EELLUGU
ESIMESTEST EESTI ALASID KÜLASTANUD
NUKUTRUPPIDEST
Varsti pärast W. Shakespeare ´i surma lõppes teatri õitseaeg
Inglismaal. Puritaanid kehtestasid riigis teatrikeelu ja Inglise
teatrid olid sunnitud esinemispaikade otsinguil rändama mandrile.
Viletsatele esinemistingimustele vaatamata tekkis inglaste kõrvale
teistestki rahvustest rändtruppe. Kolmekümneaastase sõja ajal
(1618 – 1648) hakkas Lääne-Euroopas laialdaselt levima just
marionetiteater, sest selle etendused olid seotud väheste kuludega
ja nukudki olid kergesti transporditavad. Paremaid
esinemisvõimalusi otsides jõudsid üksikud trupid (sealhulgas
nukutrupid) Saksamaa ja Skandinaavia kaudu Eestisse. Esimesena
leidis tee siia sakslase Jacob Wigandti nukuteater.1
Tallinna uue Saksa teatrimaja (praeguse Eesti Draamateatri
hoone) piduliku avamise puhuks 1910. a välja antud trükise
“Revaler Theater Chronik” teises peatükis “Marionetid 1630.
aastal Tallinnas” (“Marionetten in Reval im Jahre 1630” )
kirjutab Elisabet Rosen 2, et Tallinna linna arhivaar Greiffenhagen olevat teatanud 1904. a kohalikus
saksa ajalehes Revalsche Zeitung nr 216 huvitavatest dokumentidest
linna arhiivis. Nende hulgas olnud rändkomödiant Jacob Wigandti
poolt 26. jaanuaril 1630 Tallinna raele esitatud palvekiri.
Alustades kombekohase viisakusavaldusega Tallinna raehärrade
aadressil, märkis Wigandt, et tema, võõras rännumees, teenib
enesele ülalpidamist oma kunstiga võõraid maid ja linnu
külastades ning aadlike kui ka mitteaadlike ees esinedes. Ta
olevat Stockholmis kuninga ees esinenud neli korda ja saanud kõrge
tunnustuse osaliseks. Suurtest kuludest hoolimata tahab ta
linnarahvale ja raele mõned päevad etendusi anda ja siis jälle
edasi rännata. Tallinna raad otsustas veel samal päeval: “Talle
olgu võimaldatud kolm päeva tegutsemist Püha Kanuti Gildi
ruumides. Üürilepingu suhtes leppigu ta majavanematega ise
kokku.” Tänaseks kahjuks Gildi hoonet säilinud ei ole. Selle
asemel püstitati Laiale tänavale 1864. a uus ehitus.
Repertuaari oli Wigandt koostanud küllaltki mitmekesiselt.
Usklikku vaatajat rahuldati Lääne-Euroopas üldtuntud
vaatemänguga vooruslikust Susannast. Sellest piibliainelisest
vagajutust olevat teada viisteist dramatiseeringut. Omajagu
põnevust pakkus kriminaalse maiguga lugu kahest Burgundia
rüütlist. Seegi oli paljumängitud teatritükk, eriti Inglismaal.
Graatsiat ja ilu väljendati uhkelt riietatud nukkude tantsuga.
Naljahimulistele oli näidendeisse põimitud koomilisi situatsioone
ja groteskseid karaktereid.
Wigandti nukuteatrile järgnesid peagi teised rändtrupid,
kellede seas oli ilmselt ka mitmeid nukutruppe. Kahjuks puudub meil
nende kohta konkreetsem andmestik. Elisabet Rosen kirjutab, et
Tallinna rae protokollis 15. juulist 1699 tehakse raele
etteheiteid, et see lubab rändtruppidel anda linnas etendusi,
mistõttu niigi nappivat raha viidavat linnast välja. Raad
keelaski teatrite linna-esinemised ära ja lisas, et kui erakordsel
juhul esinemisluba antaksegi, siis on trupp kohustatud ühe või
enama etenduse sissetuleku annetama linna vaestele.
Põhjasõja (1700 – 1721) laastav mõju tegi lõpu
igasugustele lõbustustele, sealhulgas ka teatrite
tegevusele. 18. ja 19. sajandist pärinevad andmed viitavad
vaid mõne üksiku nukutrupi esinemistele Eestimaal. 1860. aasta
Revalsche Zeitung teatab, et 16. – 27. juulini esines Tallinnas
kellegi Ed. Payquot“ mehaaniline kunstikabinet Pariisist.
Etendused toimusid Vene turul Viru väravate juures asuvais
ruumides. Sama aasta 28. juuli Revalsche Zeitung avaldab kuulutuse
Pariisi mehaanilise kunstikabineti muusikute esinemisest
Falkspargis 29. juulil. Kõiki 5000 mehaanilist pronks-, messing-
ja vaskfiguuri võidud etenduste käigus näha nende loomulikus
liikumises. Kuigi noist figuuridest pole tänaseks säilinud ühtki
fotot, võib oletada, et tegu oli inimese ja looma kehaehitust
võimalikult täpselt järgivate ja sealjuures filigraanselt
töödeldud naturalistlike nukkudega. Kavas olid järgmised
etteasted:
- Seitse maailmaimet.
- Magenta lahing (mai 1859).
- Pommitamine Väike–Aasias oktoobris 1857.
- Vene–Türgi sõja episoodid.
- Rooma Peetruse kiriku esine öine missa.
- Hiina sõdade panoraam Prantsuse–Inglise laevastiku ja Hiina
vägede vahel.
- 36 õnnetut juhtumit Pierrot ´ elust jt.
Kava põhjal võib oletada, et tegu oli suurejooneliste
massistseenidega, kus võis üheaegses liikumises olla palju
väikesi figuure. Siit aga järeldub omakorda, et kunstikabineti
näitlejate – nukujuhtide arv pidi olema küllalt suur. Tallinnas
anti kaks etendust päevas. Esimene etendus algas kell 19.00 ja
teine kell 20.30. Pühapäeval toimus esimene etendus juba kell
16.00. Ed. Payquot“ kunstikabineti rahvusvahelisest tunnustusest
kõneleb tõsiasi, et erinevais Euroopa linnades esinemiste eest
anti talle üle 50 aunimetuse.
On säilinud ka üks müürileht, milles teatatakse saksa
palaganitrupist, kes lubavat oma nukkudega näidata külalistele
ühe laevastiku hukku ja tuld purskavat mäge.
XX sajandi alguses võis Eesti laatadel nukunäitlejaid sageli
kohata. Eesti tuntud teatrimehe Taavet Poska esimene nukuteatrielamus pärineb 1906.
aastast, mil ühe Tartu laada ajal esines nukkudega vene rahvusest
rändnäitleja. T. Poska meenutab: “See oli aastal 1906, pärast
Vene–Jaapani sõda ja 1905. aasta mässu. Ma olin siis juba
üheksa aastane, kui nägin Tartus hobupostijaama esisel platsil
ühe laada ajal nukumängu. /.../ Leierkastimees – venelane koos
abilistega mängisid sirmi äärel ühe soldati ja kahe pasatskiga,
kes sõjamehe trummi ära näppasid ja selle eest kolki said. Toda
vene keelt me muidugi ei osanud, kuid tore oli küll, kui puped
liiguvad, kõnelevad, sõimlevad ja üksteist
nüpeldavad.” 3
1911. aasta suvel esinenud jällegi keegi vene nukunäitleja
Petrov Tallinnas Harju mäel oma laulvate nukkudega.4 Temasarnaseid “petruškadega” rändnäitlejaid
kohtas sajandi algupoolel Eestimaa mitmetel laatadel. Viimastest
räägib ka ajaleht Revalsche Zeitung, mainides konkreetselt ära
kellegi Paul Paulseni esinemise kolme nukulavastusega kohalikule
saksa publikule. 1932. a sügisel kandsid Tallinnas külas viibivad
inglise üliõpilased marionettidega ette hulga satiirilisi
lühipalu tudengite elust. Oskar Liigand, kellele see oli üldse esimeseks
kokkupuuteks nukuteatriga, hindas inglise tudengite poolt esitatud
lühisketše huvitavaks, kuigi tegu oli peamiselt tekstimänguga.
Liikumist oli sellistes etteastetes vähe. Marionettnukke kasutati
vaid teksti illustreerimiseks.5
Väljast sissesõitnud nukutruppide esinemine Eestimaal kolme
aastasaja vältel (17. – 19. saj) ja ka 20. sajandi kolmel
esimesel aastakümnel oli küllaltki juhuslik ning harv. Mitmed
põlvkonnad vahetusid, teadmata sellise kunstiliigi olemasolustki.
Siiski võib eeldada hoopis suurema arvu nukutruppide külaskäiku
Eesti aladele, kui seda olemasolevad napid andmed meile täna teada
annavad.
Kuigi Eesti on valdavalt luterlike traditsioonidega maa, pole
siiski välistatud, et Eesti alade evangeliseerimise käigus mõni
miraakel või müsteerium ette kanti. Oli ju keskajal nukuteater
nagu teisedki kunstid kiriku teenistuses. 11. sajandil oli katoliku
kirikutes ja kloostrites kombeks korraldada evangeelse sisuga
müsteeriumimänge, mida lavastati nukkudega. Usuteemalise sisuga
nukunäitemänge lavastati hiljemgi. On täiesti võimalik, et
mõni Eesti alasid külastanud rändtrupp taolise näitemängu ka
esitas.
|