NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

KUJUNEMISAASTAD (1952 – 1955)

ISESEISVA NUKUTEATRI SÜND

Teatavasti tekkis kutseline nukuteater Eestis kui sõnalavastusteatrist pärit võrse. Noorsooteatri ja hiljem ka Draamateatri juurde loodud nukutrupp moodustaski suures osas iseseisva Eesti Vabariikliku Nukuteatri esialgse tuumiku.

Hoolimata mitmestki positiivsest momendist jäi nukuteater oma Draamateatri juures töötamise teisel perioodil (s.o aastatel 1944–1951) ikkagi vaeslapseossa. Plaanimajandus viis Draamateatri lavastuste arvu aastas 8–10-le, lisaks veel noorsoo- nuku- ja vabaõhulavastused.269 Niisugune suur uuslavastuste arv aga muutis töötingimused teatris raskeks. Nukutrupil tuli küllalt sageli proove teha ka öisel ajal. Üha enam rakendati paljusid näitlejaid nukuteatri kõrvalt draamalavastustes. Nii tuli oodata draamaetenduse lõppemist, enne kui sai alustada oma proovi. Mitmekülgsus hakkas teatrile koormavaks muutuma. Nukuteatri töötingimusi ei suutnud parandada ka Estonia draamatrupi ja Draamateatri (kandis siis Uue Teatri nime) kollektiivi liitmine Tallinna Riiklikuks Draamateatriks kevadel 1949. Endiselt andis tunda nii ruumi- kui ka ajapuudus.

Aeg iseseisva riiklikul dotatsioonil töötava nukuteatri loomiseks oli küps. Eestis puudus oma lasteteater, draamateatrid ei suutnud nõudlust lastelavastuste järele rahuldada, nukuteatris aga nähti tol ajal just ja ainult lasteteatrit. 24. novembril 1951 likvideeriti Lõuna-Eesti Teater. Selle baasil loodi 1. jaanuaril 1952 tolleaegse ENSV Kunstide Valitsuse käskkirjaga nr. 449 uus teater nimetusega Eesti Vabariiklik Nukuteater. Nõukogude kultuurisüsteemis oli nukuteatril oma kindel koht ja see saigi ilmselt uue teatri loomise peamiseks eelduseks ajal, mil draamateatreid ridamisi ühendati ja suleti.

Vastloodud teater alustas oma tööd järgmises koosseisus: direktor Aleksei Juhkum (likvideeritud Lõuna-Eesti Teatri endine direktor), peanäitejuht Ferdinand Veike, kunstnik-dekoraator Raivo Laidre, akordionist-pianist Vladimir Tarkpea, lavastusala juhataja Vello Kaljumaa, näitlejad Helmut Vaag, Raivo Kuremaa, Ants Kivirähk, Aili Leetva, Lo Tui-Seliaru, Maimu Orgussaar-Martin, Made Varango-Ots ja Olaf Paesüld. Tehnilisest personalist olid ametis veel kostümeerija, elektrik, kaks lavamonteerijat ja tisler (kõik üle tulnud Draamateatrist).270 Organisatsiooniliste küsimuste lahendamise tegi Kunstide Valitsus ülesandeks Draamateatri näitlejale Ants Kivirähkile. Oskar Liigand: “œ1952. aasta 16. jaanuariks oli vastloodud nukuteatri töötajate algkoosseis A. Kivirähki poolt juba komplekteeritud. Pakutud direktori kohast ta aga keeldus. Põhjuseks oli asjaolu, et kaadri määramisel oli aluseks võetud Lõuna-Eesti Teatri s.o väikese draamateatri statuut ega oldud arvestatud nukuteatri erivajadusi, mistõttu töötajaskonna nimistust puudusid nukuteatrile nii vajalikud ametimehed nagu nukuskulptor ja nukutehnik. Vastava ala töötajatega kaadrit täiendada aga ei lubatud.” 271

Seevastu oli aga võimalik vastavalt Lõuna-Eesti Teatri näitlejakohtade arvule palgata nukuteatrisse juurde veel uusi näitlejaid. Ent nukuteatrist huvituvate näitlejate leidmine osutus küllaltki raskeks, seda enam, et enamikku Eesti sõnateatreid kimbutas tol ajal näitlejate nappus. Siiski õnnestus Kunstide Valitsuse abiga täiendada Nukuteatri truppi teistest teatritest üle toodud ja teatrialastest õppeasutustest kohale suunatud näitlejatega. Nii tulid Nukuteatrisse Oskar Liigand Viljandi Ugalast, Galina Süvalep ja Bruno Mitt Rakvere Teatrist, Johannes Kepp Estoniast, Johannes Kelder Endlast, Hella Lippasaar Lõuna-Eesti Teatrist, Evald Aavik Tallinna Teatriinstituudist, Ingrid Kasesalu (hiljem Kivirähk) ja Uno Leies Tallinna Draamateatri õppestuudiost.

Kui draamateatrist üle tulnud kaheksa näitlejat olid nukuteatri vallas juba küllalt kogenud, siis viimati nimetatuist oli selle teatriharuga tihedamalt kokku puutunud vaid Oskar Liigand. Mõne aja pärast lisandusid Nukuteatri näitlejate perre veel Riikliku Noorsooteatri nukulavastustes kaasa teinud Meta Jürgo ja Aino Raid ning kunagise Tallinna Töölisteatri tunnustatud näitlejanna Helle Raa (töötanud ka Riiklikus Noorsooteatris ja Draamateatris). Helmut Vaag aga vahetas paari kuu pärast nukunäitlejatöö estraadinäitleja omaga. Juba Draamateatris olid end nukuteatriga sidunud helilooja Vladimir Tarkpea ja kunstnik Raivo Laidre.

Kuigi Nukuteater moodustati likvideeritud Lõuna-Eesti Teatri baasil, saadi viimaselt päranduseks vaid “œkolm oma aja äraelanud väikest autobussi, veoauto, mõned bürooesemed ja üpris suur rahaline võlakoorem” .272 Draamateatri panus uuele teatrile oli hoopiski väärtuslikum. Sealt saadi kaasa kõik nukulavastused koos lavatehnilise varustuse ja nukkudega ning näitlejad, kes iseseisva Nukuteatri esimestes etendustes kaasa mängisid.

Esimese etendusena mängiti 1952. aasta 2. jaanuari hommikul kell 10.00 nääritükiks kavandatud S. Maršaki “œTare-tarekest” . Näärivana osas tegi kaasa F. Veike, Jänkuna esines elavplaanis S. Reek ja nukkudega mängis ka H. Vaag. 2.–10. jaanuarini mängitigi Draamateatrilt üle võetud lavastusi “œTare-tareke” ja “œPõrsake Nahv-Nahv ” . Kuna teatril endal statsionaar puudus, siis anti etendusi tolleaegses Jaan Tombi nimelises Kultuuripalees Pikal tänaval. Draamateatrist võeti kaasa veel “œTibatilluke ja pääsuke” , “œTalumatu elevandipoeg” ja “œIvan, talupoja poeg ” .

Esialgu sai Nukuteater oma käsutusse ainult ühe väikese ruumi Draamateatri majas, mis varem oli kuulunud Draamateatri nukutrupile. Etendusi anti vastavalt võimalusele nii Draamateatris kui ka Estonias.273 Kuigi Nukuteatri asukohaks oli määratud Tallinna linn, tuli tal teenindada kogu vabariigi lapsi. Suur osa etenduste koguarvust antigi just maakondades, lisaks ka Tallinna koolides. 1952. a anti Nukuteatrile mõned toad praegu Teatri- ja Muusikamuuseumile kuuluvas, tol ajal aga täiesti tühjana seisnud hoones.

1953. a direktori ametisse määratud Harald Tomson meenutab: “œEsialgu oli meil ainult kaks ruumikest praeguses Teatri- ja Muusikamuuseumi majas. Külmad ja kütmata. Aga ei saanudki kütta, sest keskkütte peal nad olid, ahjusid ei olnud, aga keskkütte süsteem ei töötanud korralikult. Proovisaali seal ei olnud. Seda otsisime, kust saime. Tihtipeale me ei teadnudki, kus järgmisel päeval proov toimub. Ja see olukord kestis niikaua, kuni me 1953. aasta sügise poole saime ministeeriumiga niisugusele kokkuleppele, et “œEstonia” teatri Pärnu mnt. poolsele küljele meile eraldati neli ruumikest. Neist ühte saime kasutada töökojana ja teist kunstniku tööruumina. Natuke suuremat ruumi (umbes 20 ruutmeetrit) me kasutasime hädapäraste proovide tegemiseks. Ja siis üks ruum jäi meil administratsiooni jaoks. Seal olin mina, lavastusala juhataja ja peanäitejuht. Nii me siis töötasime kuni 1954. aastani.” 274 Seega siis vaevas ruumiprobleem Eesti Riiklikku Nukuteatrit tema alguspäevadest peale ligi neli aastakümmet. Niisugune olmeline kitsikus ei saanud jätta mõju avaldamata teatri loomingulisele poolele, repertuaari valikule, lavastuste kunstilisele tasemele.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)