NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

TÕUSUAASTAD (1956 – 1963)

“œISAND SEGUINI KITSEKE” – SUURE ÜLDISTUSJÕUGA ROMANTILINE LAVASTUS

Näidendi ” Isand Seguini kitseke” kirjutas Nukuteatrile Pärnu teatri näitleja Paul Mäeots prantslase Alphonse Daudet` samanimelise jutustuse järgi. “œIsand Seguini kitseke” , omapärane lüürilis-poeetiline hümn vabadusele ja sõltumatusele, eeldas peent psühholoogilist mängu ja individualiseeritud karaktereid. See lavastus on aastakümnetegi järel jäänud tollaste nukunäitlejate ja tollase lapsvaataja lemmikuks. Temast on saanud legend.

Kuni 1960-nda aastani Nukuteatris pedagoogina töötanud Male Žuhhovitskaja kirjutas oma arvustuses: “œNäidendi süžee on lihtne. Kitseke Blanquette elab eidekese juures. Siit satub ta isand Seguini juurde, kus ta seotakse lõa otsa. Isanda juurest põgeneb kits mägedesse, olgugi, et seal ähvardab teda surmaoht hundi näol, kes on juba terve hulga teisi isanda juurest ärajooksnud kitsi nahka pannud. Kulminatsioonipunktiks etenduses ongi Blanquette`i võitlus hundiga.” 450 Ent olulisem oli siis selle muinasjutu teine plaan. “œNii tajume eeslis üldistust inimesest, kes püüab oma eluga rahul olla, kel ei ole mingisuguseid unistusi ja kes tunneks lausa puudust käsutajast, kui tal sellist ei oleks. /.../ Blanquette toob rahutust eesli hinge. Pikapeale kasvab ka temas vastuhakuvaim. Mitu korda on ta jällegi valmis orjaks jääma, aga Blanguette`i võitlus elu ja vabaduse eest viib teda otsuseni: “œMa ei taha rohkem eesel olla!” ” 451

Teater oli saanud oma käsutusse eredate karakteritega ja teravmeelse dialoogiga hea dramaturgilise materjali. Selle alusel lõi F. Veike huvitava südantliigutava romantilise lavastuse, mille põhiideena jäi kõlama vabaduse ülistamine.

Lavastuse nimiosa usaldati noorele näitlejannale Malle Peedovile. “œLavastuse alguses on Peedovi Blanquette lapselikult naiivne ja ülemeelik. See avaldub nii hääles kui ka liigutustes. Esimene kokkupõrge eluga on tal seoses isand Seguini ilmumisega, kes tahab eidekeselt kitse osta. Malle Peedov mängib peenelt välja kitse ehmumist, võpatust ja lõpuks alistumist. Uued intonatsioonid tekivad järgmises pildis. Blanquette muutub täiskasvanuks otse meie silmade all. Alguses maitsvana tundunud rohi kutsub nüüd temas esile tülgastuse, sest taral on okastraat ümber, helisev laul katkeb, sest lõa otsas ei saa laulda, romantiline igatsus mägede järele küpseb aga kindlaks otsuseks: põgeneda! Näitleja hääl ja nuku plastilised liigutused annavad ilmekalt edasi kõik need nüansid. Pildi lõpus ilmuvad põgeneva Blanquette`i hüvastijätuhüüdesse jällegi esimese pildi ülemeelikud noodid. Teises vaatuse näeme Blanquette`i “œneiuiga” romantilis-lüürilises stseenis musta kaljukitse Martiniga, stseenis kus Blanquette`il küpseb kindel otsus: tagasi ma ei lähe. Lähenev hädaoht seda otsust ei kõiguta. Kartlikust väikesest tallest on saanud kartmatu võitleja oma vabaduse eest, kes seab end hundile vastu. Vabadus või surm – nii võiks nimetada stseeni, kus Blanquette võitleb hundiga. Tõsi küll, Blanquette`i päästis surmaohust kaljukitsede abi. Aga kui nad ei ilmuks, kui Blanquette ka hukkuks, hukkuks ta ikkagi võitjana. Julge ja pilkav, õrn ja kindel, niisugusena õpime armastama Malle Peedovi viimase vaatuse Blanquette`i.” 452

ERN: ā€œIsand Seguini kitsekeā€¯ (P. MƤeots, 1962). Stseen lavastusest. Keskel kitseke Blanquette (M. Peedov).Psühholoogiliselt hästi läbitunnetatud, suure sisemise soojusega esitatud, väliselt plastiline Blanquette oli noore näitleja suur saavutus. Malle Peedo on meenutanud seda enda jaoks nii olulist rolli: “œMinu esimesel tööaastal Nukuteatris tuli lavale “œIsand Seguini kitseke” . Kitseke Blanquette oli minu üks suuremaid rolle. Ja see oli raske osa. F. Veike ei osanud mulle seda rolli selgeks teha. Kontrolletenduse eel ütles Veike mulle, et ega sellest tööst ikka midagi ei tule – võtame osalt maha. Tema oli niisugune, et kui välja ei tule, siis ei tule, mis siis ikka teha. Aga meie endine direktor või Oskar Liigand (kumb neist – ma täpselt ei mäleta) ütles, et mõtle “œLibahundi” Tiinale. Ja see oli see oluline lause, mis mind aitas. Mõnikord on näitlejale vaja ainult üht lauset ja rohkem mitte midagi. Ja mul oli pärast seda lauset kõik selge. Pärast kontrolletendust Tomson tuli ja ütles: “œÄra jama. Lapsed saavad šoki. Ära jama. Nad nutavad. Ma ise ka nutsin.” See osa muutus mulle väga armsaks ja läks väga hästi.” 453

Malle Peedo partneriteks selles lavastuses olid R. Kuremaa (isand Seguin), L. Mägi (Eesel), K. Renel (Hunt) ja O. Paesüld (Martin). “œLembo Mägi avas huvitavalt oma kangelase komplitseeritud olemuse, mis on väga kaugel traditsioonilisest “œeeslist” nukulaval. Väga hea on eesli hääleline iseloomustus /.../. Raivo Kuremaa loob kuju peremehest, kes võimu kaotab, sest temas ei taheta enam peremeest näha. Tema isand on ahne, arg, julm ja rumal ühteaegu. Kõiki neid iseloomujooni katab pehme, leebe hääl, millega ta alguses loomad õnge võtabki. Tore on stseen, kus peremees ja eesel teineteist võidu hundile pakuvad, samuti nende esimene kohtumine hundiga. Stseenid, kus lavale ilmub hunt, on kahtlemata lavastuse parimad. Hunt on hirmuäratav, aga lapsed ei karda teda, vaid naeravad laginal. Eriti hea kontakt saaliga on Kalju Renelil hundi hammasteteritamisstseenis. Hirmus muutub koomiliseks, kaotamata seejuures aga hirmsa olemust. Õige lahendus lasteteatris! Ja hea näitlejasaavutus. Leidlikult on lahendatud terve rida misanstseene, nagu näiteks hundi kahevõitlus, Blanquette`i ja Martini stseen jääliustikul loojuva päikese taustal jt.“œ454 Pinget, mida Blanquette`i loo esitus publikule pakkus, märkas ka M. Peedo partnerina lavastuses osalenud O.Aino Raid-Leies nukkudega (1961). Paesüld: ” See etendus meeldis publikule tohutult. Mul oli võimalik eesriide tagant vaadata laste nägusid. Blanquette’i ja hundi kahevõitlusstseeni jälgides olid lastel rusikates käed põskede peal ja nad elasid värisedes laval toimuvale kaasa, sisimas hoiatades kitsekest – ära mine, hunt on seal!” 455

Värskena ja uudsena mõjusid Tallinna Kunstiinstituudi tollase III kursuse üliõpilase Ingrid Kiiviti (hilisem “œUgala” peakunstnik Ingrid Agur) kavandatud nukud ja dekoratsioonid. M. Žuhhovitskajale meeldis eriti, kuidas olid kujundatud vana kastan ja kask, eidekese prantsusepärane riietus, mustade ja valgete kitsede kontrast. Näitleja Aino Raid-Leiese arvates oli lavastus väga ilus: ” Eriti need valgusefektid. Kui lava tagafoonil oli nähtaval tõusev või loojuv päike, siis puhkes saalis aplaus.” 456 Kaljukits Martinit mänginud O. Paesülla mäletamist mööda oli “œIsand Seguini kitseke” tehniliselt keeruline lavastus. “œSeal olid kunstniku poolt kavandatud eri kõrgustes mänguplatsid, mäestik, mida mööda tuli nukkudel üles-alla ronida.” 457 K. Renel: “œMinu arvates on kunstnikul väga suur osa nukuteatris. Kunstnik on juba omalt poolt sulle karakteri andnud ja sellest mööda minna ei saa, tuleb paratamatult vaadata nukule näkku ja alles siis hakata rolli tegema. Esimene osa, kus mulle tundus, et asi hakkab minema, oli Hunt “œIsand Seguini kitsekeses” . Nukud olid selles lavastuses väga head – karakteersed ja liikuvad.” 458

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)