NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
I osa. Algus

EESTI DRAAMATEATRI NUKUTRUPP (1936 – 1944)

EESTI KUTSELISE NUKUTEATRI LOOMINE

1930-ndate aastate lõpus oli Eestimaal välja kujunenud euroopalike traditsioonidega rahvuskultuur. Tähtsat osa etendas selles rahvuslik teater. Erilist tähelepanu pöörati tulevase vaataja kasvatamisele lasteetenduste kaudu. Lasteetendused Draamastuudio teatris paistsid silma poeetilisuse ja stiilsusega. “œKõik see paneb aluse spetsiaalse alajaotuse tekkimisele teatri juurde 1935-ndast aastast: Draamastuudio Noorsooteatrile, kes omakorda hakkab arendama Eestis seni vähe tuntud nukulavastusi.” 63 Draamastuudio teater leidis endale tänuliku auditooriumi väikelinnades ja maal. Ent ringreisid noorsoo- ja lasteetendustega lõppesid enamasti puudujääkidega, sest kulud olid suured.

“œSkupa nukuteatri külaskäik ning selle edu meie rahva hulgas viis mõttele teha nukumänguga laste- ja noorsooetendused maapublikule kättesaadavaks,” meenutab O. Liigand. 64 Niisiis tingis nukuteatri tekke Eestimaal peaasjalikult noorsoo vajadus lasteetenduste järele. PƤƤren RaudveeNukuteatrile hakatakse vaatama kui lasteteatrile ja see jääb nii aastakümneteks. Kuigi maailmapraktikas ei olnud nukuteater kaugeltki ainult lasteteater.

Koostöös kunstnik Päären Raudveega võttis kutselise nukuteatri ettevalmistamise raskused oma õlule Draamastuudio teatri juht Leo Kalmet. “œKaasavaraks” oli tal sõnalavastusteatrist saadud näitleja-, lavastaja- ja kunstnikupagas ning eeskujuna ja innustajana kuulus Tšehhi nukuteater. Paraku ei reetnud prof. Skupa eestlastele oma teatritegemise saladust ega lubanud ka külalisetenduste aegu Estonias lähemalt tutvuda oma teatri kulissidetagusega.

Kuigi professionaalsete teatrimeeste Eduard Lembergi (Lemmiste) ja Herbert Tamme lõpule viimata jäänud töö “œPisuhänna” väljatoomiseks nukulaval ja August Libliku ning Poska-Siirakute poolprofessionaalsed nukuteatrid, samuti Alla Orava dekoratiivnukud olid loonud soodsa pinnase Eesti kutselise nukuteatri tekkeks, osutus nukuteatri loomise mõtte praktiline teostus väga raskeks. Puudus vastava ettevalmistusega kaader peale Sam  ja Helma Siiraku.65 Draamanäitlejatest moodustatud nukutrupp pidi alustama nukumängu AB-st.

Esialgseks katseks palus Leo Kalmet Taavet Poskal kirjutada väheste tegelastega lühinäidend, et saaks nukumängu proovima hakata. Paari päevaga valmiski Poskal Leo Kalmetühevaatuseline kolme tegelasega laulumänguke “œMöldri mälestused” . T. Poska on meenutanud selle sisu: “œSelle pildina ma olin kavandanud veski, et oleks laval pidevat liikumist. Möldri õues talitab ta emand, samas mängib poeg kitarri. Nende vahel on ka kõnelusi. Siis tuleb veski poolt jahuse põlle ja mütsiga mölder, kel on hallid juuksed. Ta istub pakule puhkama ja siis nad räägivad sääl omi nooruspäevade mälestusi.” 66 Et möldripere õu asus mere ääres, siis võis tegevuse ajal näha merel ka laeva. Mälestuste heietamisega see primitiivse süžeega lugu lõppeski. Ent “œMöldri mälestused” oli just paras pala esimeseks nukuteatrialaseks õppetunniks. Marionettnukud oli valmistanud treial Holts (kunstnik Uko Halla isa), kellele tehnilistes küsimustes oli abiks Siirakute abielupaar. Esimestes lavastustes kasutati samuti mõningaid A. Libliku pärijatelt omandatud nukke. Et nukumänguga tegelemine ka majanduslikult võimalikuks saaks, määras Draamateatri ühingu juhatus 1936. a kevadel nukuteatrialasteks katseteks ja eeltöödeks teatrijuht L. Kalmeti käsutusse väikese krediidi.67

L. Kalmet kirjeldab oma mälestusteraamatus nukumängu esimesi proove: “œNukud käivitusid niitide abil, mida tuli ühe nuku kohta paarkümmend. Niidid olid ühte otsa pidi kinnitatud nuku “œihuliikmete” , teist otsa pidi puupulkade külge, mis kujutasid endast näitleja käes nukujuhtimise instrumente. Nukud olid puust ning selle tõttu väga Draamateater: ā€œMƶldri mƤlestusedā€¯ (T. Poska, 1936). Stseen lavastusest.rasked. Selgus, et nende käivitamine nõuab suurt vilumust, külma närvi ja tugevat kontsentratsioonivõimet. Niidid kippusid dekoratsioonide taha kinni jääma ja sassi minema ning nende harutamine tekitas mängu sisse pause. Oh neid kirumisi siis! Veelgi keerukamaks tegi asja, et juurde tuli kombineerida tekst ning see tegevusega “œsünkroniseerida” . Näitejuhina tegutsesin mina, kuigi olin sellel alal, nagu teisedki algajad, väga kohmetu.” 68

Selleks nn päristükiks valiti juba keerulisema süžeega O. Lutsu “œNukitsamehe” instseneering. Pärast neljakuist katsetuste ja harjutuste perioodi otsustati selgeksõpitud palad publiku peal “œära proovida” . Katseks saadeti need incognito väikesele ringreisile. Hoolimata mõningatest tehnilistest puudustest tekitasid katseetendused publiku hulgas elavat vastukaja. Paari nädala pärast oli ilmne, et nukuteatrist kujuneb Draamastuudio teatri uus tegevusala. Nüüd julgeti oma algatusega välja tulla ka ühingu juhatuse ja teiste näitlejate ees. “œJuhatus otsustas võtta Draamateater: ā€œNukitsameesā€¯ (O. Luts, 1936). Stseen lavastusest (1).ürituse teatri programmi ja asuda selle edasiarendamisele.” 69 Draamastuudio juhatus määras selleks omalt poolt ka vastavad summad.

Avalik esietendus toimus 20. detsembril 1936 Saksa teatri laval. Nukuetenduste tarvis oli ehitatud nukulava kuldkollase eesriidega ja P. Raudvee kenade lavapiltidega.70 Põhitükile “œNukitsamees” mängiti sissejuhatuseks T. Poska “œMöldri mälestusi” . Mõlemad näidendid lavastas Leo Kalmet. Inspitsiendi kohuseid täitis Ruudu Kalk. Näitlejatena mängisid “œMöldri mälestustes” Voldemar Alev – mölder, Aino Talvi – tema naine, Salme Reek – nende poeg. “œNukitsamehes” mängisid Voldemar Alev – vanaisa ja vanaätt, Salme Reek – Iti, Aino Talvi – Kusti, Helma Siirak – Metsamoor, Sam Siirak – Tölpa ja Nukitsamees, Oskar Liigand – Mõhk.

Draamateater: ā€œNukitsameesā€¯ (O. Luts, 1936). Stseen lavastusest (2).Esietenduse eel ilmusid peaaegu kõigi Tallinna ajalehtede veergudel nukuteatrit reklaamivad artiklid koos fotodega lavastusest. Nii lehtedes kui kavalehel kirjutati nukuteatri tutvustuseks: “œNukuteater ei ole mitte tänapäeva leiutis. Meil ei ole seni seda ala peaaegu sugugi harrastatud, kuid Lääne-Euroopas on see juba õige vanasti harrastatav näitekunstiharu ja tänapäeval õige levinud paljudes maades. Nukuetendused olid alul õige primitiivsed, kuid viimasel ajal on need Lääne-Euroopa maades tehniliselt niivõrd täienenud, et võivad kunstiliste saavutustega võistelda isegi tavalise teatriga.” 71 Ja edasi: “œAinult seda peab rõhutama, et ka nukuteatriga võib saavutada täieliku ja omapärase kunstilise naudingu, nagu meie oleme võinud veenduda, jälgides Tšehhoslovakkia parima nukuteatri võõrusetendust.

Draamastuudio teatri juhid, jõudes veendumisele, et meie teatrielus on sel alal tühimik, otsustasid katsetada selle alaga, et jõuda selgusele, kas on meie oludes kunstitasemel seisev nukuteater teostatav.” 72

Esimene nukulavastus pälvis kohe elava tähelepanu ja nii publiku kui ka kriitika soosiva suhtumise. Tolleaegsed nimekad teatrikriitikud nagu Rasmus Kangro-Pool, Voldemar Mettus, Leo Soonpää jt reageerisid julgustavalt. Esietendusjärgsed arvustused ilmusid tol ajal väga operatiivselt. Esimesele nukuetendusele ilmus juba järgneval päeval ajalehes Päevaleht V. Mettuse arvustus. Seal kirjutatakse muu hulgas järgmist: “œKui arvestada seda, et meie nukuteater astus alles oma esimesi samme, siis ei tohigi meid üllatada see, et nukkude liikumine on esialgu veel väga primitiivne, mõjudes sageli ka ebaesteetselt ja liig ebaloomulikult seal, kus ta peaks olema loomulik. Kuid paremate tagajärgede saavutamine nõuab palju praktikat ja muidugi põhjalikku tutvumist juba olemasolevate (välismaa) heade nukuteatritega. Kiitma peab tegelaskonna indu, millega L. Kalmeti juhatusel seni on tööd tehtud. Iseäranis “œNukitsamees” huvitas lapsi ja koomiline nimiosaline ise sai publiku lemmikuks. Aino TalviKahjuks läks Metsamoori tekstist palju kaduma – miks, seda on saalisistujal raske kindlaks teha. Parim diktsioon on üldiselt Aino Talvil.” 73

Esimesest nukulavastusest on kirjutatud ka ajalehes Tallinna Post: ” Nukuteater on lõbus vaadata ka täisealistel. Pisikesel laval käivad, tantsivad ja kummardavad kentsakate, kohmakate liigutustega nukud-tegelased, laulavad või kõnelevad suud maigutades ja saavad hakkama tegude ja trikkidega, mis inimesel laval käib ülejõu /.../. Nuku mängitamine nõuab suurt vilumust. Peab teadma kui palju peab pingutama niiti, et möldripoisi käeliikumine näiteks annaks edasi kitarrimängu mulje. Või et vana mölder ei käiks liig kõveras jalgadega /.../. Kõik see töö nõuab proovidel palju peamurdmist ja harjutamist. “œRohkem liikumist oleks tarvis,“œ arvab Draamastuudio direktor Kalmet peale etendust Raua tänava algkoolis. ” Tants peab näiteks minema suure hooga.“œ” 74

Ka lavakunsti ja -kirjanduse ajakirja Teater 1936. a detsembrikuu numbris leidis draamastuudiolaste tulemusrikas töö äramärkimist: “œNäitlejad on selle lühikese ajaga võrdlemisi osavalt õppinud tehniliselt nukke käsitama ja on eeldusi, et nad viimistlemise teel õige pea suudavad nukumängu viia nõutavale kunstilisele tasemele. Publiku elav ja pooldav reageerimine senistele nukuetendustele ja senised töötulemused annavad julgust selle ala edasiarendamiseks. Esimesele katsele järgnevalt tahab Draamastuudio teater Noorsooteatri eriharuna järjekindlalt hakata andma nukulavastusi, neid kordkorralt tehniliselt täiendades ja nende kunstilist taset tõstes.” 75

Näitleja Oskar Liigand on meenutanud oma esimest vahetut kokkupuudet nukuteatri köögipoolega: “œEsimeseks rolliks nukulaval oli mul Mõhk “œNukitsamehest” . Esimeses lavastuses olid Libliku pärijatelt ostetud nukud. Need olid puust, väga rasked ja täiesti naturalistlikud, mille tõttu neid tuli ka inimtegevust matkides liigutada. Marionettidega mängides läksid niidid alalõpmata segamini, ei osanud õiget raskust võtta. Siirakud siis harutasid neid niite. Helma Siirak oligi meil niidistamise peal. Siis ei olnud nukkudel seda õiget raskuspunkti, nad tuigerdasid. Käsi väsis ära ja võttis diafragma haigeks. Riided kulusid meil ka nii kähku ära vastu barjääri. (Tšehhi nukkudega oli hea mängida.) Aga samal ajal oli isegi väga huvitav nukuetendust teha. Mäletan, et väga hästi mängis “œMöldri mälestustes” möldrit ja “œNukitsamehes” Vanaätti Voldemar Alev.” 76

Huvist ja tähelepanust Draamastuudio esimese nukulavastuse vastu kõneleb ka asjaolu, et “œEesti Kultuurfilm” jäädvustas L. Kalmeti “œNukitsamehe” lavastuse filmilindile. Filmimine toimus 21. jaanuaril 1937 Saksa teatri ruumes ja kestis viis tundi. Filmiti suurema liikumisega 2., 3., 4. ja 5. stseen.77

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)