NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
I osa. Algus

EESTI DRAAMATEATRI NUKUTRUPP (1936 – 1944)

ALGUPÄRANE NUKUSERIAAL

Nii V. Mettus kui ka A. Adson juhtisid nukutrupi tähelepanu vajadusele “œkäiku panna seeriamängud” , st järjega lavastused, kus oleks rida läbivaid tegelasi, laste lemmikuid, kes rändaksid ühest lavastusest teise ja kelle uusi seiklusi väike vaataja juba enne eesriide kerkimist kannatamatusega ootaks. Eeskujuks toodi siinkohal ära prof. Skupa Spejblit, Hurvíneki ja nende koera, aga ka meie O. Lutsu Tootsi-lugude tegelasi. Vajaduse niisuguste seeriatükkide järele tingis ka asjaolu, et iga lavastuse jaoks paljude uute nukkude valmistamine osutus liiga kulukaks.

Draamateater: ā€œVarastatud unenƤguā€¯ (G. HelbemƤe, 1938). Tegelaskond.Nii jõudsidki juba 1938. a lavale esimesed näidendid Tiiu, Antsu ja Pauka seeriast: G. Helbemäe algupärandid “œVarastatud unenägu” ja “œVäikesed rändurid” . Need olid juba täispikad nukunäidendid. Mõlemad nukulood lavastasid L. Kalmet ja V. Alev kahasse. Lavastustes tegi kaasa peaaegu kogu tolleaegne nukutrupp: O. Ungvere, M. Orgussaar, A. Talvi, A. Engelberg, E. Meil, V. Alev, R. Kalk, O. Liigand, L. Martin ja O. Seliaru. Neist viimane vabastati draamalava näitleja kohustustest ja ta spetsialiseerus puht nukuteatri-alasele tööle. Oskar Seliaru võib lugeda esimeseks eesti nukutehnikuks. Tema ülesandeks oli nukkude kokkumonteerimine ja niidistamine.

“œNimetatud lavastustes kasutati Tšehhoslovakkiast ostetud või kingiks saadud nukke kõrvuti meil Riigi Kunsttööstuskoolis M. Rohlini ja A. Koorti poolt valmistatud nukkudega, kusjuures tšehhi marionetid olid neile eeskujuks. Võeti kasutusele ka tšehhide marioneti liigutamise hargid, mis olid mugavamad ja peaasi – nukk reageeris selle hargile seatud niidistiku liigutamisele palju kuulekamalt ja täpsemalt.” 89

Läbivaks trioks nendes lavastustes nagu ka mitmes edaspidiseski olid Tiiu, Ants ja Pauka, keda kehastasid vastavalt O. Ungvere, M. Orgussaar või A. Talvi ja V. Alev. Ants oli Tšehhist toodud nukk, Tiiu ja Pauka olid siin tehtud. Neist enam õnnestunud oli koer Pauka, tinglikult kujundatud valge-mustakirju karvane ja hästi liikuv koeranäss.

Neis lavastustes sai L. Kalmet jätkuvalt rakendada oma välismaareisilt saadud kogemusi ning võtteid. Jätkati nukkude käsitsemise õppimist, mis senistes etendustes oli veel väga kaugel täiusest.

Draamateater: ā€œVarastatud unenƤguā€¯ (G. HelbemƤe, 1938). Stseen lavastusest (1).Kuigi “œVarastatud unenäos” oli nukkude liikumine “œikkagi veel äärmiselt algeline” 90, olid seal tehnilised edusammud juba märgatavad. Lavastuse arvustajad R. Kangro-Pool ja V. Mettus märkisid nukutüki suurima õnnestumisena kujunduslikku külge. ” Siin olid pildid tõesti kui muinasjutt täis värvi-ilu ja täis põnevuse tunglemist. Mainime siin haruldast veepõhja stseeni, kus jõesügavuste illusioon oli täiuslik. Või mainime stseeni laevast tormisel merel. See ju otse rabas oma dramaatilisusega! Koomilise üllatuse saime, kui nukud nagu vähjad võitlesid tohutu suure kaluriga.” 91 Kalurit mängis näitleja elavplaanis. Nii saavutati huvitav kontrast väikeste nukkude ja suure kalamehe vahel. Väga efektselt mõjusid endast liblikaid välja saatvad säravad lilled. See, et nukulavastuse kujundamisel ei säästetud ei vaeva ega aega, kõneleb sellest, kui tõsiselt ja südamega võttis tollane Draamateater oma nukuteatrit.

Draamateater: ā€œVarastatud unenƤguā€¯ (G. HelbemƤe, 1938). Stseen lavastusest (2).Ka G. Helbemäe näidendit pidasid tolleaegsed kriitikud õnnestunuks. “œVarastatud unenägu” kõneles sellest, kuidas väikeselt Tiiult varastati unenägu ja kuidas ta siis seda koos oma sõbra Antsu ja koerakese Paukaga otsima läks. Lavastuse lõpuks selgub, et kogu see unenäo otsimine osutus ka ise ainult unenäoks. R. Kangro-Poolile meeldis “œsee kodune südamlikkus, mille Helbemäe oli pannud oma nukkude-maailma” . Ta kirjutas: “œSee oli tükk tõelisuseks saanud fantastikat ja nii peabki olema, kui tahame olla osasaamises fantastikast.” 92 Nukulavastuse puudujääkidena märkisid mõlemad arvustajad “œseda närvidele käivat kiunumist” näitlejate kõnes, millega tolleaegsete nukuteatri näitejuhtide arvates iseloomustatakse lastehääli.93 Niisugune hääle moonutamine ja lapse hääle tehislik jäljendamine muutsid kogu kõne kramplikuks ning ebasiiraks, osa tegelaste kõnest läks aga hoopiski kaduma. Märgiti vajadust suurendada nukulavastustes tegevuse osa ning vältida liigset kõnelemist. Siiski oli “œVarastatud unenägu” võrreldes varasemate nukulavastustega suur samm edasi.

Draamateater: ā€œVarastatud unenƤguā€¯ (G. HelbemƤe, 1938). Stseen lavastusest (3). “œVäikesed rändurid” oli kirjutatud “œVarastatud unenäo” järjena. Vaatamata sellele olid need lood süžeeliselt täiesti omaette võetavad. Etenduse algul vaatasid nukulapsed Ants ja Tiiu gloobust ja arvasid, et oleks kena matkata mööda maakera. Äkki ilmuv gloobusemehike täitis nende soovi ja algaski reis läbi paljude maade – Hollandi, Å veitsi, Aafrika, India, Jaapani, Hiina ja lõpuks veel kaugele Põhja eskimote juurde kuni jõululaupäevase koju tagasi jõudmiseni.94 Neis maades elasid Ants, Tiiu ja Pauka läbi elamusrikkaid sündmusi: sattusid Hollandis veskitiibade külge, nägid Hollandi rahvatantse ja laulsid kauneid eesti laule, Å veitsis jäid suure šveitsi juustu ratta sisse kinni, Aafrikas tuli aga Antsul ja Tiiul “œläbi elada näidendi põnevaim seiklus, võitlus ehtsa lõviga ja võimalus neegrite patta sattuda, millisest ohust väikesed rändurid aga vana truu Pauka päästab” .95 Veel võis näidendis näha Jaapani kaunitari ja kohutavat lohet, sattuda India templi laulvale trepile, näha fakiiri imetegusid ning sõita Hiina rikšal ja imevaibal. Ning lõpuks näha ka kauge põhja kauneid virmalisi ja eskimote jäässe ehitatud elamuid. Kui väikesed rändurid viimaks pikalt reisilt koju tagasi jõudsid, ootas neid ees kaunis jõulupuu armsa jõuluvanaga.96

Draamateater: ā€œVƤikesed rƤnduridā€¯ (G. HelbemƤe, 1938). Stseen lavastusest.Tavaks oli saanud, et enne Tallinna publiku ette tulekut anti etendusi maarajoonides ja väiksemates linnades. “œVäikeste rändurite” esietendus toimus 2. detsembril Viljandis. Juba samal päeval võis kohalikust ajalehest Sakala lugeda selle kohta lühiarvustust. Ilmselt ei olnud lavastus siis veel päris valmis, sest Sakala arvustaja täheldas “œVäikeste rändurite” allajäämist “œVarastatud unenäole” nii kirjanduslikust kui ka lavastuslikust küljest. “œJuba näidend iseenesest oli ebaühtlane ja kunstlikult külgepoogitud oli ülirohkete /.../ jõululaulude laulmine lõpuks. Tundus aga ka, et nii lavastaja kui dekoraator olid seekord oma ülesandeid võtnud kergemalt ja ka üldine nukukäsitlus tundus kuidagi hooletum kui “œVarastatud unenäo” lavastuses. /.../ Mõni nukk (päälegi tantsijatar!) näiteks ei liigutanud üldse jalgu.” 97

A. Adsoni, V. Mettuse ja E. Triigi Tallinna esietenduse põhjal kirjutatud arvustused olid juba valdavalt kiitvad. Esietendust saatnud rohkete tehniliste viperuste kiuste pidas Päevalehe arvustaja V. Mettus “œVäikesi rändureid” nukuteatri seni kõige õnnestunumaks eeskavaks: “œ“œVäikestes rändurites” ei ole ühtegi liigset sõna, seletusi, mälestusi või tagasivaateid. Kogu aeg on liikumist ja tegevust ning teksti parajal määral. /.../ Kui ainult tehniline külg, nukkude ja nende liikumise ning liigutuste valitsemine areneks veidi kiiremas tempos!“œ98 Ka A. Adson märkis, et edusammud meie nukuteatris olid märgatavad. Temagi soovis, et nukud muutuksid elavamaks, liikuvamaks ja loomulikumaks, ning soovitas otsida võimalust nukuniitide nähtavuse kahandamiseks.99

Olli Ungvere“œVäikeste rändurite” üks peaosaline Olli Ungvere: “œMinu Tiiu oli väga hää iseloomujoontega, väga leplik, selline väike habras armas lüüriline tütarlaps. Ta imestas kõige üle väga ja hüüdis ikka “œVaata! Vaata!” . Tiiu pani kõike tähele. Oli väga terane. Ja laulis. Ta laulis lilledele, lindudele ja loomadele. Laulis “œJaaniuss, jaaniuss” . See laul oli ühe Dvořaki humoreski motiividel. Tiiu nukk iseenesest oli umbes 0,5 m pikk. Ega nukud meil siis väga suured ei olnud. Aga neid metsavaime, neid oli suuri ka, suurte habemetega ja pikad mantlid olid neil seljas. Igal tegelasel oli oma karakter, see pidi peituma nuku välimuses. Tiiu oli niisugune lüüriline, Ants oli jälle võimukas. Aga karvane koerake Pauka oli laste lemmik – see, kes hädaohtudest nukulaval esimesena oma haukumisega signaliseeris. Olime kolm rändurit. Tiiu oli väga ilus nukk ja imestunud näoga. See nägu väljendas Tiiule omast uudishimu. Minule see nukk väga meeldis. Ta sai mulle väga omaseks ja armsaks.” 100

 

 

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)