NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

TÕUSUAASTAD (1956 – 1963)

EDU II RAHVUSVAHELISEL NUKUTEATRITE FESTIVALIL BUKARESTIS

G. Kompanejetsi lasteooper “œHunt ja seitse kitsetalle” koos G. Vladõtšina nukunäidendiga “œTalumatu elevandipoeg” võeti kaasa II ülemaailmsele rahvusvahelisele nukuteatrite festivalile Bukaresti, mis toimus 15.–30. septembrini 1960. Tolle aja kohta oli selline reis haruldane. Eesti NSV Riiklik Nukuteater oli Eesti teatritest esimene, kes Nõukogude Liidu okupatsiooni tingimustes väljapoole N. Liidu piire pääses.418 Siiski ei antud Eesti Nukuteatrile õigust esineda päris iseseisvalt, vaid koos Leningradi Suure Nukuteatriga. Viimane esines festivalil täiskasvanuile mõeldud lavastusega “œKuldne paradiis” , pälvides selle eest žüriilt I järgu preemia ja kuldmedali. Eesti Nukuteatrile anti aga diplom hea esinemise eest.419

Kõige väärtuslikumad olid need vahetud muljed, mis festivalilt kaasa toodi. Osales ju sellel rahvusvahelisel üritusel 26 nukuteatrit eri maadest. Eesti Nukuteatri inimestel, kes seni olid tuttavad vaid teatrieluga N. Liidu piires, oli huvitav jälgida hiinlaste, rumeenlaste, prantslaste, sakslaste, inglaste jt maade nukunäitlejate esinemisi.420 Enim paelus aga bulgaarlaste “œJänkude kool” . F. Veike kirjutas ühes oma festivalijärgses ajaleheartiklis bulgaarlaste lavastuse kohta järgmist: “œMeie näitlejaid ei üllatanud nende käpiknukkude teostus, vaid nende tegevuse puhtus – õigemini lastelaulude järgi rütmiliselt täpne tegevuse illustreerimine nukkudega.” “œJänkude kooli” lavastuse eest andis žürii Sofia nukuteatrile I preemia ja kuldmedali.

Eesti Nukuteatri esituses mõjus tuntud muinasjutu “œHunt ja seitse kitsetalle” ooperiversioon festivalipublikule värskelt ja elavalt. Lõbusad laulud, kunstnik R. Laidre poolt kavandatud ilmekad nukud ning F. Veike leidlik lavastus muutsid etenduse rõõmsaks ning nauditavaks. Eriti suurt huvi äratas festivalil aga G. Vladõtšina nukunäidendi “œTalumatu elevandipoeg” lavastus. Mitmed teatrid avaldasid soovi seda näidendit ka oma repertuaari võtta.421

Palju kõneainet andis sellel festivalil lavastuste kujunduslik külg. Kõrvuti huvitavalt ja vaimukalt kujundatud lavastustega võis kohata ka igapäevaelu lihtlabaselt kopeerivat kujundust. Nagu nukudramaturgias, nii toimus ka nukukujunduses võitlus naturalismi vastu. Festivalil kõneldi vajadusest leida julgemaid vorme nukkude skulpteerimisel. Ei tule mitte kopeerida fotolikult loomade ja inimeste välimust, vaid luua tüüpe, kasutades kõige iseloomulikumaid detaile neid vastavalt lavastuse žanrile stiliseerides.422 Eesti nukud äratasid festivalil tähelepanu ja said kiitva hinnangu.

Et festivalil käik päris ilma viperusteta ei läinud, nagu ajakirjandusest järeldada võib, sellest kõnelesid festivalil osalenute meenutused. I. Kivirähk: “œBukaresti festivaliga seoses juhtus niisugune lugu, et “œTalumatu elevandipoja” peaosatäitjat Raivo Kuremaad – ta mängis nii toredasti seda Elevandipoega – teda ei lastud kaasa sõita. Sellepärast pidi nüüd mängima Ferdinand Veike ise. Ja siis meil algasid öösel tohutud proovid seal Bukaresti teatrimajas. Veike jäi angiini, 39 kraadi palavikku. Öösel olid proovid, viitsime tohutult aega ja olime kohutavalt väsinud, pikk sõit ka seljataga. Ja kui etendus algas – žürii oli kõik saalis – oli Veike võtnud kogemata vale nuku, selle juba pikaksvenitatud londiga elevandipoja. Keegi siis andis talle selle õige kätte, aga me olime närvis! Krokodill pidi tal ju selle nina pikaks venitama. Sofia Nukuteater mängis “œJänkude kooli” ja see oli niivõrd puhas, niivõrd kaunis etendus nagu multifilmis! Väga palju nägime lavastusi, tase oli kõikuv, oli häid ja oli halbu. Meie olime seal päris eespool.” 423

Meta Jürgo: “œBukaresti ülemaailmne nukuteatrite festival oli pööraselt huvitav. Pole vist enne ega pärast sellist festivali olnud. Igast maailma otsast oli ikka mõni nukunäitleja kohal. Palju oli üksikesinejaid. Ja milline seal veel vastuvõtt oli! Igal riigil oli oma laul ja oma lipp. Ja missugused toidud olid ja missugused inimesed ja missugune lõpuball! See oli niivõrd grandioosne festival. Kõige suurem, mis on olnud.” 424

Harald Tomson: “œBukarestis oli eeltingimus selline, et iga kollektiiv, kes sellest osa võttis, pidi esitama nii täiskasvanute kui ka laste nukunäidendi. Meil tol ajal täiskasvanute nukunäidendit repertuaaris ei olnud. /.../ Aga Leningradi Suurel Nukuteatril olid repertuaaris põhiliselt täiskasvanute lood. Nii andis Leningradi Nukuteater etenduse täiskasvanuile, meie aga lastele. Nii et meid võeti koos nagu ühte. Kuna Leningradi Suur Nukuteater oli NSV Liidus juba tol ajal väga kuulus, siis temale anti esikoht ja meie saime diplomi. Kas see nüüd päris õigesti oli kokku klapitud, see on iseküsimus. Aga nii nagu arutlustel öeldi ja mäletan just Rumeenia oma kriitikut, nimetati meie “œTalumatut elevandipoega” festivali kõige paremaks lastelavastuseks.” 425

Enamiku Bukaresti festivalil osalenud nukuteatrite repertuaaris olid täiskasvanutükid. Meiegi Nukuteatris oli räägitud vajadusest mängida täiskasvanuile, seda juba nukunäitlejate endi huvides, nende arengut silmas pidades. Veendumusele, et ollakse võimelised täiskasvanuile mängima, jõuti juba pärast “œKaval-Antsu ja Vanapagana” lavastamist. Mitmed rollid selles tükis said nii toredalt koomilised, et ka täiskasvanud inimesed lausa lustisid saalis. Sealt tuligi “œKuradiveski” lavastamise mõte. Muidugi oli kaalumisel ka teisi lavastusi. Näiteks tuli Moskvast ettepanek lavastada V. Majakovski “œLutikas” .

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)