EESTI DRAAMATEATRI NUKUTRUPP (1936 – 1944)
ÕPITU REALISEERIMINE PRAKTIKAS
Esimene Tšehhi sõidule järgnenud esietendus leidis aset 12.
septembril 1937. L. Kalmet kirjutas: “Jätsime algul suuremad
lavastused paremateks aegadeks ja alustasime üksikute detailide
ning stseenikeste õppimisega.” 81 Publiku ette jõudis nukulavastus, mis koosnes
kolmest lühinäidendist: A. Laabuse loomade komöödia ühes vaatuses “Pauka” ,
A. Piirikivi valmi dramatiseering ühes pildis
“Viisk,
põis ja õlekõrs” ja H. Vaksi pilte tsirkusest ühes jaos “Tsirkus” .
Selle lavaletoomisega olid ametis lavastajad L. Kalmet ja H. Vaks,
kunstnik P. Raudvee, muusikaline kujundaja V. Jakobson. Näitlejatena tegid kaasa Aino Talvi, Voldemar Alev, Oskar Seliaru, Ruudu Kalk, Oskar Liigand ja Leo Martin. Sellest lavastusest alustas oma teatriteed
V. Alevi väike humoorikas ja väga liikuv koerake Pauka, kellest
sai tänu näitleja meisterlikule esitusele laste lemmik läbi
mitme lavastuse.
Silmas pidades hõlpsamat
transporditavust, võeti Draamateatris (1937. a nimetati
Draamastuudio teater Eesti Draamateatriks) Skupa eeskujul kasutusele madalam lava ning vastavalt
sellele ka lühemad niitide pikkused.
Suurt tähelepanu pöörati visuaalsele küljele ja publiku
etenduse-eelsele häälestusele. L. Kalmet: ” Need, kes sisenesid
saali, kuhu meie lava oli üles seatud, nägid kollasest läikivast
siidist eesriiet. See materjal võttis valgustamisel kergesti
mitmesuguseid toone vastu. Enne etenduse algust lasksime eesriidele
tavaliselt terava valgusvihu ning muutsime siis valitud muusika
taustal mõningal määral selle värvivarjundit. Nõnda
kontsentreerisime ning teritasime vaataja tähelepanu. Kogu
ettevalmistuse tähtsus seisis selles, et tekitada illusiooni:
eesriide avanedes tundusid nukud ning esemed laval palju suuremad,
kui tegelikult olid.“82
1937. a teinegi lavastus koosnes
kolmest lühinäidendist: A. Kivikase dramatiseeringud “Reis ümber
toa” (F. Avenariuse järgi) ja “Lillehaldjad”
(hiina muinasjutu ainetel) ning G. Helbemäe “Mänguasjade
mäss” . Lavastajana debüteeris V. Alev ja kunstnikuna
U. Martin, kes kujundas lava. Nukud kavandas M.
Rohlin-Adojaan, muusikaliselt kujundas V. Jakobson. Näitlejatest
tegid kaasa S. Reek, A. Engelberg, O. Ungvere, V. Alev, O. Liigand, R. Kalk ja O. Seliaru.
Kriitika hindas seda lavastust eelnevast L. Kalmeti lavastusest
nõrgemaks. V. Alevi lavastust peeti staatilisemaks: lavalist
liikumist oli vähe, seevastu teksti palju. Tekstis täheldati
liialt palju “kas minevikku ulatuvaid või kõiksugu õpetavaid
seletusi” .83 Edasiminekut võis märgata nukukujunduses. Nukkude
lavaline liikumine aga jättis ikkagi soovida. Küllap olid siin
üheks põhjuseks ka kehvad harjutamistingimused. Tihti langesid
suure lava ja nukutüki prooviajad ühte ning nukunäitlejad pidid
ajama läbi juhusliku väikese toaga. Pealegi tegid näitlejad
nukuetendust ikkagi oma põhitöö, st suure lava rollide kõrvalt.
Seega oli nende koormus kahekordne. Lisandusid
veel pikad kurnavad ringreisid. Aega nukumängu harjutamiseks ei
jätkunud piisavalt.84 Dramaturg A. Kivikas võrdles marionettnukkude
mängitamist viiulimänguga, mis nõuab alalist harjutamist,
“virtuositeeti” käerandmetes ja sõrmedes.85
““Teate, palju kergem on mängida laval, kui nende nukkudega
jännata,” tunnistab Salme Reek pärast üht “Reisi ümber
toa” etendust, kus näitleja kõneles ja juhtis vallatut poissi
Jassi ja ennast täis veekarahvini. “Tuleb alati olla valmis
igasugustele ootamatustele. Näiteks praegugi juhtus, et nöörid,
mis olid ühendatud vooditega ja mis pidid hoolitsema selle eest,
et tekk kataks õigel ajal Jassi, läksid keerdu ja Jass pidi
peaaegu jääma tekist ilma. Olukorra päästmiseks hüüdsin
väljaspool ettenähtud teksti: “Ma ei tahagi tekki!” Viimaks
saadi Jass ometi kuidagimoodi teki alla.” ” 86
Õnnestunuks ei saanud pidada ka mainitud lühinäidendite
kokkusobitamist ühte kavasse. Väikestele vaatajatele igavamaks
osutus sisult moraliseeriv “Reis ümber toa” . Kõiksugu asjade
päritolu seletamine läks lastele õige pea igavaks või, nagu
üks väike pealtvaataja ütles, “toolid kõnelesid liiga
palju” . V. Mettus oma arvustuses märkis, et “laste õpetamine
nukuteatri kaudu on väga hästi mõeldav, aga see peab sündima
kaudselt ja mitte nii kuivalt, nagu me seda nägime “Reisis
ümber toa.” ” 87
Kolmest lühinäidendist huvitavaimaks osutus hiina lugu
“Lillehaldjad” , kus pilku püüdsid kirevast siidist
riietes lillehaldjate ja lehvivate juuste ja riietega tuuleemandate
tantsud. “Mänguasjade mäss” , mille kuuldemängust seadis
nukuteatri jaoks V. Alev, viis vaataja mänguasjade maailma.
Elavaks oli saanud seinal silmi pilgutav vana kell, tantsis kloun,
marssisid rühmades tinasõdurid. Väike tont aga ronis üle lava
ja purskas sädemeid. Seal oli ka S. Reegi Miki-Hiir, kes koos O.
Ungvere Nuku ja V. Alevi Tolaga “kuulus eeskava “elusamate”
tegelaste hulka” .88
|