NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD

REIN AGURI NUKUKOMPOSITSIOON A. H. TAMMSAARE NOVELLIDEST JA MINIATUURIDEST

Ilmekaks näiteks ehteestilikust nukuteatrist oli R. Aguri lavastus “œInimese jälgedes” . 23. aprillil 1978 esietendunud kompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest oli pühendatud kirjaniku 100. sünniaastapäevale. R. Agur oli oma lavastuse kokku seadnud kirjandusklassiku seitsmest novellist ja miniatuurist: “œKaaren ja pojad” , “œVanaisa surm” , “œÖöbik ja lilled” , “œElavad nukud” , “œArmastus” , “œSeksapiil” ning “œNäkk” . Näidendi üksikosi sidusid-liigendasid omavahel näitlejate intermeediumid, mille oli seadnud liikumisjuht Aleksander Eelmaa.

ERN: ā€œInimese jƤlgedesā€¯ (R. Agur,1978). Stseen lavastusest: (vasakult) M. Peedov, H. Toompere, A. Kall, A. Uder. /Foto: H. Saarne/“œInimese jälgedes” oli jätkuks “œVäikesele Illimarile” , otsimaks meie nukuteatri rahvuslikku eripära. Tammsaare ja Tuglase toomist nukuteatrisse põhjendas R. Agur järgmiselt: “œMinu arvates iga lavastaja unistab ikka suure materjali juurde minekust. Ja kahtlemata on Tuglas väga paljus instseneeritav nukuteatrile. Tammsaare nii paljus ei ole. Oli vaja mõelda ka vanemate laste peale. Nukuteater pole ju ainult väikestele. “œInimese jälgedes” läks minu arvates peaaegu kõigile – koguperetükk. Ja kahtlemata läks ta ka õhtusele (st täiskasvanud – E.V.) publikule. Tammsaare materjal ei ole tühi. Mulle endale see etendus meeldis. Minu arvates ei tulnud see meil sugugi pahasti välja. See ei olnud tühi kõlisemine. Ta oli ka tehniliselt huvitav. Igal lool selles lavastuses oli oma vormiline lähenemine. Ainult Nigol Andresen oskas ära näha selle lavastuse mõtte ja vajaduse meie teatrile. Paraku meie teatri kunstinõukogu seda ei osanud. Ja sellega seoses ei leitud talle ka publikut, sest teatril puudus tõeline huvi selle tüki vastu. Näitetrupil oli loominguline huvi asja vastu olemas.” Stampide murdmine ei olnud sugugi kerge. “œAga Tammsaare on Nukuteatrile vajalik, teda peaks küll uuesti tegema,“œ oli R. Agur oma arvamuses kindel.786

Lavastuse arutelul sõnavõtnutest787 leidis J. Allik selles vägagi palju rõõmustavat. Kriitikuna ütles ta endale rohkem meeldivat teatraalselt agressiivse teatri. Seetõttu meeldisid talle ka “œInimese jälgedes” lavastuse tempokamad osad – “œSeksapiil” , “œNäkk” , “œElavad nukud” . Tervikuna oli aga J. Alliku arvates “œteostustempo liiga aeglane, oma mõte jõuab ette“œ. Moskva kriitik L. Nemtšenko: “œH. Toompere Vanaisa on ainult traagiline. Aga temas on tegelikult ju ka elurõõmu /.../. “œÖöbik ja lilled” – hästi leitud ööbik, lilled ilusad. Illustratiivne, aga dünaamikat ei ole. /.../ “œSeksapiil” oli lavastuse parim osa. Väga karakteersed nukud. Hästi lõpetatud. /.../ Üldiselt – tervikuna ma leidsin selles lavastuses selle, mille pärast seda tasus teha.” Dotsent E. Kalmanovski avastas lavastuses eesti rahvusliku hinge. Talle meeldis lavastuse algus, mis haaras kaasa. Muljed tervikuna aga olid vastuolulised.

ERN: ā€œInimese jƤlgedesā€¯ (R. Agur, 1978). Stseen lavastusest: (vasakult) A. Kall, H. Toompere, M. Soomre. /Foto: H. Saarne/“œInimese jälgedes” rääkis nukuteatri jaoks harjumuspäratult tõsistest asjadest – täiesti tõsiselt, mõtlikult, aeglases tempos. Sugugi mitte läbi kerge iroonia ning rõõmsa mängulisuse, nagu seda tehti “œPrintsessis ja kajas” , või läbi lapsemaailma fantaasialennu, nagu seda tehti “œVäikeses Illimaris” . Ka selles mõttes oli “œInimese jälgedes” nukuteatri jaoks tavapäratu, et seal oli primaarne tekst – autori sõna. Aga nukulaval oli senini maksnud tõde, et sõna tuleb kasutada vaid tungiva tarviduse korral ja ta peab olema ette valmistatud pantomiimiga – see tähendab kogu eelneva tegevusega.

Lavastuse keskmes oli inimene ja seda mitte üksnes oma välises tegevuses. Pilk heideti siin sügavamale – inimhinge, mis on mõjutatud ümbritsevast maailmast. See lugu sümboliseeris elu mõtet ja inimest läbi elu ja surma. Lavastusest õhkus Tammsaare-austust ning sellele lisandus lavastaja täiesti omapärane nägemus, avatuna teatri maagilise atmosfääri ja kujundite kaudu. Originaalse mõtte poolest paistis silma J. Vausi kujundus.

H. Toompere pidas “œInimese jälgedes” lavastust teatri esimeseks katseks teha midagi n-ö keskmisele koolieale: “œTeismelistele. Aguril oli niisugune kindel mõte, et on võimalik (nuku)teatrisse tuua selles eas noori. Kuigi minul olid ausalt öeldes kahtlused, sest seda on püütud teha üle maailma igal pool. Ja ma ei ole kuulnud, et see oleks eriti hästi õnnestunud. Selleealised tulevad vaatama küll mitmesuguseid show-programme või rokkooperit või midagi niisugust, aga tõsisel pinnal klassikat vaatama – see pole teatril kusagil õnnestunud ja ma kahtlen, kas meilgi õnnestub. Mäletan, et ühele etendusele saabusid kas kuuenda, seitsmenda või kaheksanda klassi õpilased. Nad olid sinna ilmselt nii poolsunniviisiliselt organiseeritud. Ja tulid – tütarlastel tutid peas, poistel lutid suus, niimoodi demonstratiivselt saali. Alguses nad suhtusid väga irooniliselt sellesse, mis laval toimuma hakkas. Siis see iroonia vaibus ja oli tunda, et teatud huvi isegi tekkis. Vaheajal enam neid tutte ja lutte näha ei olnud. Nad vaatasid ilusasti ära ka teise vaatuse, keegi ei lahkunud vaheaja jooksul. Aplaus oli soe ja vastuvõtt igati korralik. Aga ometigi me seda lavastust kuigipalju ei mänginud. Siin oli nii- ja naapidi arvamusi. Ühelt poolt tuli süüdistusi administraatoritele, et nad tükki küllaldaselt ei reklaaminud. Teiselt poolt aga administraatorite süüdistused tegijatele, et asi ei paku siiski huvi. Ja mine võta kinni, kus kohas see õigus tegelikult on... Aga selle lavastusega me käisime Vilniuses Baltimaade festivalil ja seal sai ta hea hinnangu."788

Baltimaade ja Valgevene nukuteatrite festivalil Vilniuses (1978) seda lavastust näinud Leedu teatrikriitik Audrone Girdziauskaite kirjutas: “œ” Inimese jälgedes” osaleme nagu mingis vaatemängus, mis pajatab tuntud asjadest: vanurid istuvad laval justkui võimsad tammed – elu puud, nad on väheliikuvad ja nende hiigelkämmaldel on nukud, uus põlvkond. Vanurid pajatavad, arutlevad ja jälgivad. Nad hoiavad sirmi, millel etendatakse hobuste armumislugu, mida inimesed ei mõista... Või siis kõnnib laps, kes pole veel õppinud elu tundma, mööda sureva vanuri keha, mööda tema nägu, nõudes egoistlikult päranduseks tema keppi ja piipu, äti tarkuse ja rõõmude sümboleid. Tumedale foonile joonistub valge vanik. Päike? Kuu? Võib olla aga maagiline nimbus? Lavakujundus muutub, muutub ka näitlejate mäng, kuid maailm, milles kõik need muutused toimuvad, on igavene. Temas on tuli, vesi, maa ja – inimene. Ja kui sellesse Vausi loodud maailma tungivad sisse võõrkehad – poenukud, plastmassi värvid –, jääb ainult kahetseda, et selle maailma autoril ei jätkunud järjekindlust.” 789

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)