NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
I osa. Algus

EESTI DRAAMATEATRI NUKUTRUPP (1936 – 1944)

Draamateater: ā€œPaukaā€¯ (A. Laabus, 1937). Stseen lavastusest.ÕPITU REALISEERIMINE PRAKTIKAS

Esimene Tšehhi sõidule järgnenud esietendus leidis aset 12. septembril 1937. L. Kalmet kirjutas: “œJätsime algul suuremad lavastused paremateks aegadeks ja alustasime üksikute detailide ning stseenikeste õppimisega.” 81 Publiku ette jõudis nukulavastus, mis koosnes kolmest lühinäidendist: A. Laabuse loomade komöödia ühes vaatuses “œPauka” , A. Piirikivi valmi dramatiseering ühes pildis “œViisk, põis ja õlekõrs” ja H. Vaksi pilte tsirkusest ühes jaos “œTsirkus” . Selle lavaletoomisega olid ametis lavastajad L. Kalmet ja H. Vaks, kunstnik P. Raudvee, muusikaline kujundaja V. Jakobson. Näitlejatena tegid kaasa Aino Talvi, Voldemar Alev, Oskar Seliaru, Ruudu Kalk, Oskar Liigand ja Leo Martin. Sellest lavastusest alustas oma teatriteed V. Alevi väike humoorikas ja väga liikuv koerake Pauka, kellest sai tänu näitleja meisterlikule esitusele laste lemmik läbi mitme lavastuse.

Draamateater: ā€œTsirkusā€¯ (H. Vaks, 1937). Stseen lavastusest (1).Silmas pidades hõlpsamat transporditavust, võeti Draamateatris (1937. a nimetati Draamastuudio teater Eesti Draamateatriks) Skupa eeskujul kasutusele madalam lava ning vastavalt sellele ka lühemad niitide pikkused.

Suurt tähelepanu pöörati visuaalsele küljele ja publiku etenduse-eelsele häälestusele. L. Kalmet: ” Need, kes sisenesid saali, kuhu meie lava oli üles seatud, nägid kollasest läikivast siidist eesriiet. See materjal võttis valgustamisel kergesti mitmesuguseid toone vastu. Enne etenduse algust lasksime eesriidele tavaliselt terava valgusvihu ning muutsime siis valitud muusika taustal mõningal määral selle värvivarjundit. Nõnda kontsentreerisime ning teritasime vaataja tähelepanu. Kogu ettevalmistuse tähtsus seisis selles, et tekitada illusiooni: eesriide avanedes tundusid nukud ning esemed laval palju suuremad, kui tegelikult olid.“œ82

Draamateater: ā€œTsirkusā€¯ (H. Vaks, 1937). Stseen lavastusest (2).1937. a teinegi lavastus koosnes kolmest lühinäidendist: A. Kivikase dramatiseeringud “œReis ümber toa” (F. Avenariuse järgi) ja “œLillehaldjad” (hiina muinasjutu ainetel) ning G. Helbemäe “œMänguasjade mäss” . Lavastajana debüteeris V. Alev ja kunstnikuna U. Martin, kes kujundas lava. Nukud kavandas M. Rohlin-Adojaan, muusikaliselt kujundas V. Jakobson. Näitlejatest tegid kaasa S. Reek, A. Engelberg, O. Ungvere, V. Alev, O. Liigand, R. Kalk ja O. Seliaru.

Kriitika hindas seda lavastust eelnevast L. Kalmeti lavastusest nõrgemaks. V. Alevi lavastust peeti staatilisemaks: lavalist liikumist oli vähe, seevastu teksti palju. Tekstis täheldati liialt palju “œkas minevikku ulatuvaid või kõiksugu õpetavaid seletusi” .83 Edasiminekut võis märgata nukukujunduses. Nukkude lavaline liikumine aga jättis ikkagi soovida. Küllap olid siin üheks põhjuseks ka kehvad harjutamistingimused. Tihti langesid suure lava ja nukutüki prooviajad ühte ning nukunäitlejad pidid ajama läbi juhusliku väikese toaga. Pealegi tegid näitlejad nukuetendust ikkagi oma põhitöö, st suure lava rollide kõrvalt. Salme ReekSeega oli nende koormus kahekordne. Lisandusid veel pikad kurnavad ringreisid. Aega nukumängu harjutamiseks ei jätkunud piisavalt.84 Dramaturg A. Kivikas võrdles marionettnukkude mängitamist viiulimänguga, mis nõuab alalist harjutamist, “œvirtuositeeti” käerandmetes ja sõrmedes.85

“œ“œTeate, palju kergem on mängida laval, kui nende nukkudega jännata,” tunnistab Salme Reek pärast üht “œReisi ümber toa” etendust, kus näitleja kõneles ja juhtis vallatut poissi Jassi ja ennast täis veekarahvini. “œTuleb alati olla valmis igasugustele ootamatustele. Näiteks praegugi juhtus, et nöörid, mis olid ühendatud vooditega ja mis pidid hoolitsema selle eest, et tekk kataks õigel ajal Jassi, läksid keerdu ja Jass pidi peaaegu jääma tekist ilma. Olukorra päästmiseks hüüdsin väljaspool ettenähtud teksti: “œMa ei tahagi tekki!” Viimaks saadi Jass ometi kuidagimoodi teki alla.” ” 86

Õnnestunuks ei saanud pidada ka mainitud lühinäidendite kokkusobitamist ühte kavasse. Väikestele vaatajatele igavamaks osutus sisult moraliseeriv “œReis ümber toa” . Kõiksugu asjade päritolu seletamine läks lastele õige pea igavaks või, nagu üks väike pealtvaataja ütles, “œtoolid kõnelesid liiga palju” . V. Mettus oma arvustuses märkis, et “œlaste õpetamine nukuteatri kaudu on väga hästi mõeldav, aga see peab sündima kaudselt ja mitte nii kuivalt, nagu me seda nägime “œReisis ümber toa.” ” 87

Kolmest lühinäidendist huvitavaimaks osutus hiina lugu “œLillehaldjad” , kus pilku püüdsid kirevast siidist riietes lillehaldjate ja lehvivate juuste ja riietega tuuleemandate tantsud. “œMänguasjade mäss” , mille kuuldemängust seadis nukuteatri jaoks V. Alev, viis vaataja mänguasjade maailma. Elavaks oli saanud seinal silmi pilgutav vana kell, tantsis kloun, marssisid rühmades tinasõdurid. Väike tont aga ronis üle lava ja purskas sädemeid. Seal oli ka S. Reegi Miki-Hiir, kes koos O. Ungvere Nuku ja V. Alevi Tolaga “œkuulus eeskava “œelusamate” tegelaste hulka” .88

Draamateater: ā€œLillehaldjadā€¯ (A. Kivikas, 1937). Stseen lavastusest.
Draamateater: ā€œMƤnguasjade mƤssā€¯ (G. HelbemƤe, 1937). Stseen lavastusest.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)