helitehnik), ?, E. Selirand, O. Liigand, J. Vaus (kunstnik), E. Lee (valgustaja).Selle lavastuse kujunduski oli omapärane. Esmakordselt meie nukuteatris mängiti tasapinnaliste nukkudega. J. Vausil olid need kavandatud hampelmanni põhimõttel. Lavapilt oli väga kena, värvikas ja puhas. Papist majadega kellaväljak, mis eesriide tagant nähtavale ilmus ja mida vaheajal ka lähemalt sai vaadelda, pakkus rohket värvirõõmu. J. Vaus oli teinud laste jaoks ilusa päikeseliselt heleda linna, mis öö tulles värvi muutis ja võimsalt norskas. See linna magamine, kus kellaväljak rütmiliselt norskamist markeerides liikus, oli väga tore leid. Kogu lugu esitati hästi meeldejääva laulu “œMeie armas papist linn” (muusika G. Graps) saatel.

H. Laas: “œEga “œPapist kellaväljak” dramaturgiliselt mingi tugev tükk ei olnud. Mind võlus selle loo juures, et atmosfäär ja tegevuspaik olid vähe isemoodi. /.../ Selles lavastuses sain ka esimest korda ära proovida lastega mängimist. Mängides ise Narri, võtsin ma lapse sülle ning sõitsin, laps süles, tagumiku peal kivitrepist alla. /.../ Palju aastaid hiljem Kalalaadal oli mul teha üks väike vahepala, et rahvatantsijad saaksid riideid vahetada. Ja äkki tuli minu juurde kena neiu ja kinkis mulle roosid, öeldes, et mäletate, mina olen see tüdruk, keda kunagi “œPapist kellaväljaku” ajal poisiks pidasite ja trepist alla sõidutasite. /.../ Minu meelest see ongi see näitleja õnn ja rõõm, kui sind mäletatakse. /.../ Narr oli selles lavastuses antud nii elavplaanis kui ka nukuna. Röövel Kraaga oli kogu aeg elavplaanis. Seda rolli mängisid vaheldumisi Enno Selirand ja Oskar Liigand. /.../ Teised näitlejad mängisid nukkudega. Peale Liigandi olid kõik noored näitlejad, mitmed neist õieti lavatöölised. Urve Paeorg mängis selles lavastuses kokapoissi ja tegi seda täitsa toredasti. Hiljem lülitusid lavastusse ka Lavakunstikateedri vastselt lõpetanud Eve Maremäe, Urmas Alender, Heino Seljamaa ja Margus Lepa. Alender tegi koera ja Seljamaa kokapoissi. Gunnar Graps kirjutas lavastusele väga ilusa muusika. Väga ilusa lüürilise meloodiaga, absoluutselt mitte selles stiilis, mida ta ise oma esinemistes viljeles.” 792

H. Laasi järgmine lavastus “œMagus puder” oli R. Reiljani arvates “œPapist kellaväljakust” tunduvalt terviklikum, kompaktsem, stseenid omavahel tasakaalustatud. Lavastaja oli leidnud selle lihtsa vene muinasjutu esituseks huvitavaid võtteid. “œTalvises palakaile maalitud kasemetsas (Jaak Vausi kujundus) jutustavad sinisekirjudesse sitskostüümidesse riietatud vene eite-taati-tütart-poega (Helle Laas, Oskar Liigand või Urmas Alender, Urve Paeorg, Enno Selirand) lastele loo metsa jooksnud ahjupotist, kes tahab oma putru jagada kõigile metsaelanikele. Nad teevad seda küllalt lustakalt ja hoogsalt, nii et saal elab ahjupoti seiklustele algusest lõpuni kaasa.” 793 Seda, et tegu on vene muinasjutuga, aitas rõhutada ka üldtuntud tšastuškameloodia kasutamine muusikalises kujunduses.

H. Laas: “œSee oli lugu sellest, kuidas üks vene perekond teeb nukuteatrit. /.../ Dramaturgiliselt oli see neist kolmest minu lavastusest võib-olla kõige terviklikum. Palju ei saanud sinna juurde panna ega ka ära võtta. Mis aga mulle selle lavastuse juures väga meeldis – seal oli sirm, millega sai ringi joosta. Näitlejate viltidega jalad olid alt näha ja nukud jooksid sirmi peal.” 794

Huvitav oli J. Vausi loomnukkude kujundus, eriti nende talveriietuse iseloomulikud detailid. Osatäitjatest märkis kriitika ansamblis enam silma paistnud O. Liigandi särtsakat Ahjuharki ning noore U. Paeoru Rebast ja Jänest. Uudsena mõjusid stseenid, kus sirmi tagant välja tulnud näitlejad kasutasid kahevõitluses mõõkadena oma nukkude keppe. Üldiselt aga seati selle lavastuse juures näitlejate väljatuleku vajadus kahtluse alla. L. Vellerand ütles pärast kontrolletendust: “œMeeldis rohkem nukkude osa. Kas inimene peab alati olema? Etendus venib just näitlejate arvel. Nukkudega mäng läks korda, nukud on huvitavad.” Ka Ü. Aaloe leidis samal arutlusel: “œSirmi tagant väljatulekud tihtipeale pidurdavad tegevust ja jutulõng kipub käest ära minema. Minu jaoks on seda venepärase taotlust pisut palju – peab olema loomulikum.” 795

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)