NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

TÕUSUAASTAD (1956 – 1963)

STIILIPUHAS KLASSIKALINE SIRMITEATER

Meta JĆ¼rgo nukuga. (VÅ‘Å‘rasema ā€“ T. Gabbe ā€œTuhkatriinuā€¯, ERN 1956). Klassikaliste muinasjuttude rida Nukuteatri repertuaaris jätkas T. Gabbe “œTuhkatriinu” . Nimirollis esines A. Raid. Meeldejäävalt karakteriseeritud koomiliste tüüpidena mõjusid lavastuses M. Jürgo Võõrasema ja L. Tui ning H. Raa võõrastütred. V. Luup: “œLavastaja Ferdinand Veike võttis “œTuhkatriinu” ettevalmistusprotsessi väga tõsiselt. Eelnevalt tegime etüüde ja näitlejail tuli kogu “œTuhkatriinu” tegevustik enne ise läbi mängida, kui nukud kätte anti. Aino Raid oli Tuhkatriinu osa peale pandud. Temaga pidin kõik need ballitantsud siin üleval Nukuteatri fuajees ise läbi tantsima. Ilma nukuta. Aga Veike lavastuses oli seda antiikset rokokoolist stiili, kus prints ja kõik teised pidid ikka kummardama ja halama, kui Tuhkatriinu kinga ära kaotas. Ja minule hakkas see vastu. Juba mõne proovi pärast läksin lavastajaga riidu. Mina oma peaga mõtlesin nii, et prints on ühes kuningriigis teine mees kuninga järel ja kui ta mõnda tüdrukut ihaldab, siis ta lihtsalt võtab väevõimuga või saadab talle järele sõjaväe. Talle tuuakse see tüdruk lossi ja mingit maas roomamist ei ole. Mina muidugi ütlesin, et mina roomama ja ahastama ei hakka ja rääkisin oma jutu ära. Kontrolletendusel lasti mind üks vaatus ära mängida ja võeti siis osa pealt maha. See oli minu esimene osa Nukuteatris. Ent hiljem jäid need printsi halamised ja ahastamised sellest tükist ikkagi välja. Ei tea, kas minu vastuseis mõjus nii, et enam ei rõhutatud printsil seda haledat külge. Ta oli edaspidi rohkem mehelik.” 374

Omamoodi legendaarseks lavastuseks sai G. Landau ERN: ā€œLumehelbekese koolā€¯ (G. Landau, 1956). Nukud lavastusest (1). /Foto: A. Alla/“œLumehelbekese koolR. Kuremaa lavastuses ja R. Laidre kujunduses. Mängisid A. Raid, M. Orgussaar, L. Tui, M. Jürgo, A. Kukepuu, R. Kuremaa ja O. Paesüld. Mis siis võlus selle tollaste nääripidude tarvis tehtud lavastuse juures? See oli mingi seletamatu valgus, puhtuse sära ja südamlik huumor, mida on aastakümneid hinges kandnud iga lavastuses osalenud näitleja. Teiste hulgas ka Meta Jürgo (mängis “œLumehelbekese koolis” Jänesepoega ja Mäkra): “œ“œLumehelbekese kool” oli väga armas tükk. Sellest lavastusest on meeles väga ilusad mitmehäälsed laulud. Üks neist algas sõnadega “œVaikselt jõgi voolab jääkaane all...” . Meil oli teatris siis päris häid lauljaid. Olaf Paesüld (mängis Näärivana) oli väga kena mahlaka häälega. Mängis elav orkester. Ja mis lavastusest eriti meelde on jäänud – need on kaunid puhtad talvepildid.” 375

1956. a lõpul esietendus veel Tšehhi nukuteatri “œRõõm” peanäitejuhi Josif Kalabi nukunäidend “œFerdast paremat polegi” . ERN: ā€œLumehelbekese koolā€¯ (G. Landau, 1956). Nukud lavastusest (2). /Foto: A. Alla/See näidend köitis oma huvitava sündmustiku ja mõttesügavusega. Lavastusele andis üksjagu juurde V. Tarkpea rõõmus ja hoogne muusika. Lisaks näidendile endale peitus õnnestumise põhjus mitme näitleja toredas mängus. Liigutavalt mängis truud ja sõbralikku taksikoera Ferdat O. Liigand ning oma poja pärast muretsevat südamlikku põrsamemme H. Raa. F. Veike sõnutsi olid V. Luup ja U. Leies selles lavastuses juba sellisel nukkude liigutamise tasemel, et tahtmatult läks tähelepanu kõneleva kuke pealt kanadele, kes oskasid väga huvitavalt kuulata. Tekkis probleem, et üks nukk, kellel teksti üldse ei ole, võib nii huvitavalt liikuda, et suudab teised nukud enda kõrval “œsurnuks mängida” .376

Ka 1957. aasta tõi teatri repertuaari kolm arvestatavat lavastust. Esimesena neist jõudis publiku ette G. Matvejevi “œVõlukaloss” . Ka siin oli tegemist hea kirjandusliku algmaterjaliga. Selles lihtsa süžeega mudilasepärases näidendis oli nii elavat ja kaasakiskuvat tegevust, lõbusat huumorit kui ka ilmekaid karaktereid, selget ja konkreetset dialoogi. Söönud tüki võlukalossi, muutuvad kaks ERN: ā€œVÅ‘lukalossā€¯ (G. Matvejev, 1957). Stseen lavastusest (1). üliarglikku jänkupoisikest korrapealt kartmatuiks ja vapraiks. Nad annavad õpetust rebasele, koerale ja karule ning astuvad välja nõrgemate kaitseks. Kui selgub, et see oli kõige tavalisem kaloss, taipavad nad, et vaprust ja tublidust tuleb ise endas kasvatada.

Arvustaja Karin Ruus: “œLavastuses on seekord nii palju värskust ja kergust, et mitte ainult lapsed, vaid ka täiskasvanud vaatavad seda näidendit lõbususe ja hea tujuga. Lavastaja Ferdinand Veike ja näitejuhi Lo Tui hoolsa töö tulemusena on etenduses saavutatud stiilne puhtus, tegevuse orgaanilisus ja hoogsus, näitlejate mängu ansamblilisus. Mitte alati pole teatril õnnestunud tabada säärast lastepärasust ja reipust, nagu ilmneb selle lavastuse puhul. Siin ei ole midagi lastele väsitavat, näidendi ideed ei suruta kuskil peale koormava õpetlikkusega, vaid see kandub vaatajani väliselt lõbusas, kergelt naljatlevas laadis.” 377

ERN: ā€œVÅ‘lukalossā€¯ (G. Matvejev, 1957). Stseen lavastusest (2): JƤnesed Hipp ja Hopp (M. JĆ¼rgo ja U. Leies), Karu (K. Renel). /Foto: A. Alla/Groteskne süžee ja ilmekad tegelaskujud andsid näitlejaile häid võimalusi toredate lavakujude loomiseks. M. Jürgo ja U. Leies oskasid väikeste jänkupoistena näidendisse kätketud situatsiooni- ja kontrastikoomikat leidlikult ära kasutada. Nende jänkulapsed Hipp ja Hopp võlusid koomilises ehtjänkulikus argpüksuses ja hiljem oma jõu ja vapruse tunnetuses. Ka Siilionu ja Siilitädi O. Liigandi ja L. Tui kehastuses moodustasid tõsielulise muheda abielupaari oma humoorikas kemplemises ja teineteise heatahtlikus nöökamises. Nende osade eest arvati mõlemad näitlejad vabariikliku preemia väärilisteks. Õnnestunud oli K. Reneli heasüdamliku muheda olekuga karu ja peaaegu tekstitu koer oma ehtkoeralikus liikumises.

“œVõlukaloss” oli üks 50-ndate aastate tipplavastusi, tähistades edasiminekut just kujunduslikust küljest ja näitlejate mängutehnikalt. K. Ruus märkis oma arvustuses kokkuvõtvalt: “œKui palju leidlikkust, silmadele rõõmustavat ja lõbusat on kõigis neis jänkude ja rebase majakestes, sinirohelistes metsatukkades, kus otse vaataja silme all tärkavad seened /.../. V. Tarkpea muusika liitus orgaaniliselt etenduse koesse, suurendades veelgi lavastuse emotsionaalsust ja meeleolukust. Kõigiti õnnestunud olid seekord ka nukud. Oma ilmekuselt ja värskuselt on see lavastus saavutuseks ja uueks sõnaks teatri loomingulises töös.” 378

ERN: ā€œKuldkiharā€¯ (J. Kainar, 1957). Stseen lavastusest: nukk Kuldkihar (H. Raa).Terviklik, detailideni viimistletud oli ka J. Kainari “œKuldkihara” lavastus. Selle õnnestumise tagas F. Veike lavastajatöö, R. Laidre kujunduse ja E. Tambergi muusika harmooniline kooskõla. “œLavastajal, kunstnikul, näitlejail ja heliloojal õnnestus edasi anda rahvamuinasjutu sügavat poeesiat, luua see atmosfäär, kus loomulikult ja sundimatult areneb näidendi süžee.“œ379 R. Laidre kujundust pidas arvustaja Mark Korabelnik lakooniliseks ja täpseks, kus dekoratsioonide taustal paistsid eredalt silma nukud. Siiski ei olnud kunstnik leidnud võtit looduse avamiseks, mis ümbritseb Kuldkiharat.

Näitlejaile soovitas M. Korabelnik arendada välja lavakujule omaseid isikupäraseid eredaid jooni ning nukuliikumise puhtust ja selgust. “œPüüdes säilitada hoogsat rütmi, patustatakse mõnikord selguse vastu. Mõnda stseeni mängivad näitlejad liiga kiiresti. Vaatajaid huvitab mitte ainult see, et kalurid ära leppisid, vaid ka see, kuidas nad lepivad. Siin on tähtis iga peapööre, iga käteliigutus ja muudatus kehahoiakus.” 380

Näitlejatöödest olid huvitavamad R. Kuremaa rahvapärane elurõõmus Iržik ning B. Miti Vana Kuningas. “œVaatajate sooja sümpaatia võidab Kutsu, keda väga hästi käsitseb noor näitleja Väino Luup. Edu saladus peitub antud juhul selles, et Kutsu haukumine ja kõne on liikumisega absoluutses rütmis ja on inimesepärased. Koerake reageerib kõikidele sündmustele nagu inimene ja see kutsub saalis esile aktiivse vastukaja.” 381

Moskva kriitik N. Smirnova võrdles eestlaste “œKuldkihara” lavastust Tšehhi nukuteatri lavastusega ja leidis, et eestlaste lavastus on huvitavam. See oli antud rohkem lüürilis-eetilises plaanis. Etenduse plussidena nimetas N. Smirnova nukkude suurepärast liikuvust ja head väljenduslikkust.382 Ka M. Korabelnik arvas: “œLavastuses on palju õnnestunud, täpselt väljatöötatud misanstseene. Lapsed naeravad südamest, kui koer sõidab luual ringi. Vaatajale jääb meelde laua taga istuv Vana Kuningas. Huvitav on Iržiku pööre stseenis kuningaga (kui viimane teda tagasi kutsub). Niisuguseid näiteid võiks tuua palju.” Kuid samas arvas kriitik: “œNäidendis tahaks näha siiski teravamaid plastilisi lahendusi ja rakursse. Nukuteatri etenduses peab olema misanstseen, mis väljendab toimuvate sündmuste mõtet ja iseloomu, alati skulptuurne.” 383 N. Smirnova märkis ära ka vajakajäämised kujunduslikus küljes: “œVäga imelikku muljet avaldab loodus. Mul oli niisugune tundmus, et kellukesed on põgenenud hullumajast. Vähe sellest, et nad oma mõõtmetelt olid ebaproportsionaalsed, nad olid tehtud ka maitsetult. Ja ei tekkinud tunnet, et see on elus loodus, mis usaldab, arvestab ja jaatab inimest.” 384

Omapäraseks lavastuseks Nukuteatri repertuaaris kujunes Jan Malíku “œHüpik-Hopik” , kus peategelaseks ei olnud mitte inimene ega loom, vaid hoopiski lõbus pall nimega Hüpik-Hopik. See pallipoiss kargas aknast eide-taadi juurde ning jäi nende lapseks. Ent uudishimulik Hüpik-Hopik ei püsinud kuidagi paigal. Ja nii oligi ta ühel päeva kadunud.

Aino Kukepuu nukuga. (HĆ¼pik-Hopik ā€“ J. Malik ā€œHĆ¼pik-Hopikā€¯, ERN 1958). /Foto: V. Vahi/Tšehhi autori professor dr. Jan Malíku nukunäidend oli kirjutatud mudilastele, kellele on mõistetav palli käitumine ja vanakeste õnnetus. Ent näidendisse kätketud peen allegooria ja poliitilisus (diktatuuri peidetud kriitika) sai mõistetavaks ainult vanematele teatrikülastajatele.385 Tegu oli mitmekihilise huvitava näidendiga, mis lavastuslikult ilmselt suuremaid nõudeid esitas, kui seda tollal täita suudeti. Lavastas R. Kuremaa.

Nimiosalist mängis Aino Kukepuu. Mängida palli, keda küll võis samastada lapsega, oli ikkagi noorele näitlejale raske. Senise kahe aasta jooksul Nukuteatris oli näitlejannal tulnud mängida vaid väiksemaid rolle. Küsimusi kerkis A. Kukepuu ette rohkesti. Kuidas liigub pall? Milline hääl võiks pallil olla? ... Oma Hüpikule-Hopikule töötas näitleja välja isesuguse hüpleva, põrkava kõnnaku. Ka hääl pidi olema tollaste arusaamade kohaselt midagi erilist. Tavalise lapse kombel ei tohtinud üks pall ometigi rääkida. Niisugust häälega vigurdamist ehk nn “œporgandihäält” on hiljem korduvalt taunitud. Ent tervikuna peeti Hüpik-Hopikut A. Kukepuu kui noore näitleja õnnestunud osatäitmiseks. See roll jäigi näitlejanna üheks paremaks tööks nukulaval.386 Lavastuses tegid kaasa veel H. Raa, B. Mitt, R. Kuremaa, O. Paesüld, M. Orgussaar, A. Raid ja J. Kepp.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)